شناسهٔ خبر: 173962 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ساده انگاری به قیمت هزاران جان

بیمار کرونایی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت بهداشت و متولیان امر بارها تاکید کرده‌اند که یک مرحله واکسینه شدن به معنای ایمنی صد در صدی نیست و نباید به این زودی شاهد برداشته شدن پروتکل‌های بهداشتی و حضور در دورهمی‌های دوستانه باشیم.

به گزارش «نماینده» محمدعلی محسنی بندپی در مورد آمار و ارقام قربانیان کرونا و ارتباط آن با رنگ بندی کشور گفت: رنگ بندی شهرهای کشور بر مبنای فوتی‌های کرونا نیست بر مبنای مبتلایان به کرونا است. شاید تعدادی از قربانیان و مبتلایان از قبل درگیر بیماری شده و امروز در میان آمار و ارقام و فوتیان و مبتلایان کووید۱۹ قرار گرفته‌اند. 

نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی، افزود: تعاریف جهانی نسبت به رنگ بندی شدت گیری بیماری کرونا تغییر داشته است؛ در گذشته رنگ بندی شهرها با تست مثبت سنجیده می‌شد در حال حاضر علاوه بر آمار میزان مبتلایان، میزان بستری‌ها و تعداد فوتی‌ها و حتی میزان بیماران سرپایی که دارو می‌گیرند هم در رنگ بندی تاثیر دارند.

ظهور پیک ششم بیماری کرونا

محسنی بندپی ادامه داد: همانطور که پیک دوم، سوم، چهارم و پنجم غیرمنتظر نبود با توجه به شرایط امروز و رکورد زنی مردم در مسافرت بی شک شاهد ظهور پیک ششم بیماری خواهیم بود، در پیک ششم مردم به واسطه دریافت یک دوز از واکسن کرونا مغرور شده‌اند و این موضوع بر گستردگی بیماری بیشتر دامن خواهد زد.وی در ادامه تاکید کرد: وزارت بهداشت و متولیان امر بارها تاکید کرده‌اند که یک مرحله واکسینه شدن به معنای ایمنی صد در صدی نیست و نباید به این زودی شاهد برداشته شدن پروتکل‌های بهداشتی و حضور در دورهمی‌های دوستانه باشیم. کشور ما به دلیل تحریم‌های بی رحمانه خیلی دیرتر از دیگر کشورها واکسیناسیون عمومی را آغاز کرد و حتی افرادی که دوز اول واکسن از یک نوع دریافت کردند به دلیل کمبود مجبور شدن دوز دوم واکسن را از نوع دیگر با فاصله بیشتر از نوع دوم آن استفاده کنند.

محسنی بندپی تصریح کرد: اگر جمعیت ۸۰ میلیونی ایران حدود  ۳۵ میلیون نفر آنها  دوز دوم واکسن را به صورت مرتب دریافت کرده باشند جمیعا ۴۰ درصد جمعیت واکسینه شده‌اند. در این بین باید بپذیریم که بسیاری از این ۴۰ درصد فقط دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند و هنوز تا ایمنی کامل به واسطه واکسن بسیار فاصله داریم و تقریبا نیمی از جمعیت ما مانده‌اند که واکسینه شوند بنابراین نباید تحت هیچ شرایطی پروتکل‌ها را کنار بگذاریم. 

معیشت و اقتصاد موضوع اصلی در کنترل بیماری

عضو کمیسیون بهداشت و درمان  مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در دوران کرونا علاوه بر بی توجهی مردم به واسطه مسافرت و شرکت در دورهمی‌ها موضوع تاب آوری اقتصادی مطرح است. در حال حاضر بعد از دو سال از شیوع کرونا از کمپین و در خانه بمانیم بسیار فاصله گرفته‌ایم و در مقطعی از دوران کرونا قرار داریم که رعایت پروتکل‌ها امری عادی است و حضور در اماکن عمومی با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بدیهی است. گذران زندگی برای تاب آوری اقتصادی با تورم بالای ۴۰ در صد در طول دو سال برای کسانی که از حمایت دولتی محروم بودند بسیار سخت است. معیشت و اقتصاد موضوع اصلی در کنترل بیماری بوده  است.نماینده مردم در مجلس یازدهم در پایان خاطرنشان کرد: این بیماری تاکنون چهره‌های متفاوتی از خود نشان داده و واکسینه شدن به معنای غلبه کامل بر بیماری نیست ضمن اینکه واکسن‌های که در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفت ایمنی کامل در مقابل گونه‌های جدید بیماری نداشته است، به فرض مثال واکسن فایزر که به عنوان ایمن‌ترین واکسن در مقابل بیماری از آن یاد می‌کردند و حدود ۹۵ درصد ایمنی در مقابل کووید ۱۹ داشت، اما امروز این ایمنی به۵۰ درصد رسیده است. امیدوارم مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون عمومی تلاش کنند تا بیماری از کشور رخت ببندد و شاهد بازگشت زندگی عادی مردم باشیم.

نظر شما