شناسهٔ خبر: 38523 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

موسسه بروکینگز:

با گذشت سالها مذاکره هنوز حسرت یک معامله با آیت الله خامنه ای را داریم

رهبر موسسه امریکایی بروکینگز در مقاله ای نوشت: «آیت الله علی خامنه ای باهوش ترین دیپلمات ایران است که در مذاکرات هسته ای نقش اساسی را دارد و با گذشت سالها مذاکره هنوز هم حسرت یک معامله با آیت الله خامنه ای را داریم.»

رهبربه گزارش «نماینده»، موسسه امریکایی بروکینگز، از اتاق فکرهای اصلی سیاسی کاخ سفید، به این نتیجه رسیده که: «با رویه ای که دولت در پیش گرفته، دارد زمان آن فرا می رسد تا حمله نظامی امریکا به ایران در دستور کار جدی کاخ سفید قرار گیرد.»

در مقابل این تحلیل اتاق فکر بروکینگز، تحلیل گران مخالف حمله نظامی نظامی که انتخاب روحانی را به فال نیک گرفته اند، اظهار داشته اند: اوباما هنوز راه های متعددی پیش رو دارد و مذاکره می تواند به راحتی جایگزین حمله نظامی گردد.

ولی پیشتر و در مطالب متعدد به این نکته اذعان شده که تا وقتی خط مشی و سیاست های کلی نظام را عالی ترین مقام کشور یعنی رهبر حکومت وضع می کند، انتخاب میانه رو ترین رئیس جمهور نیز دردی را دوا نخواهد کرد.

بروکینگز با اقرار به مواضع تغییر ناپذیر رهبر معظم انقلاب در خصوص حقوق ملت ایران می نویسد: ”متاسفانه هیچ کدام از ما دسترسی ویژه ای به رهبر ایران –از طریق پرونده های مخفی، یا منابع نزدیک به وی- نداریم. آیت الله علی خامنه ای باهوش ترین دیپلمات ایران است که در مذاکرات هسته ای نقش اساسی را دارد و اگر اوباما می توانست وجهه مقبولی از خود به نمایش بگذارد میشد با وی به نتیجه قابل قبول رسید. اما با گذشت سالها مذاکره هنوز هم حسرت یک معامله با آیت الله خامنه ای را داریم.”

نکته جالب توجه دیگر مقاله این است که در آن آمده است اگر اوباما قول نمی داد که ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای باز می دارد، اکنون ما بحرانی به نام پرونده اتمی ایران نداشتیم!

پیشنهاد بروکینگز به منظور برون رفت از مسئله هسته ای ایران، دخالت موثر کنگره در سیاست خارجی اوباماست. در این مقاله با ارجاع به جنگ ویتنام آمده است اگر دخالت سناتور ویلیام فولبرایت نبود، این جنگ با فاجعه بزرگتری خاتمه می یافت. اما با آگاهی دهی وی به مردم، حمایت مردم از جنگ ویتنام از ۶۳% به ۴۹% کاهش یافت. به همین دلیل است که کنگره نباید رئیس جمهور را در آغاز، انجام و خاتمه جنگ ها تنها بگذارد.

به عقیده تحلیلگران بروکینگز، کنگره و رئیس جمهور باید از طریق دنیای شگرف تکنولوژی امروزی، مانند ماهواره و اینترنت و … به اخبار و شنیده های لازم درباره عواقب جنگ با ایران آگاهی دقیق پیدا کرده و به مردم نیز هشدار دهند. اگر این اقدام صورت بگیرد اوباما می تواند موضعی بهتر و خالی از اشتباه اتخاذ کند.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۲-۰۴-۱۷ ۱۵:۳۷ساسان ساسانفر 0 2

    با سلام و تشکر از پایگاه خبری-تحلیلی تان
    کاش اندکی از بصیرت دشمنان ما را برخی خواصمان داشتند تا انقدر پتانسیل های ما معطوف داخل نشود و با خیال راحت به حل مسایل برون مرزی مان می پرداختیم.
                                

نظر شما