شناسهٔ خبر: 172741 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

محسنی بندپی تاکید کرد:

کنترل کرونا با زندگی هوشمندانه

جامعه.jpg عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: با تمام رفتارهای غیرقابل پیش بینی ویروس کرونا در طی دو سال اخیر باید زندگی کردن با کرونا را می‌آموختیم تا شاهد تعطیلی بسیاری از مشاغل نظیر صنعت گردشگری نباشیم.

به گزارش «نماینده» محمدعلی محسنی بندپی در مورد آینده مبهم صنعت گردشگری گفت: بیماری پاندمی کرونا امروزه نه تنها ایران بلکه کل جهان را تحت تاثیر قرار داده و در طول نزدیک به دو سال اخیر خسارات مادی و جانی غیر قابل جبرانی را از خود به جای گذاشته تا جایی که شاهد مرگ بسیاری از هموطنان در طول دوسال بودیم، تحریم‌ها این شرایط را برای ایرانیان بحرانی‌تر از دیگر کشورها است.نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی، افزود: در طول ۱۸ ماه گذشته اپیدمی بیماری کووید ۱۹ بسیاری از مشاغل تعطیل و صنایع کشور تحت تاثیر قرار داد، به گونه‌ای که شاهد تغییرات اساسی در مسائل سیاسی و اقتصادی تا اجتماعی و فرهنگی و حتی آموزشی بودیم، ویروسی که تا کنون از خود چهره های متفاوتی را نشان داده و هنوز در شمار بالا شاهد رشد قربانیان هستیم.

زندگی با کرونا را بیاموزیم

وی ادامه داد: با تمام رفتارهای غیرقابل پیش بینی ویروس کرونا در طی دو سال اخیر  باید زندگی کردن با کرونا را می‌آموختیم تا شاهد تعطیلی بسیاری از مشاغل نظیر صنعت گردشگری نباشیم. امروزه نفس‌های آخر بسیاری از کسب و کارهای که در ارتباط مستقیم با صنعت گردشگری هستند به شمارش افتاده از هتل‌داری گرفته تا آژانس‌های مسافرتی و... که به تبع همین تعطیلی‌ها، بسیاری از پرسنل و کارمندان این نهادها بیکار شده‌اند، زنجیره معیوبی که ادامه دارد.

محسنی بندپی ادامه داد: دوسال گذشته فرصت کمی نبود برای تحول یک حرفه اما در همین زمان شاهد تعطیلی بسیاری از مشاغل و تغییر کاربری آنها بودیم. در جلسات وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم و حتی مسئولان دولت قبل طرح تشکیل کمیته‌ای متشکل از هیئت دولت، نمایندگان و وزارتخانه‌های مختلف ارائه شد و ساز و کار و سبک زندگی جدید با کرونا تاکید گردید.

سیاست‌های انفعالی شدت گیری بیماری را به همراه داشته است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای تصریح کرد: سیاست‌های انفعالی در دو سال اخیر منجر به شدت‌گیری بیماری کرونا شده است و همچنین بارها شاهد تعطیلی کشور بودیم؛ اما متاسفانه بعد از مدتی شاهد پیک جدیدی از بیماری با آمار بالایی از قربانیان بودیم، در حال حاضر ۱۵ شهر قرمز استان مازندران به نارنجی تبدیل شده‌اند که نشان دهنده رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، اگر مردم همکاری لازم را داشته باشند بی شک بیماری از بین خواهد رفت.نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور کرد: سیاست‌های کنترل بیماری کرونا نتیجه‌ای جز پیک‌های جدید بیماری را به همراه نداشته است، امروزه باید در کنار سلامتی مردم در اندیشه شرایط اقتصادی آنها هم باشیم. سلامتی و بهبود شرایط معیشتی زمانی ایجاد می‌شود که در زندگی عادی مردم تغییر ایجاد کنیم از آموزش مجازی گرفته تا دورکاری کارمندان در دستور کار قرار بگیرد، رسیدن به این مهم راهی جز برطرف کردن معایب زیر ساخت‌ها نداشته، در دو سال اخیر باید می‌آموختیم که چگونه آموزش آنلاین را تقویت کرده و مشاغلی که نیاز به دورکاری دارند را تقویت کنیم و حتی به مردم آموزش می‌دادیم چگونه بدون حضور در مجامع عمومی و شلوغ به صورت الکترونیک نیازهای خود را بر طرف کنند.

وی ادامه داد: آنچه امروزه در طی این ۱۸ ماه بیشتر از هر زمان دیگر مورد انتقاد قرار گرفت درست اجرا نشدن طرح‌ها بود که می‌توانست در کنترل بیماری نقش پررنگی داشته و شاهد اجرایی نشدن آنها به واسطه مدیران بی تجربه هستیم، از آموزش آنلاین تا مسائل پزشکی و بانکداری الکترونیکی، چرا باید کشور ما به لحاظ استفاده نکردن از تکنولوژی در سطح جهانی عقب بماند؟! 

محسنی بندپی در مورد مغفول ماندن صنعت گردشگری داخلی کشور گفت: تعطیلی‌های بدون برنامه در دو سال گذشته نه تنها نتوانست بیماری را کنترل کند بلکه شاهد شدت گیری سویه دیگری از بیماری بودیم در صورتی که می‌توانست کرونا با تمام بی رحمی خود کنترل و تحولی دیگر باشد، اگر قرار است شرایط به وضعیت عادی برگردد باید برنامه و سیاست جدیدی برای تمام مشاغل از گردشگری تا آموزش آنلاین پایه ریزی شود.

سفرهای هوشمندانه در دوران کرونا تحولی نو در صنعت گردشگری

وی تاکید کرد: مردم از خانه ماندن خسته شده‌اند باید باور کنند که کرونا با کسی شوخی ندارد و زندگی کردن با آن را برنامه ریزی کنند، طبق آمار منتشر شده ما در نوروز امسال بیشترین میزان سفرها را طی ۵ سال اخیر داشتیم و این سفرها می‌توانست با کنترل و برنامه ریزی باشد. از شرکت اتوبوسرانی تا قطارهای مسافربری بهترین فرصت برای آموزش زندگی با کرونا بود، ولی بی توجهی به تمام پروتکل‌ها امروز منجر به تعطیلی مشاغلی همچون گردشگری و هتل داری و… شده است در این بین مردم دیگر نسبت به بیماری‌ها عکس العمل نداشته و حتی به پروتکل‌های بهداشتی هم پایبند نیستند. 

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر سفرها در تمام شهرهای ایران به صورت کنترل شده و برنامه ریزی بود و هماهنگی و همکاری لازم بین استانداران، بخشداران و مسئولان گردشگری، نیروی انتظامی و نظامی صورت می‌گرفت؛ امروزه شاهد کنترل بیماری بودیم به فرض مثال مسافرت با اتوبوس‌ها و قطارها با حداقل مسافر، جریمه عدم استفاده از ماسک، تعیین ورود حداقل خریدران به مراکز خرید و…. با رعایت چنین مواردی می‌توانستیم شاهد رونق صنعت گردشگری باشیم . اگر مسئولان می‌توانستند زندگی مردم در یک سوم شرایط عادی جریان دهند بدون شک شاهد تعطیلی مشاغل و اوج گیری بیماری نبودیم .نایب رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: مطابق آخرین آمار منتشر شده تاکنون با حدود ۲۷دز واکسن معادل ۱۶ درصد جمعیت کشور واکسینه شده‌اند، طبق گفته وزیر بهداشت دولت سیزدهم اگر ظرف ۴ ماه آینده بتوانیم اکثریت را واکسینه کنیم بدون شک می‌توانیم شاهد بازگشت مردم به شرایط عادی و رونق کسب و کارهای آسیب دیده باشیم.

نظر شما