شناسهٔ خبر: 45317 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

نقدی بر مصاحبه ای که ماهنامه "نسیم بیداری" منتشر کرد:

غرامتی که اسلام از ندانم کاری غفاری ها پرداخت کرده است

هادی غفاری هادی غفاری به عنوان کسی که تا دیروز مدعی خط امام بوده و در این مسیر جز خود کسی را قبول نداشته و ندارد از مواضع سابق خود درباره بازرگان عذر تقصیر می خواهد.

نماینده - ماهنامه نسیم بیداری در شماره اخیر خود به مناسبت سالگرد وفات مهندس بازرگان دبیرکل سابق نهضت آزادی و نخست وزیر دولت موقت ویژه نامه ای را منتشر کرده است. فارغ از هزاران ادعای ریز و درشت که در این ویژه نامه از سوی شخصیت های سیاسی مرتبط با بازرگان چه مخالفان آن روز و چه شیفتگان امروز مطرح شده است که در نوشتارهای مجزا به آن ها خواهیم پرداخت آخرین مصاحبه نسیم بیداری با هادی غفاری در نوع خود جالب و خواندنی و در عین حال تاسف بار است .

هادی غفاری به عنوان کسی که تا دیروز مدعی خط امام بوده و در این مسیر جز خود کسی را قبول نداشته و ندارد از مواضع سابق خود درباره بازرگان عذر تقصیر می خواهد و می گوید : نکته بسیار زیبایی که آقای بازرگان داشت و آن روزها همه ما غافل بودیم و من امروز آن را می فهمم این بود که آقای بازرگان آینده را می دید اما ما نمی توانستیم آن را ببینیم . آقای بازرگان آن موقع خیلی تلاش می کرد که ما آینده را هم ببینیم و دایره دیدمان را وسیع کنیم ولی ما آن موقع آن قدر امام در ذهن مان بزرگ بود که البته هنوز هم همان قدر بزرگ است که حتی از ذهن مان نمی گذشت که ایشان روزی فوت خواهد کرد چه برسد به این که فکر کنیم بعد از امام چه خواهد شد .

هادی غفاری ادامه می دهد : او آینده را درست می دید ...ایشان اگر اینجا بایستد من به او اقتدا می کنم همچنان که من پشت سر آقای بازرگان نمازخوانده ام.

یک اعتراف تلخ ؛ امروز به آمریکا التماس می کنیم !

غفاری که از حامیان دولت کنونی محسوب می شود اعتراف تلخ دیگری را نیز بر زبان می راند که شاید بدون هماهنگی با دوستان گفته شده باشد اعترافی که دولتمردان تدبیر و امید می خواهند با وارونه نشان دادن آن سیاست ورزی های خود را در عرصه هسته ای توجیه کنند . غفاری می گوید : حالا الان را نبینید که ما ناچار هستیم و در مقابل آمریکایی ها ملتمسانه رفتار می کنیم اما ما یادمان نرفته آمریکایی ها با ما چه کردند ...«آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو...»که در رادیو خوانده می شد در واقع تبلور روح جمعی جامعه آن زمان بود که در این سرود بیان می شد.

هروله بین افراط و تفریط ...

غفاری در باره تدین بازرگان همچون گذشته که همواره بر مسیر افراط و تفریط گام بر می داشته امروز نیز این مسیر را طی می کند و می گوید : خودم شهادت می دهم که آقای بازرگان یک ذره مسائل مالی نداشت یک ذره مشکل اخلاقی نداشت و حتی نوک سوزن مشکل اعتقادی نداشت نماز و روزه اش همه سرجایش بود .

غفاری همچنین خاطره ای از نمازشب بازرگان نقل می کند که شب ها زود می خوابیده تا برای نمازشب بیدار شود و بعد از نماز شب نیز تا نماز صبح نمی خوابید و ...

از همه این ها بگذریم و به کلام خود برسیم ...مصاحبه هادی غفاری از این منظر اهمیت فراوان دارد که او نماد یکی از چپ های سنتی است که همواره بر صراط افراط و تفریط طی طریق کرده است...روزی هادی غفاری در مصاحبه ای گفته بود مخالفان خط امام را در مجلس ترور خواهم کرد و زمانی که این سخن مورد نکوهش قرار گرفت سخن خود را پس گرفته و از ترور فکری در مقابل ترور فیزیکی سخن راند !

خبرنگار نسیم بیداری در جای جای این مصاحبه از غفاری می پرسد شما دیروز این گونه می اندیشیده اید و امروز به گونه ای دیگر ... او سوابق هادی غفاری را ردیف می کند از فحاشی در مجلس تا جایی که هاشمی به عنوان رئیس مجلس به دلیل این فحاشی رکیک جایگاه او را که در کنار صندلی اعظم طالقانی دیگر نماینده مجلس قرار داشت عوض می کند که حریم ها حفظ شود ...خبرنگار خاظر نشان می کند که شما در مجلس اول با صباغیان درگیر و سیلی بر گوش او نواخته اید و ...و همه این ها از سوی غفاری تکذیب می شود ...فارغ از صحت و کذب این اخبار شایعات مرتبط با هادی غفاری می تواند نمادی از روحیات او باشد ...

دیانت بازرگان ؛ کلام امام و نگاه هادی غفاری ...

هادی غفاری و دوستانش از جمله مهدی کروبی ، محتشمی پور ، موسوی خوئینی ها و ... زمانی مدعیان خط امام بودند مدعیانی انحصاری که هرگونه ندای مخالف را با حربه اسلام آمریکایی می نواختند و عجیب آن که یک دهه بعد خود در آغوش همان آمریکا چنان آرام گرفتند که گویا کودکی در دامان مادرش به خواب رفته است !

سخنان هادی غفاری در این زمینه می تواند اعترافی تلخ از گذشته و حال این جریان محسوب شود . وی در بخشی از مصاحبه با نسیم بیداری چنان چه ذکر آن رفت اعتراف می کند که بازرگان درست می گفته و کسانی اشتباه کرده اند که دور اندیشی بازرگان ها را ندیده اند !

او از دیانت بازرگان سخن می گوید و این دیانت را می ستاید و در بخشی دیگر از این که ظواهر را می دیده و بر اساس ظاهر از بازرگان و دیگران انتقاد می کرده اظهار تاسف می کند.

انتقاد ظاهرگرایانه هادی غفاری از بازرگان و ملی گراها از جمله شکوه او نسبت به پیپ معاون نخست وزیر دولت موقت امروز به تحسین و تمجید های ظاهری رسیده است !

او دیروز از ظاهر بازرگان ها انتقاد می کرد و امروز از این که آنها نمازخوان بوده و روزه می گرفته اند تمجید می کند ...به راستی که این افراد هرگز از ظاهر به باطن سیر نکرده اند و همواره جز نوک بینی خود جایی را ندیده اند .

برای این که بدانیم نوع نگاه هادی غفاری و دوستانش نسبت به دین و سیاست تا چه اندازه با نگاه امام خمینی متفاوت بوده و هست ضروری است نگاهی به نامه تاریخی حضرت روح الله به محتشمی پور وزیر کشور وقت بیندازیم . امام در این نامه خاطر نشان می کنند « به حسب این پرونده‌های قطور و نیز ملاقات‌های مکرر اعضای نهضت، چه در منازل خودشان و چه در سفارت آمریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت موقت باقی مانده بودند ملتهای مظلوم بویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال آمریکا و مستشاران او دست و پا می‌زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران می‌خورد که قرنها سر بلند نمی‌کرد، و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند، و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بی‌مورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تاویلهای جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروه‌کهای دیگر حتی منافقین این فرزندان عزیز مهندس بازرگان، بیشتر و بالاتر است.»

تفاوت ها را ببینید ...امام خمینی نهضت آزادی را جاهل به اسلام خوانده و از آن جهت که اعضای این تشکل با تمسک ظاهری به دین جوانان را منحرف می کنند و با توجه به تفاسیر جاهلانه آنان از قرآن و احادیث شریف نهضتی ها را خطرناک تر از منافقین می دانند و هادی غفاری شهادت می دهد که بازرگان ذره ای مشکل اعتقادی نداشت و نماز و روزه اش به راه بود !

حضرت روح الله زمانی که علیه رژیم ستمشاهی قیام کردند با عده ای از روحانیون ظاهرگرا مواجه بودند ...ظلم و ستم این ظاهرگرایان به انقلاب کار را به جایی رساند که ایشان در منشور روحانیت تاکید و تصریح نمودند « ضربات روحانيت ناآگاه و آگاه وابسته ، به مراتب كاری‌تر از اغيار بوده و هست. در شروع مبارزات اسلامى اگر مى‌خواستى بگويى شاه خائن است، بلافاصله جواب مى‌شنيدى كه شاه شيعه است!...»

امروز نیز هادی غفاری پشیمان از گذشته خود نماز خواندن و روزه گرفتن بازرگان را دلیلی بر مشکل نداشتن اعتقاد او می خواند ...

از حمایت دیروز تا هتاکی امروز ...

از همه موارد فوق بگذریم به اصلی ترین و مهم ترین بخش مصاحبه هادی غفاری با نسیم بیداری می رسیم که در یک بی حرمتی آشکار ما فی الضمیر خود را عیان می کند و نسبت به ساحت رهبر عظیم الشان انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای بی حرمتی روا می دارد ...اگر نبود انتشار این مصاحبه در نشریه نسیم بیداری نزدیک به سید حسن خمینی که بایستی پاسدار اندیشه های آن عزیز سفر کرده باشد هرگز این بخش از مصاحبه را مورد نقد و چالش قرار نمی دادیم که حرمت ها حفظ گردد ...

هادی غفاری از دفاع دهه ۶۰ خود از ولایت فقیه اظهار پشیمانی کرده و می گوید : «ما به دنبال یک حکومت اسلامی بودیم و نه حکومت عرفی اسلامی . حکومت اسلامی که ما می گفتیم دقیقا در چارچوب بحث ولایت فقیه بود یعنی حاکمیت مطلق خدا از طریق پیغمبر در دوره غیبت پیامبر به ائمه و در دوره غیبت ائمه به ولی فقیه عادل واگذار می شود. الان هم اگر ما متهم هستیم به بعضی از دفاع های تند از ولایت فقیه دوستان ما این اشتباه را مرتکب نشوند.ما ولایت فقیه را به شرط عدالت کامل قبول داریم عدالتی که بتوانیم روی آن انگشت بگذاریم بتوانیم بگوئیم فلان کار و فلان تصمیم عادلانه بود و هیچ نکته منفی م در بحث عدالت پیدا نکنیم . اطاعت را به این شرط قطعا لازم می دانیم یعنی اگر فقیهی باشد که دقیقا عادل باشد عدالت هم به این معنا که نه گناه کبیره می کند و نه گناه صغیره می کند و نه خلاف مروت عمل می کند ما قطعا اطاعت از او را لازم می دانیم»

این بخش از مصاحبه هادی غفاری برای شناخت دسته ای که او متعلق به آن است اهمیت زایدالوصفی دارد ...هادی غفاری با کنایه مستقیم می خواهد بگوید ولی فقیه حاضر عادل نبوده و اطاعت از ایشان نیز واجب نیست ...

او دفاع خود از ولایت فقیه در دهه ۶۰ را اشتباهی می داند که نباید دیگران آن را تکرار کنند چرا که ولی فقیه باید از چنان عدالتی برخوردار باشد که نه گناه کبیره کند و نه گناه صغیره و خلاف مروت نیز عمل نکند .

همه این ها درست ولی کدامین کبیره یا صغیره ای از امام یا ولی فقیه حاضر دیده شده که غفاری چنیعنان از کف داده  و خود خلاف مروت عمل کرده است ...؟ سوالی که نگاه به سال های گذشته می تواند در جواب بدان یاریمان کند.

به سال ۱۳۸۸ پلی می زنیم ...رهبر معظم انقلاب در مقابل کودتای اصحاب فتنه ایستاده و تلاش آنان را برای احیای دیکتاتوری در کشور عقیم می گذارند ...اصلاح طلبان در این سال تلاش داشتند با پوشیدن چکمه های رضا خان رای ۲۴ میلیونی مردم  به رئیس جمهور منتخب را وتو کرده  و اقلیت در کشور حاکم شود اما ولی فقیه عادلی که امام فرموده اند مقابل دیکتاتوری می ایستد مقابل اردوکشی های خیابانی ایستاده و این تلاش ها را ناکام گذاشتند ...این گناه نابخشودنی ولی فقیه از منظر اصلاح طلبانی چون هادی غفاری است ...ولی فقیه از منظر این افراد تنها در صورتی عادل است و باید از او اطاعت کرد که موید حرکات و سکناتشان باشد ...ولی فقیه باید از این افراد اطاعت کند نه آنان از ولی تبعیت ...!

دیالوگ ماندگار .../بروید و با خود و خدایتان خلوت کنید ...

این نوشتار را با یک دیالوگ ماندگار از سریال مختار نامه پایان می دهیم .

رفاعه به مختار اعتراض می کند و می گوید :« تو شعائر قیام را فدای مصلحت اندیشی های سیاسی کردی! ظاهرا شیرینی حکومت به کام جنابتان مزه کرده جماعتی که حکم به  زندانی کردنشان دادی همه تن سوختگان و دل سوختگانی هستند که به جرم ارادت به علی یک جای سالم در بدنشان نمی بینی.»

و مختار می گوید : «من بنا ندارم ثمره قیام شیعه را با تندروی‌ها و ندانم کاری‌ها نابود کنم. شیعه از دست فتواهای ناسنجیده امثال شما کم غرامت نداده. هیچوقت ضرورت‌های زمانه خود را درک نکردید! اگر بگویم خون مسلم بن عقیل به گردن امثال شماست اغراق نکرده‌ام. هیچوقت، هیچوقت بر صراط عدالت حرکت نکرده‌اید. نه در عین‌الورده، نه در کربلا و نه امروز. همیشه یا افراط کرده‌اید یا تفریط. اگر خود را شیعه علی می‌دانید و اگر می‌خواهید حکومت یاران علی بعد از سی سال شکست و تلخ کامی نتیجه بدهد بروید و با خود و خدایتان خلوت کنید و در کاری که در آن جاهلید و علم ندارید دخالت نکنید و فتواهای صد من یک غاز ندهید.»

آری ...اسلام و انقلاب اسلامی از دست امثال هادی غفاری ها کم ضربه ندیده و غرامت نداده ...ای کاش پیش از آن که دیر شود توبه کنند و به خود آیند ...

برچسب‌ها:

نظرات مخاطبان 0 3

  • ۱۳۹۲-۱۱-۰۹ ۱۹:۰۰بنده خدا 2 6

    خدایا عاقبت مارا به خیر کن .هادی غقاری بدبخت شد .قدیمی ها راست می گفتند تب تند زود عرق می کند. کس نیست به این بیچاره بگوید آخرتت را برای چه کسانی به جهنم می بری . واقعا ادم حالا می فهمد که چرا علی علیه السلام
    سر در چاه می کرد ؟ خدایا علی زمان مارا از این خواص بی خاصیت حفظ کن .
                                
  • ۱۳۹۲-۱۱-۱۰ ۰۱:۰۱عرب سرخي 1 9

    متاسفانه امثال افرادي مانندآقاي هادي غفاري فراوان يافت ميشوند....افرادي كه هيچ گاه در مسير اعتدال و عدالت گام برنداشته اند و همواره نشانه هاي بارزي از افراط و تفريط در وجودشان تبلور داشته است.افرادي كه هيچگاه نخواسته و نتوانسته اند مانند پدران خويش باشند و صرفآ و تنها به لحاظ قرابت و نسبت فاميلي مورد توجه جامعه و مردم بوده و در جايگاهي قرار گرفته اند كه نه صلاحيت داشته و نه شايستگي آنرا دارند.نمونه هاي فراواني از امثال هادي غفاري در مناصب دولتي و حكومتي وجود دارند كه جايگاهشان تنها به واسطه قرابتي است كه با بزرگان دارند نه لياقت خودشان...
                                
  • ۱۳۹۲-۱۱-۱۴ ۲۲:۱۰امیدوار 0 1

    با تمام ارادتی به به شهید بزرگوار پدر آقای غقاری دارم باید بگویم با شناختی که از آقای هادی غفاری از قبل از پیروزی انقلاب دارم ایشان فردی مزبزب است که در دوران های مختلف هر روز در مسائل سیاسی تغییر مسیر داده است البته یکبار بیش از یک دهه گذشته این فراز و فرودها را در نزدیکی حرم نبوی در حضور همسرشان بهشان یادآوری کردم و همانجا هم ازشان حلالیت طلبیدم امیدوارم برای یکبار هم شده مروری به گذشته سیاسی اشان  داشته باشند شاید با دقت نظر بتوانند برای خودشان راه مستقیم را انتخاب نمایند.
                                

نظر شما