شناسهٔ خبر: 176845 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

عادلانه‌سازی یارانه‌ها اقدام شجاعانه دولت برای حمایت از مردم است

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عادلانه‌سازی یارانه‌ها اقدام شجاعانه دولت برای حمایت واقعی از مردم است، گفت: متاسفانه فقط نیمی از ارز ۴۲۰۰ تومانی به جامعه هدف رسیده و بقیه به جیب سودجویان و رانتخواران رفته است.

به گزارش «نماینده»، مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به حذف ارز ترجیحی به دلیل فساد و رانتی که ایجاد کرده بود، اظهار داشت: ارز ۴۲۰۰ تومانی در طول سال‌های گذشته یکی دلایل ضعف اقتصاد کشور بود.

وی افزود: در سال گذشته ۱۸ و نیم میلیارد دلار منابع ارزی کشور به کالاهای اساسی یعنی گوشت، مرغ، پروتئین و همچنین برای برخی از اقلام وارداتی برای تولید ، دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص داده شد، به عبارتی هر ساله، حدود ۶۵ میلیارد دلار از منابع کشور به این مسائل اختصاص پیدا کرد که قرار بود در اختیار مردم و قشر ضعیف و متوسط قرار بگیرد که نگرفت.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: با توجه به جنگ اوکراین و روسیه و افزایش قیمت جهانی غلات، گندم و دانه های روغنی باید رقمی حدود ۲۵ میلیارد دلار نیاز داشتیم، این عدد را باید در مابه تفاوت ارز ۴۲۰۰ و ارز ۲۸ هزارتومانی ضرب می کردیم و عددی حدود ۴۸۰هزار میلیارد دلار نیاز بود، که اگر این مبلغ را برای حمایت از تولید و اشتغال و حمایت از اقشار کم برخوردار استفاده می شد، چه اتفاق قابل توجهی در همه بخش ها می افتاد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی قرار است رقمی که قبلا به نفر اول زنجیره پرداخت می شد به نفر آخر یعنی مردم و مصرف کنندگان پرداخت شود سامانه ای که برای شناسایی افراد واجد شرایط تعریف شده در همه شرایط برای ورود و ثبت نام باز باشد.

یوسفی گفت: باید مبنای قیمت کالاهای اساسی با پیش بینی ایجاد کالابرگ الکترونیکی نسبت به سفره اقشار ضعیف یعنی کسانی که درآمد کافی و یا ثابت ندارند مشخص و روشن باشد.

نظر شما