شناسهٔ خبر: 45315 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

آیا اصلاح طلبان در رقابت بر سر صندلی های بهارستان هم با "کارت روحانی" بازی می کنند؟

عارف+روحانی اصلاح طلبان که بعد از هشت سال دوری از قدرت، نفسی تازه گرفته اند، در پی آن اند که خود را برای انتخابات مجلس آتی نیز آماده کنند. به همین علت تقریبا هیچ روزی نیست که نتوان در رسانه های مکتوب و سایبری آنان سخنی درباره مجلس دهم نشنید.

نماینده: از اولین روزهای پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، اصلاح طلبان سعی کردند تا پیروزی روحانی را پیروزی جریان مطبوع خود قلمداد کنند.عارف+روحانی

به گزارش نماینده، این در حالی است که می توان گفت در حقیقت اصلاح طلبان «بازنده» اصلی و اولیه انتخابات ریاست جمهوری بودند نه «برنده» آن. مطابق نظرسنجی های معتبر انجام گرفته در زمان رقابت های انتخاباتی، نامزد اصلی اصلاح طلبان، یعنی آقای محمدرضا عارف تنها حدود ۷درصد از آراء را به خود اختصاص داده بود. این بدان معنا بود که اقبال جامعه به نامزد اصلاح طلبان چیزی در حد نفر آخر انتخاباتی است.

اما اصلاح طلبان که می دانستند با این اوضاع، شکست خورده انتخابات خواهند بود و این شکست که ادامه باخت های انتخابات قبلی است، می تواند ضربه جبران ناپذیری به بدنه جریان آنان وارد سازد، در یک حرکت تاکتیکی که ناشی از بیچارگی آنان بود، راه را در کنار کشیدن عارف از انتخابات و ائتلاف با حسن روحانی دیدند.

البته عارف هیچگاه اعلام نکرد که به نفع روحانی کنار رفته است و رسانه های وابسته به جریان اصلاحات نیز تا واپسین روزهای رقابت های انتخاباتی، سعی کردند حمایت علنی و محکمی از حسن روحانی انجام ندهند تا اگر روحانی نیز در انتخابات شکست خورد، به پای اصلاح طلبان نوشته نشود.

اما دست بر قضا حسن روحانی توانست پیروز انتخابات شود اگر چه پیروزی او نیز یک پیروزی قاطع نبود. اما با این حال اصلاح طلبان از ابتدای روی کار آمدن دولت روحانی به دنبال سهم خواهی و باج خواهی از وی افتادند و از همین طریق توانستند تا چند وزارتخانه و برخی از مسئولیت های کلیدی را در دست بگیرند.

حالا دیگر اصلاح طلبان که بعد از هشت سال دوری از قدرت، نفسی تازه گرفته اند، در پی آن اند که خود را برای انتخابات مجلس آتی نیز آماده کنند. به همین علت تقریبا هیچ روزی نیست که نتوان در رسانه های مکتوب و سایبری آنان سخنی درباره مجلس دهم نشنید.

اما این در حالی است که تا انتخابات مجلس دهم حدود دو سال فرصت باقی است. بنابراین سوال آن است که چرا اصلاح طلبان اینقدر زود فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده اند؟

 

به نظر می رسد برای این پرسش حداقل می توان دو پاسخ در نظر گرفت:

پاسخ اول آنکه اصلاح طلبان سعی می کنند در این دو سال، بدنه اجتماعی خود را که در برخی از قسمت ها بیش از چند سال است تکانی نخورده، مجددا بازسازی کرده و به مرور خود را مهیای انتخابات کنند. برای دستیابی به این موضوع اولا سعی می کنند که با دمیدن روحیه و امید به پایگاه اجتماعی نصفه نیمه خود، آنان را برای حضور اجتماعی بیشتر ترغیب کنند. ثانیا خود را به نیروهای دولتی نزدیک تر کرده تا بتوانند در انتخابات از قدرت سیاسی و اجتماعی دولت به نفع خود بهره برداری کنند. و ثالثا آنکه به افکار عمومی اینگونه القا کنند که عدم شرکت نمایندگان وابسته به جریان اصلاحات موجب کم اقبالی مردم به انتخابات مجلس خواهد شد. البته در انتخابات مجلس قبل هم که اصلاح طلبان به قول خود انتخابات را تحریم کرده بودند، بیش از ۶۰درصد مردم در انتخابات شرکت کردند تا فرضیه مضحک آنان اشتباه از آب در آید.

پاسخ دوم آنکه در این مدت باقی مانده، اصلاح طلبان که می دانند اصولگرایان از بدنه اجتماعی و اقبال بیشتری در جامعه برخوردارند، سعی می کنند با انتشار مطالب و گزارش های مختلف، و با انجام عملیات های روانی و رسانه ای، ورق بازی را به نفع خود برگردانند.

برای رسیدن به این هدف نیز آنان از تاکتیک های مختلفی استفاده می کنند. اولا سعی می کنند اصولگرایان را مسبب اوضاع اقتصادی حاضر کشور نشان دهند و آن را معلول اشتباهات اصولگرایان نشان دهند. ثانیا اصلاح طلبان با دمیدن اختلاف بین اصولگرایان و بزرگنمایی آن، درصدد انشقاق بین جریان های اصولگرایی هستند. بر همین اساس به طور مرتب گزارش هایی را پیرامون اختلاف و انشقاق بین اصولگرایان تولید و منتشر می کنند.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۲-۱۱-۱۱ ۱۰:۴۰ 0 0

    مطابق همین نظر سنجی های معتبر که رای عارف را 7 درصد تخمین میزدند قالیباف دررور اول کار را تمام میکرد....
                                

نظر شما