شناسهٔ خبر: 178774 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

شرکت های دانش بنیان در سال ۱۴۰۰ برای ۴۰۰ هزار نفر شغل ایجاد کردند

منادیی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: شرکت های دانش بنیان در سال ۱۴۰۰ برای ۴۰۰ هزار نفر شغل ایجاد کردند.

به گزارش «نماینده» علیرضا منادی سفیدان در سفر نظارتی کمیسیون آموزش به شهرستان آمل در جمع رؤسای دانشگاه های استان مازندران، گفت: مجلس براساس هدف نظارتی و قانونگذاری خود در استان ها حضور پیدا می کند تا مسائل و مشکلات موجود را بررسی و اقدامات لازم را برای رفع آن ها انجام دهد. در همین راستا نیز اعضای کمیسیون آموزش پس از شکل گیری مجلس یازدهم سفرهای نظارتی را در دستورکار خود داشتند تا مسائل آموزش عالی و آموزش و پرورش را بررسی و پیگیری های لازم در جهت حل و فصل آن ها را انجام دهند.

وی افزود: در حوزه وزارت علوم اقدامات مناسبی انجام پذیرفته است که همسان سازی حقوق اساتید دانشگاه ها یکی از کارهای ارزشمند کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی است که خوشبختانه دیروز در مجلس این اتفاق صورت گرفت.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یک کار بسیار خوب دیگری که هم برای اعضای هیات علمی وزارت علوم و وزارت بهداشت صورت گرفت این بود که سقف حقوق برداشته شد چرا که این موضوع یک معضل اساسی بود لذا چنین مباحثی اخبار خوبی برای اعضای هیات علمی وزارت علوم به شمار می رود البته برای کارکنان یک میلیون تومان افزایش حقوق داشتیم و حق عائله مندی و حق اولاد هم افزایش یافت.

این نماینده مردم در مجلس بیان کرد: در مورد وزارت بهداشت نیز قانون عدالت آموزشی به تصویب رسید و حاصل آن نیز این بود که پزشکانی که بایستی در مناطق محروم سه برابر خدمت می کردند را به 1.7 رساندیم و قطعا چنین اقدامی برای پزشکان عمومی و متخصص مطلوب است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس عنوان کرد: در کمیسیون آموزش یک نگاه راهبردی به آموزش وجود دارد و بیان کردیم آموزش یک زنجیره تامین یکپارچه دارد و این زنجیره تامین باید از صفر سالگی شروع شود و بر همین اساس کمیسیون آموزش با یک مصوبه عالی مهد کودک ها را از بهزیستی منتزع کرد و به آموزش و پرورش الحاق کردیم. سال های سال بود که مهدکودک ها از دست آموزش و پرورش خارج شده بودند و این موضوع برای ما خوشایند نبود اما امروز مهدکودک ها به آموزش و پرورش بازگشتند و سازمانی به نام سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را تشکیل دادیم.

وی گفت: آموزش و پرورش ما حدود یک سال است که به شکل نوین ایجاد شده است و از این یک قرنی که از حوزه آموزش و پرورش ما می گذرد تحول آنچنانی صورت نگرفت به غیر از اینکه در انقلاب اسلامی محتواها دچار تغییرات شدند، در این یکصدسال گذشته رتبه بندی معلم معنایی نداشت یعنی اینکه نو معلم با معلم 20 سال سابقه کار هیچ تفاوتی نداشتند لذا با وجود یک میلیون معلم هیچ عنصر رقابتی شکل نگرفته بود اما اکنون 5 رتبه گذاشتیم و سطوح استادیار و دانشیار معلم وجود دارد اما با اساتید دانشگاه ها تفاوت محتوایی و شکلی دارند لذا معلم باید پس از 5 سال با تلاش و کوشش رتبه دریافت کند و اگر این کار را انجام ندهد از رسته آموزشی خارج می شود بنابراین 130 شاخصه وجود دارد که معلم را وادار به تلاش می کند و این موضوع باعث کیفیت آموزشی می شود و امیدوارم اثر این رتبه بندی را در ارتقای آموزش و پرورش ببینیم.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس عنوان کرد: ما معلم را از کارمندی خارج کردیم و با یک فصل جدیدی که فوق العاده ویژه رتبه بندی است بین 2 میلیون تا 5 میلیون تومان افزایش حقوق پیدا می کند و در این متناسب سازی اخیر هم حداقل یک میلیون به حقوق شان اضافه خواهد شد لذا در مجموع بین 3.5 تا 6 میلیون تومان افزایش حقوق دارند.

منادی سفیدان اظهار کرد: در ابتدای ماه برای هر معلم حدود 8 تا 15 میلیون تومان علی الحساب پول رتبه بندی واریز شد و و در حقیقت رتبه بندی معلمان حدود 50 هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه داشته است و البته برای حدود 70 هزار معلم طرح مهرآفرین هم این موضوع شامل خواهد شد که در همین قانون متناسب سازی نیز حل می شود و هفته بعد که جلسه کمیسیون آموزش داریم این تعداد نیز شامل رتبه بندی می شوند یعنی یک تحولی را کمیسیون آموزش پس از یک قرن ایجاد کرد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه آموزش و پرورش از 8 درصد به 15 درصد افزایش پیدا کرده است و باید اولویت ما آموزش و پرورش باشد چرا که خروجی آموزش و پرورش ورودی آموزش عالی است، اگر آموزش و پرورش محصول خوبی را تولید کند دانشگاه ها نیز با کیفیت خوب روبه رو می شوند و در نتیجه تولید علم می شود.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی بیان کرد: برای دانشگاه ها نیز همسان سازی حقوق ها را انجام دادیم متاسفانه برخی از اساتید دانشگاه ها از کشور خارج شدند و این موضوع به دلیل سقف گذاشتن و پلکانی کردن حقوق ها بوده است البته کرونا هم در این موضوع بی تاثیر نبوده است. در ضمن برخی از این اساتید در حال برگشت به کشور هستند ولی نهایتا برای آموزش عالی برنامه ای تدوین کردیم تا دیگر شاهد چنین اتفاقی نباشیم.

وی اظهار کرد: حدود 7 هزار و 500 تا 8 هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد و این موضوع به دلیل قانون مصوب سال 89 در مجلس شورای اسلامی است بنابراین شرکت های دانش بنیان حدود 400 هزار میلیارد ترنور مالی داشتند و باید گفته شود که بودجه دولت حدود 1500 هزار میلیارد تومان است بنابراین گردش مالی دانش بنیان ها حدود یک سوم بودجه سالیانه است و چنین موضوعی بسیار با اهمیت بوده که دانشمندان ما چنین اقتصادی را رقم زده اند ضمنا باید تاکید کرد که همین شرکت ها برای 400 هزار نفر در سال گذشته شغل ایجاد کرده اند و به طور مثال در دانشگاه صنعتی شریف حدود 500 شرکت دانش بنیان تاسیس شد و این تعداد شرکت در یک سال گذشته 2 هزار میلیارد تومان فروش داشته اند و برای 3 هزار نفر نیز اشتغال ایجاد کرده اند.

نظر شما