شناسهٔ خبر: 178145 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

گام اول برای اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان برداشته شد

منادیی رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، با اشاره به انعقاد تفاهم نامه بین صندوق نوآوری و شکوفایی و شبکه بانکی، گفت: گام اول در راستای اجرای ماده ۱۸ قانون جهش تولید دانش بنیان با تفاهم بین بانک‌ها و صندوق برداشته شد.

به گزارش «نماینده»، علیرضا منادی سفیدان با اشاره به امضای تفاهم‌نامه بین صندوق نوآوری و شکوفایی و شبکه بانکی کشور برای اختصاص تسهیلات ۴۰ هزار میلیارد تومانی به شرکت‌های دانش بنیان، عنوان کرد: پس از تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان، امتیازات ویژه‌ای برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شد به گونه‌ای که در حال حاضر شاهد فعالیت ۷ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان فعال هستیم. این تفاهم نامه نیز در راستای اجرای ماده ۱۸ قانون جهش تولید دانش بنیان به میزان ۴۰ هزار میلیارد تومان بین بانک ها و صندوق نوآوری و شکوفایی و معاون فناوری ریاست جمهوری امضا شد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس با بیان اینکه ۴۰۰ هزار نفر فقط در سال گذشته حاصل اشتغالزایی شرکت‌های دانش‌بنیان بود، ادامه داد: پس از قانون سال ۱۳۸۹ که در مجلس نهم به تصویب رسید، مجلس یازدهم این قانون مادر را ارتقاء داد و با تصویب ۲۰ ماده قانونی، ۱۱۰ ایراد و مانع پیش روی شرکت‌های دانش بنیان احصاء شد و امتیازات خوبی در حوزه بانکی، مالیاتی، حقوقی و گمرکی برای شرکت‌های دانش‌بنیان دیده شد.

وی تصریح کرد: در این قانون اعتبارات خوبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان به ویژه در ذیل صندوق نوآوری و شکوفایی دیده شده و اعتبار این صندوق به دو برابر افزایش پیدا کرده است.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اضافه کرد: در این قانون همچنین پیش‌بینی شده که محصولات تولید داخل نباید واردات مشابه داشته باشد تا شرکت‌های داخلی تقویت شوند. همچنین هزینه گمرکی واردات صرف تقویت شرکت‌های داخلی خواهد شد و تخفیفاتی در حوزه سربازی و برپایی دادگاه‌های ویژه برای شرکت‌های دانش بنیان نیز پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: همچنین در این قانون بخش‌های مختلف دولت مکلف هستند زمین‌های مازاد خود را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهند و قطعا نخبگان با مطالعه امتیازات این قانون به سمت فعالیت بیشتر در حوزه دانش‌بنیان خواهند رفت.

منادی سفیدان تأکید کرد: کشور ایران در ۳۰ سال گذشته رشد علمی قابل توجهی داشته و این قانون قطعاً منجر به تولید علم بیشتر خواهد شد و شرایط نخبگان و اساتید دانشگاه را بهبود خواهد بخشید.

نظر شما