شناسهٔ خبر: 38899 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

قدرت اله علیخانی از شهرداری زنجان تا مشاور مجمع تشخیص

علیخانی به نظر می رسد روحیه اعتماد به نفس بالایی که دولت احمدی نژاد به جامعه تزریق کرد بر روی عناصر دوم خردادی و حامیان آنها نیز بی تاثیر نبوده است.

علیخانیبه گزارش «نماینده»، گفتگوی سراپا تناقض و مغلوطی که قدرت اله علیخانی یکی از چهره های جنجالی و افراطی جریان منتسب به دوم خرداد امروز با روزنامه «ابتکار» داشت تعجب انگیز و قابل تامل است.

علیخانی که یکی از نمایندگان جنجالی مجلس ششم و حامی دوم خرداد است در تفسیر انتخابات 24 خرداد اعلام کرد این انتخابات به معنای نفی یک گفتمان سیاسی خاص از سوی مردم بود. ادعایی که برای رد آن نیازی به استدلال هم نیست و تنها با نگاهی به آمار انتخابات شوراهای شهر و روستا در همان 24 خرداد ماه 1392 بر این ادعا می توان خط بطلان کشید.

به نظر می رسد روحیه اعتماد به نفس بالایی که دولت احمدی نژاد به جامعه تزریق کرد بر روی عناصر دوم خردادی و حامیان آنها نیز بی تاثیر نبوده است. فردی مانند علیخانی که حتی توانایی جلب آرای مردم حوزه انتخابیه خود در انتخابات اسفند 1390 را نداشت و از راه یابی به مجلس باز ماند امروز از رویگردانی مردم از یک گفتمان سیاسی سخن می گوید. این ادعای مضحک زمانی مضاعف می شود که از سوی فردی منتشر گشته که خود مطرود مردم بوده است و علاوه بر این جریان متبوع وی نیز از مردم در انتخابات شوراها کارت زرد دریافت کرد.

البته تملق ها و مجیزهای علیخانی از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به کمک وی آمد تا با رویگردانی مردم از وی در انتخابات مجلس نهم پست مشاور حقوقی مجمع تشخیص نصیب او شود. هر چند که وی پس از رد شدن در انتخابات مجلس در اردیبهشت 1391 اعلام کرده بود پس از مجلس تنها قصد شهرداری زنجان (زن جان) را دارد اما سابقه ارتباط وی با هاشمی رفسنجانی موجب شد تا در خردادماه همان سال از طرف مجمع تشخیص مصلحت نظام پست مشاور پارلمانی این مجمع برای وی حکم زده شود. گویا فعالیت در مجمع بر شهرداری زنجان چربش بیشتری داشته است.

علیخانی با سابقه بلندی که در موضع گیری افراطی و نیز تجربه نفی شدن از سوی مردم برای بارهای متعدد دارد به روزنامه ابتکار چنین گفته است:

«گفتمان و برنامه آقای روحانی که از قدرت، استدلال و فن بيان بالايی در مبارزات انتخاباتی برخوردار بود در کنار نزديکی ايشان به آيت اله هاشمي موجب شد تا يک نامزد اصلاح طلب به نفع وی کنار رود. حمايت آيت الله هاشمی و آقای خاتمی و مجموعه اصلاح طلبان و نيروهاي اعتدالی در کنار اين واقعيت که «يکی» شدن دو نامزد مطرح، موجب جلب توجه آراي خاموش هوادار اين جريان به مشارکت بيشتر در انتخابات و در نتيجه پيروزی چشمگير رئيس جمهور منتخب شد.»

 

تناقضات فراوان دیدگاه علیخانی که از یک سو محمد خاتمی که نماد افراط و تفریط است را در زمره اعتدال قرار داده و از سوی دیگر انتخاب دکتر  روحانی را به معنای اقبال به دوم خرداد انگاشته است نشان از شم ضعیف سیاسی و مخدوش بودن قدرت تحلیل گوینده دارد.

علیخانی به دلیل داشتن روحیه برخوردهای افراطی حتی در درون حلقه دوم خرداد نیز دارای مواضع تند است. وی در برخورد با برخی عناصر مجلس ششم اظهاراتی داشته که با کنار هم قرار دادن آنها و نیز مطالعه رفتار و مواضع فعلی وی نشان از عدم روحیه اعتدال و واقع نگری دارد.

علیخانی که در حال حاضر به گفتمان دوم خرداد افتخار می کند در تیر ماه سال 1381 پرده از یک اختلاف عمیق درون جریان دوم خرداد برداشت و اعلام کرد این اختلاف روزی باید به صورت کامل آشکار شود.

نظر شما