شناسهٔ خبر: 173883 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مقتدایی:

صبر راهبردی جمهوری اسلامی حدی دارد/ ایران حق شکایت از کره جنوبی را برای خود محفوظ می‌داند

مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: صبر راهبردی جمهوری اسلامی در برابر کره جنوبی حدی دارد و در صورت عدم اجرای تعهدات خود پیگیری حقوقی برای آزادسازی منابع بلوکه شده را محفوظ می داند.

به گزارش «نماینده» عباس مقتدایی با تاکید بر آزادسازی سریع پول های بلوکه شده ایران توسط کره جنوبی گفت: این کشور به عنوان یکی از شرکای تجاری ایران سابقه خوبی از خود در مراودات تجاری نشان نداده است و باید بپذیرد که در آینده این نوع رفتار نه تنها با ایران بلکه برای کشورهای دیگر عبرت آموز خواهد بود.   

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: این موضوع برای کشورمان تلخ است که کره جنوبی در لحظات دشوار شرکای خود را مورد آسیب قرار می دهد؛ اموال بلوکه شده ایران نزد این کشور شامل اموال مشروع جمهوری اسلامی از جمله پول  فروش نفت بوده که آنها بایستی به تعهدات خود عمل می کردند اما به تاثیر شیطنیت یا فشار آمریکا عملا از تامین مشروع منافع ملت ایران خودداری کردند.

وی افزود: این موضوع در حافظه تاریخی ملت ایران ماند و در ماه های گذشته به کره جنوبی پیام داده ایم که باید به این روند خاتمه دهد؛ اکنون ما در سطح بین المللی و رعایت حقوق بین الملل از کره طلبکار هستیم،از نظر عهد و پیمان سیاسی کره ای ها با کشورمان خوب رفتار نکردند.

مقتدایی بیان کرد: حتما در آینده روابط تجاری این عملکرد بد آن ها مورد لحاظ قرار خواهد قرار گرفت برای همین به کره جنوبی توصیه می کنیم به این نوع روند های غیر دوستانه خاتمه دهد و بالاترین تلاش را کند تا رفتار بد گذشته خود را جبران کند که راه جبران آن آزاد کردن اموال ایران،احترام به حقوق بین الملل،حقوق تجارت،شرکای تجاری است.

وی ابراز کرد: جمهوری اسلامی ایران می تواند از نظر حقوق بین الملل و قوانین تجاری نیز مطالبات خود را در محاکم بین الملل پیگیری کند برای همین بهتر است که کره ای ها به ادامه این روند خاتمه داده و اموال بلوکه شده ایران را تحویل دهند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: اگر کره ای ها با بهانه آوردن، بخواهند بجای پول به ایران کالا بدهند و یا انواع و اقسام فشارها به ایران بیاورند قطعا اقداماتشان راهگشا نیست.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی منافع ملی خود را دنبال می کند و ما می توانیم خسارت های ناشی از بد عهدی کره ای ها را جبران کنیم و این حق برای ایران محفوظ است.

مقتدایی خاطر نشان کرد: اکنون در مرحله مذاکره و مراودات دیپلماتیک این موضوع هستیم اما صبر جمهوری اسلامی حدی دارد و کره ای ها باید به مسئولیت بین المللی خود عمل کنند.

نظر شما