شناسهٔ خبر: 47336 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

جریان اصلاحات دنبال سقف خواسته ها است!

حاجی :در یک حرکت سیاسی لازم نیست حتما سقف خواسته ها تامین شود، نباید راهبرد را همه یا هیچ تعیین کرد، در یک حرکت منطقی سیاسی همه یا هیچ توجیه ندارد

نماینده- مرتضی حاجی وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات که در بنیاد باران خاتمی هم عضویت دارد و در هیات مدیره بنیاد امید ایرانیان نیز که ریاست آن بر عهده محمدرضا عارف است، فعالیت می کند . در گفت و گویی با ایرنا  توسل جریان اصلاحات به چهره های اصولگرایی جهت بازگشت به قدرت را مورد تایید قرار می دهد و این اتفاق را تلویحا وسیله ای برای دست یابی به حداقل خواسته های اصلاحات معرفی می کند.

حاجی در این گفتگو با بیان اینکه «بنده هم آقای دکتر روحانی را اصولگرا می دانم»می گوید:«در یک حرکت سیاسی لازم نیست حتما سقف خواسته ها تامین شود، نباید راهبرد را همه یا هیچ تعیین کرد، در یک حرکت منطقی سیاسی همه یا هیچ توجیه ندارد.رسیدن به مرحله ای از خواسته ها در مقابل از دست دادن همه موقعیت ها و دستاوردها خود یک موفقیت و پیروزی چشمگیر محسوب می شود».
وی سپس گفتمان روحانی را نزدیک به اصلاح طلبان دانسته و تاکید می کند:«روحانی گفتمانی را در زمان انتخابات و بعد از آن ارایه کرد که با گفتمان اصلاح طلبی بیگانه نیست؛ حرف های او حرف های اصلاح طلبان است و لو آن که از پایگاه اصولگرایی باشد همه شاهدیم که ادبیات و مشی ایشان کاملا با رییس دولت قبل متفاوت است و من آن اصولگرایی مورد ادعای آنها را جعلی و غیرواقعی می دانم ».

این موضع که  نشان دهنده بازگشت چهره های سیاسی جریان اصلاحات به اتخاذرویکردهای عملگرایانه است، از چندی پیش مورد توجه این جریان قرار گرفته است. چنان که وادار کردن  عارف به انصراف در انتخابات ریاست جمهوری و مطرح ساختن ناطق نوری به عنوان سرلیست انتخاباتی برای مجلس دهم نمود این رویکردبود. به نظر می رسد افول موقعیت اجتماعی اصلاحات و همچنین ترس رهبران اصلاحات ازحذف شدن از فضای سیاسی کشور عامل موثری جهت در پیش گرفتن این شیوه باشد.

چنان که  حاجی در این گفتگو ضمن اینکه شعار اعتدال را دارای کارکردی انتخاباتی دانسته و گفته است:« اصلاح طلبان با تدبیر و نقش آفرینی دکتر عارف «نه گفتن» مردم به تندروی های گذشته را تضمین کردند و لذا با این تدبیر، من فکر نمی کنم نتیجه انتخابات نه گفتن به دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب است. مطمئن هستم که «نه» به اصلاح طلبی نیست ». 
وی در پاسخ به این سوال که اصولگرایان فعالیت انتخاباتی را آغاز کرده اند آیا  اصلاح طلبان در فکر آغاز این فعالیت ها هستند؟ می گوید:« اینکه اصولگرایان جلساتی داشته باشند که حتی رسمی و جدی باشد و نیروهای خود را سامان دهند و هماهنگ شوند و خود را به درستی به مردم معرفی کنند، اصلا کار بدی نیست.البته باید متقابلا این حق را برای کسان دیگر هم قائل شد و اصلاح طلبان هم جلسات رسمی خود را داشته و برنامه ها و دیدگاه های خود را نسبت به گذشته و آینده شفاف کنند و مردم به برنامه ها رای بدهند و آدمی که این برنامه ها را نمایندگی می کند، و مردم هم بدانند که در سیاست داخلی و خارجی اقتصادی و حقوق شهروندی و ... از نماینده خود چه انتظاری باید داشته باشند».
وی که در بخشی از صحبت هایش تحصن اصلاح طلبان را تندروی دانسته بود، بدون اشاره به این که کدام بخش از اصلاح طلبان توان ائتلاف با دولت را دارند، می گوید :«  فکر می کنم اصلاح طلبان و اعتدالی ها به دلیل قرابت زیادی که دارند، می توانند در انتخابات مواضع مشترکی داشته باشند. با هم بودن این دو جریان به سود کشور است و تفکیک آنها شانس موفقیت آنها را کاهش می دهد». 
سپس به محوریت احتمالی ناطق نوری در انتخابات مجلس برای دوجریان اعتدال و اصلاحات اشاره کرده و اظهار می دارد:«اقای ناطق نوری شخصیت برجسته و ارزشمندی است، مدیر، مدبر و دارای سعه صدر و خوش رفتار و در عین حال تصمیم گیر است و می تواند نقطه اتصال مناسبی باشد و فکر کنم اگر بیاید به ایشان خوشامد گفته می شود».



 

برچسب‌ها:

نظر شما