شناسهٔ خبر: 175424 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

راه حل گذر از موانع اشتغال زایی در کشور از نظر رییس کمیسیون آموزش مجلس

منادیی رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس ضمن برشمردن موانع ایجاد اشتغال در کشور، تصریح کرد: شرکت‌های دانش بنیان‌ نقش بسزایی در ایجاد اشتغال دارند و می‌توانند بسیاری از موانع را برطرف کنند.

به گزارش «نماینده»، علیرضا منادی سفیدان با اشاره به ضرورت تحقق شعار «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» در سال 1401، تصریح کرد: در حال حاضر اقتصاد کشور ما صد در صد اقتصاد دولتی بوده و در چنین اقتصادی کوتاهی یا کم کاری سازمان های دولتی بسیار تاثیر گذار است و باعث این خواهد شد که اشتغال به شدت اُفت داشته باشد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: در کشور ما باید نظام اداری کمک کند تا بتوانیم این اشتغال را در کشورمان به بهترین نحو ایجاد کنیم؛ نظام اداری ما متأسفانه بسیار ناکارآمد است و باید این نظام سرعت پیدا کند.

وی با بیان اینکه نظام بانکی بسیار تاثیرگذار است، ادامه داد: متاسفانه نظام بانکی بیشتر به طرف بنگاه‌داری حرکت کرده و هنوز هم بیمار است.

منادی سفیدان  یادآور شد: موانعی از قبیل عدم دقت مسئولان، بی دقتی در انتخاب مسئولان؛ مسئولانی که بعضا انتخاب می‌کنیم در خیلی از بخش‌ها نگاه جامع اشتغالزا را ندارند و این مسئله به تحقق شعار سال آسیب می‌زند.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تأکید کرد: از عمده موانع اشتغالزایی فضای نامناسب کسب و کار در کشور ما بوده که با وجود مصوبه قانونی مجلس این قانون در کشور ما به خوبی اجرایی نشده و از ضمانت اجرایی بالایی برخوردار نیست و در برخی موارد شاهدیم قوانین اجرا نشده یا تفسیر به رای شده در حالیکه قانون جامع و حکیمانه بوده ولی در اجرا با مشکلاتی مواجه است.

وی تصریح کرد: البته تحریم‌هایی که امروز دنیا برای ما ایجاد کرده خود در کاهش اشتغال بسیار تاثیرگذار هستند و امروز شاهدیم که مردم برخی از اقلام را 5-6 برابر قیمت واقعی آن کالا تهیه می‌کنند.

منادی سفیدان یکی دیگر از موانع اشتغالزایی را برخی قوانین سختگیرانه قضایی دانست و گفت: برخی از این سختگیری‌ها موجب تعطیلی کارخانجات می شود که نباید با این رویکرد عمل کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: صنعت دانش بنیان 2 خصوصیت عمده دارد، دانش بنیان‌ها باعث افزایش بهره‌وری و باعث کاهش هزینه تولید می شوند، همان دو نکته ای که در پیام نوروزی امسال توسط رهبری عزیز به ملت شریف ایران داده شد.

وی تأکید کرد: لذا شرکت های دانش بنیان می توانند صنایعی با تکنولوژی‌های جدید و با  تولید انبوه داشته باشند و همچنین در کل دنیا و  داخل کشور، بازار ایجاد کنند  بنابراین رابطه مستقیمی بین شرکت‌های دانش بنیان و اشتغالزایی وجود دارد.

نظر شما