شناسهٔ خبر: 44601 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

اعتراف عضو تندروی اصلاح طلب به برنامه ریزی برای انتخابات مجلس خبرگان

خبرگان2

نماینده: چند پیش در مطلبی که با عنوان «ابعاد طرح پنهانی اصلاح طلبان برای تغییر ترکیب مجلس خبرگان» منتشر کردیم، به موضوع اهمیت مجلس خبرگان آینده برای اصلاح طلبان اشاراتی داشتیم، موضوعی که حالا گویا به واقعیت نزدیک تر شده است.

به گزارش نماینده، در مطلب پیش اشاره شد که طی یکی دو ماه گذشته، اخبار و نقل قول هایی محفلی از پروژه برخی از جریان های سیاسی به منظور تغییر  ترکیب مجلس خبرگان شنیده می شود تا جایی که آیت‌الله جنتی در دیدار با نخبگان ارزشی و اصولگرای استان گیلان به این موضوع اشاره کرده و گفت: «بعضی‌ها برای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی دارند طراحی می‌کنند و نقشه می‌کشند، باید مراقب بود که به اهداف شوم خود نرسند.»

پیش از این هم برخی از خبرگزاری ها سخنانی را به نقل از سیدمحمد خاتمی، از افراد موثر در فتنه ۸۸ منتشر کردند که وی در جمع برخی اعضای مجمع روحانیون گفته بود: «ما باید خود را برای انتخابات خبرگان آماده کنیم. من انتخابات خبرگان را مهم‌تر از انتخابات مجلس می‌دانم. باید ترکیب خبرگان را عوض کنیم. با مجمع محققین قم صحبت کرده‌ایم که از میان روحانیون جوان و خوشفکر نیروهایی را شناسایی و برای حضور در خبرگان آماده سازیم.»

بر همین اساس، پیش بینی و تحلیل نماینده بیش از گذشته صحت و واقعیتش را نشان داده است به طوری که علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس نیز در سخنانی که چند روز گذشته داشت، به این موضوع اشاره کرد. زاکانی با اشاره به اینکه جریان اصولگرایی می بایست برای برون رفت از شرایط کنونی، ۵ گام را بردارد، به موضوه برنامه ریزی کارگزاران و اصلاح طلبان برای مجلس خبرگان نیز پرداخت و گفت:

«بنده معتقدم راه حل آینده طی پنج گام صورت می‌گیرد؛ گام اول تکثیر خالصین، لذا تا زمانی که خالص‌ها را تکثیر نکنیم، گام‌های بعدی را نمی‌توانیم برداریم؛ گام دوم وحدت بر محور اصول است که این گام منجر به انتخاب افراد شایسته می‌شود؛ گام سوم ایجاد یک گفتمان غالب و منطقی در کشور است، لذا باید در صحنه حاضر باشیم و این گفتمان را در جامعه نشر بدهیم که بتوانیم فضای منطقی و انقلابی را در کشور احیا کنیم؛ گام چهارم برنامه‌ریزی برای کادرسازی جهت تنظیم برنامه‌های اداره درست جامعه اسلامی و گام پنجم هم اینکه ناظر بر انتخابات آینده، بیاییم حلقه‌های سیاسی تشکیل دهیم تا از این طریق در صحنه فعال باشیم. پس بنابراین باید در این فرصت دو ساله تا انتخابات شب و روز کار کنیم چرا که کارگزاران و اصلاحات به شدت برای انتخابات مجلس و خبرگان رهبری در تلاش هستند، ما هم باید بیدار باشیم

از سویی دیگر، برخی از افراد وابسته به جریان های تندروی اصلاح طلب نیز در روزهای اخیر پیرامون اهمیت مجلس خبرگان مطالبی را بیان کرده اند. به عنوان مثال می توان به مصاحبه دیروز عیسی سحرخیز با روزنامه آرمان، که ارتباط نزدیکی با جریان هاشمی رفسنجانی دارد اشاره کرد.

عیسی سحرخیز که پیش از این معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در دولت اصلاحات و در فتنه ۸۸ جزء بازداشتی ها بود و به تازگی با رأفت نظام از زندان آزاد شده است، به حلقه سیاسی که با مدیریت هاشمی به وجود آمده اشاره کرده و در پاسخ به این سوال که «نقش آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی را در دولت تدبیر و امید چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت:

«حمایت آقای‌هاشمی از دولت روحانی هوشیارانه است. همچنین رفتار آقای‌هاشمی و دولت روحانی به شکلی است که القابی چون پدرخوانده که برخی برای رابطه‌هاشمی با دولت به کار می‌برند درست از آب در نمی‌آید. این استراتژی صحیح و منطقی است. اول اینکه خطاها و اشتباهات دولت به گردن آقای‌هاشمی نمی‌افتد یا برعكس هم مصداق دارد. آقای‌هاشمی به گونه‌ای حلقه اتصال جریان‌هایی هستند که با جریانی که در ۸سال گذشته بر کشور حاکم بوده، مخالف است. ایشان به خوبی توانسته یك حلقه‌ای ایجاد كند كه در آن به صورت توأمان و همزمان آقای روحانی، سید حسن خمینی، ناطق نوری، آقای خاتمی و حتی عبدالله نوری حضور دارد. این حلقه توانسته هر كدام در جایگاه خودش نقش مثبت و سازنده‌ای را چه در پشت پرده و چه به صورت عینی و علنی نشان بدهند. ضمن اینکه هر کدام از این افراد جریان‌ها و سلایق مختلف سیاسی را در کشور نمایندگی می‌کنند که در زمان‌های لازم می‌تواند به کمک دولت حسن روحانی بیاید. این حلقه باید فارغ از نامگذاری‌ها و خط گذاری‌هایی چون محافظه كار، اصلاح‌طلب یا كارگزارانی، در یك حركت همگرایانه و متحد كار خودش را همچنان به پیش ببرند. نقش آقای ‌هاشمی همانند نقش آقای خاتمی و در كنارش آقای ناطق نوری به نظر من بسیار مهم است. ما نباید به این افراد به صورت انفرادی نگاه کنیم.حتی نباید یکی از این بزرگان را به عنوان چهره شاخص مطرح کنیم و نقش بقیه را کمرنگ جلوه بدهیم بلكه همه باید روی این جمع و این حلقه اتصال سرمایه‌گذاری کنند و در زمان‌های لازم از آن بهره ببرند.»

سحرخیز سپس در پاسخ به این سوال که «از هم اکنون جریان‌های سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلبان عزم خود را برای پیروزی در انتخابات مجلس جزم کرده‌اند.به نظر شما وضعیت انتخابات مجلس به چه شکلی پیش خواهد رفت؟»، اینگونه جواب می دهد:

«من مجلس خبرگان را از مجلس شورای اسلامی مهم‌تر می‌دانم ولی به هر حال این دو انتخابات به صورت همزمان برگزار خواهد شد. در نتیجه هر دو جناح سیاسی كشور سرمایه‌گذاری زیادی انجام خواهند داد که دراین انتخابات پیروز شوند. یکی از دلایل اهمیت مجلس برای هر دو جریان سیاسی هم همین چوب لای چرخ گذاشتن علیه دولت است. در واقع برخی در این مجلس در حال حاضر فکر و ذهن دولت و وزرا را به علت احضار پی درپی به خود مشغول کرده است. به همین دلیل اسراتژیست‌های اصلاح‌طلب در تلاش خواهند بود که با برنامه‌ریزی دقیق و علمی مجلس آینده را تاحدودی با دولت همراه کنند یا تلاش کنند مجلس دهم سد راه دولت نباشد... اصلاح‌طلبان به‌ویژه باید روی دو قشر مهم و فعال جامعه یعنی جوانان و بانوان سرمایه‌گذاری کنند. همچنین باید روی قومیت‌ها و اقلیت‌های مذهبی که همواره مطالباتی داشته‌اند برنامه‌ریزی کرد. دولت آقای روحانی هم باید در این زمینه به اصلاح‌طلبان کمک کند.»

از این رو به نظر می رسد هم جریان اصولگرایی باید مراقبت بیشتری به خرج داده و استراتژی جامع و مانعی برای انتخابات خبرگان و مجلس آینده طراحی کنند، و هم اینکه نیروهای اطلاعاتی و امنیتی بیش از گذشته هوشیار باشند.

 

نظر شما