شناسهٔ خبر: 47508 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

سید محمد خاتمی خواستار انتشار متن مذاکرات شد

انتشار متن مذاکرات با طرف های خارجی همواره یکی از مواردی بوده که نمایندگان مجلس در ادوار مختلف و همچنین فعالان سیاسی از مقامات دولتی خواستار آن بودند .

نماینده - در چند ماه گذشته گروه های مختلف از تیم مذاکره کننده خواسته اند تا محتوای توافقات صورت گرفته با ۱+۵ را منتشر کنند تا مردم بدانند چه داده ایم و چه گرفته ایم .

برخی با این خواسته بحق چنان برخورد می کنند که گویی درخواست شفاف سازی درخواست عجیب و غریبی است که امروز مطرح می شود و در گذشته اصلا از آن سخنی نبود !

نگاهی به تاریخ نشان می دهد که در دوره اول مجلس نمایندگان با محوریت کمیسیون خارجی به ریاست محمد خاتمی از دولت وقت می خواهند تا متن مذاکرات با طرف هایی که برای پایان دادن به جنگ به ایران می آیند منتشر شود ...

در همین روز ۴ نماینده عضو نهضت آزادی - بازرگان ، ابراهیم یزدی، صباغیان و سحابی - نیز در میتینگ امجدیه این درخواست را تکرار می کنند .

به همین مناسبت برگی از تاریخ را مرور می کنیم ....

کمیسیون خارجی مجلس به ریاست سید محمد خاتمی و کمیسیون دفاع مجلس خواستار اطلاع نمایندگان از متن مذاکرات مسئولین با مقامات خارجی شدند.

در بخشی از اطلاعیه مشترک این دو کمیسیون آمده است : تمامی محافل بین المللی و سران دولت های اسلامی و غیراسلامی بدانند تا زمانی که حتی یک وجب از خاک میهن اسلامی ما در اشغال نیروهای متجاوز است هرگونه مذاکره با دشمن مستقیم و غیرمستقیم محکوم است و هرگونه تلاشی از سوی آنان در این زمینه عبث و بیهوده است .  در ادامه این اطلاعیه تصریح شده است : از مسئولین کشور می خواهیم که نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در جریان کلیه مذاکرات خود با هر مقام خارجی که به ایران آمده است و یا در آینده خواهد آمد قرار دهند تا در هر موقع وظیفه خطیر نمایندگی خود را به شایستگی انجام دهند. رک جمهوری اسلامی ، ۹ اسفند ۱۳۵۹ ، صفحه ۳

نظر شما