شناسهٔ خبر: 181152 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مالیاتی از شرکت‎‌های تحقیقاتی در طول برنامه هفتم گرفته نمی‌‎شود

منادیی رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه احکامی از لایحه برنامه هفتم توسعه که مغایر با قوانین دائمی و مصوب مجلس بود، حذف شد؛ گفت: بر اساس یکی از مصوبات کمیسیون آموزش در طول برسی برنامه هفتم، مالیاتی از شرکت‎هایی که کار تحقیق و توسعه انجام می‎‌دهند، اخذ نخواهد شد.

به گزارش «نماینده»، علیرضا منادی سفیدان با اشاره به پایان بررسی احکام مربوط به برنامه هفتم توسعه در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، اظهار کرد: در کمیسیون آموزش مجلس مصوبات مهمی برای اجرای درست و دقیق قوانین دائمی از جمله قانون جهش تولید دانش بنیان، قانون رتبه بندی معلمان، اجرای اصل 30 قانون اساسی مبنی بر آموزش رایگان و آموزش مهارتی به تصویب رسید.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مصوبات کمیسیون آموزش در قانون جهش تولید دانش بنیان این بود که هرکس در زمینه تحقیق و توسعه کاری انجام دهد به عنوان اعتبار مالیاتی برای او یا آن شرکت محسوب شده و از هزینه‌‎هایش کسر می‌شود.

وی یادآور شد: این موضوع در برنامه هفتم قید نشده و برعکس تصریح شده بود که هر سال 10 درصد از این شرکت‌ها مالیات گرفته شود و تا پایان قانون برنامه هفتم این عدد به 50 درصد برسد.

منادی سفیدان افزود: این حکم برنامه هفتم توسعه توسط کمیسیون آموزش مجلس حذف شد چراکه در لایحه دولت دقیقا بر خلاف گفته رئیس جمهور مبنی بر اینکه قوانین دائمی نباید در برنامه هفتم تغییر کند، عمل شده بود و عملاً ماده 11 قانون جهش تولید دانش بنیان در قانون برنامه حذف می‌شد.

این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: از سوی دیگر کمیسیون با پولی شدن آموزش عالی در دانشگاه‌های دولتی مخالفت کرد و این موضوع نیز بر خلاف اصل 30 قانون اساسی بود که کمیسیون در این زمینه نیز وارد شد.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اضافه کرد: همچنین برای تقویت صندوق نوآوری و شکوفایی در قانون جهش تولید دانش بنیان آمده بود که نیم درصد از بودجه عمومی دولت باید به صندوق واریز شود که در برنامه هفتم توسعه تأکید شد این تخصیص‌ها باید 100 درصدی باشد تا این حکم قانونی نیز به صورت کامل اجرایی شود.

وی اضافه کرد: همچنین در کمیسیون آموزش مجلس پیشنهاداتی برای تقویت آموزش مهارتی، آموزش‎های نسل جدید مانند هوش مصنوعی، تقویت آموزش و پرورش، غلوم پزشکی و نهادهای تحقیقاتی در نظر گرفته شده و به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارائه خواهد شد.

نظر شما