شناسهٔ خبر: 183858 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ضرورت فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی در راستای بهره‌مندی کشور از ظرفیت بازارهای عراق

محمد رشیدی نماینده کرمانشاه عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به سفر پیش روی دکتر پزشکیان به عراق، گفت: از آنجایی که ایران همواره پشتیبان عراق بوده امروز باید سهم بسزایی از ظرفیت بازارهای این کشور داشته باشد.

به گزارش «نماینده»، محمد رشیدی با اشاره به سفر پیش روی دکتر پزشکیان به عراق به عنوان نخستین سفر وی به یک کشور خارجی در قامت رئیس جمهور کشورمان، گفت: عراق یک همسایه استراتژیک برای جمهوری اسلامی ایران با ظرفیت های اقتصادی، فرهنگی و امنیتی برای ایران است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه دو ملت ایران و عراق بیش از هزاران سال است که به لحاظ فرهنگی روابط عجینی دارند، ابراز کرد: ما هر ساله شاهد اعزام زائران میلیونی به این کشور در ایام اربعین و غیر از آن هستیم از این رو بسیار برای ما مهم است که روابط تناتنگی با این کشور داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در حفظ ثبات عراق، همکاری های شایانی با این کشور داشته است، یادآور شد: این موضوعات می تواند از مسائل مهم قابل طرح در جریان سفر رئیس جمهور به این کشور باشد.

رشیدی اضافه کرد: عراق از ظرفیت های تجاری و اقتصادی بسیاری برخوردار بوده و از آنجایی که جمهوری اسلام ایران همواره حامی و پشتیبان این کشور در سخت ترین شرایط و بحران ها بوده است، به نظر می رسد امروز می تواند سهم بسزایی در برخورداری از ظرفیت بازارهای این کشور داشته باشد همچنین باید این روابط با اقلیم نیز به سمت افزایش برود.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: دیپلماسی ایران باید یک دیپلماسی مؤثر، فعال و رو به جلو باشد تا بتواند بالاترین استفاده را از ظرفیت های تجاری عراق به عنوان یک کشور همسایه با مرزهای مشترک طولانی داشته باشد.

نظر شما