شناسهٔ خبر: 177899 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

شباهت‌های انقلاب ایران و نیکاراگوئه برای مبارزه با امپریالیسم/ تاکید بر تبادل هیات‌های پارلمانی برای ارتقاء سطح تعاملات دوجانبه

جلال زاده و جهان آبادی نشست مجازی روسای کمیسیون های امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و مجلس ملی نیکاراگوئه برگزار شد.

به گزارش «نماینده» ، وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و جلیل رحیمی جهان آبادی رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و نیکاراگوئه عصر سه شنبه( ۲۵ مرداد ماه ) در نشست مجازی (وبینار) با خانم ایریس مارینا مونترو رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی نیکاراگوئه و خوزه ایگناسیو والادارس رییس گروه دوستی پارلمانی نیکاراگوئه و ایران گفتگو و تبادل نظر کردند.

در ابتدای این نشست مجازی جلال زاده با اشاره به انقلاب ۴۳ ساله ساندنیستی نیکاراگوئه گفت : هر دو انقلاب ایران و نیکاراگوئه همزمان در دو نقطه مهم غرب آسیا و آمریکای مرکزی شروع شدند. مردم دو کشور با اهداف استکبارستیزی با آمریکا و عدالت خواهی و برای آزادی ملت ها انقلاب کردند.

وی در همین بخش افزود: شباهت های انقلاب ایران و نیکاراگوئه و مقاومت در راه مبارزه با امپریالیسم الگویی برای ملتهای آزاده جهان است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با مثبت ارزیابی کردن مواضع نزدیک نیکاراگوئه و جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی تصریح کرد: دیدگاه های نزدیک دو کشور در موضوعات بین المللی بستر مناسبی برای توسعه مناسبات فیمابین در عرصه های جهانی می باشد و مجلس شورای اسلامی از هرگونه اقدامی در راستای گسترش مناسبات دوستانه با نیکاراگوئه استقبال و حمایت می کند.

وی صدور بیانیه مجلس نیکاراگوئه در محکومیت اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و حمایت نیکاراگوئه از مواضع ملت مظلوم فلسطین را نشاندهنده استقلال سیاسی و اشتراک نظر دو کشور در مسائل بین المللی دانست.

جلال زاده تبادل هیات های سیاسی و پارلمانی را فرصتی برای ارتقا سطح تعاملات اقتصادی میان تهران و ماناگوا خواند و افزود: علیرغم روابط خوب سیاسی، روابط اقتصادی فیمابین گسترش نیافته است که باید با عملیاتی کردن موافقت نامه های امضا شده و برگزاری هرچه سریعتر کمیسیون مشترک اقتصادی تحرک جدی در این بخش فراهم شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی برقراری خط کشتیرانی میان ایران و نیکاراگوئه را عامل مهمی برای افزایش همکاری های اقتصادی و تجاری فیمابین ذکر کرد و بر استفاده از توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در بخش های کشاورزی، انرژی، پیشرفت‌های پزشکی و فرهنگی تاکید کرد.

در ادامه این نشست مجازی رحیمی جهان آبادی رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و نیکاراگوئه با اشاره به ظرفیت مهم دیپلماسی پارلمانی جهت ارتقا مراودات میان دو کشور گفت: دیپلماسی پارلمانی و تعامل میان گروه‌های دوستی پارلمانی در مجالس ایران و نیکاراگوئه تسهیل کننده همکاری ها در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می باشد که باید با برنامه ریزی دقیق از این فرصت در راستای منافع دو ملت بهره برد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ائتلاف های منطقه‌ای را از راه های ادامه حیات کشورهای مستقل دانست و افزود: کشورهای قدرتمند بویژه آمریکا تلاش می کنند سلطه خود را بر اقتصاد و فرهنگ ملت های مستقل گسترش دهند ولی ما کشورهای مستقل باید با ائتلاف های منطقه ای و توسعه مناسبات اقتصادی، فشار نظام تک قطبی به رهبری آمریکا را بی اثر کنیم.

در ادامه ایریس مارینا مونترو رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی نیکاراگوئه، انقلاب ایران را مایه عزت و شرف ملت های آزاده جهان خواند و گفت: مردم نیکاراگوئه با احترام از انقلاب تاریخی مردم ایران یاد می کنند.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی نیکاراگوئه با ابراز خرسندی از ارتقا همکاری‌های سیاسی و اقتصادی میان نیکاراگوئه و جمهوری اسلامی ایران افزود: سفر وزیر نفت ایران به نیکاراگوئه و امضا موافقتنامه های اقتصادی فرصت های بسیاری برای توسعه مبادلات اقتصادی، صنعتی و کشاورزی میان نیکاراگوئه و ایران فراهم کرده است.

مارینا مونترو با قدردانی از اهدا واکسن های ساخت ایران به نیکاراگوئه گفت: پیشرفت‌های پزشکی و بهداشتی و فناوری ایران فرصت سرمایه گذاری های مشترک فیمابین را فراهم و نشاندهنده شکست تحریم های آمریکا بر علیه ملت مقاوم ایران است.

وی با اشاره به بیانیه مجلس ملی نیکاراگوئه در خصوص شهادت سردار سلیمانی تصریح کرد: سردار سلیمانی ژنرال وطن دوست و مبارز ایرانی علیه تروریسم الگویی برای سایر ملت ها در راه مبارزه با امپریالیسم جهانی است.

خوزه ایگناسیو والادارس رییس گروه دوستی پارلمانی نیکاراگوئه و جمهوری اسلامی ایران نیز با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست مجازی، بر تداوم گفتگو و رایزنی‌های مستمر و تبادل تجارب پارلمانی میان گروه‌های دوستی پارلمانی در مجالس دو کشور تاکید کرد.

نظر شما