شناسهٔ خبر: 173523 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

در نطق پیش از دستور امروز؛

قالیباف: مجلس یازدهم به دوران تاریک مجوزهای رانتی پایان داد

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خداوند بزرگ را شاکریم که نتایج تحول رویکردهای مجلس یکی پس از دیگری در حال به ثمر رسیدن است، گفت: نمایندگان کلیات طرح تصویب صدور مجوزهای کسب و کار را با رأی قاطع به تصویب رساندند، این طرح موانع پیش روی مردم برای راه‌اندازی کسب و کار و خلق ثروت را برمی‌دارد و در این زمینه تحول ایجاد می‌کند.

به گزارش «نماینده» دکتر محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۱ مهر ماه) مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور خود، ضمن تقدیر و تشکر از تمام عزیزانی که در برگزاری آیین پیاده روی اربعین مشارکت داشتند، گفت: هفته گذشته ملت بزرگ ایران با شرکت در راهپیمایی‌ باشکوه در عراق و شهرهای مختلف کشورمان، آیین پیاده‌روی اربعین حسینی و مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان را برپا نمودند.

وی همچنین فرا رسیدن ایام سوگواری دهه سوم ماه صفر که مصیبت رحلت نبی مکرم اسلام، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت علی بن موسی الرضا (ع) را در بردارد به تمام مسلمانان جهان و محبین و شیعیان اهل بیت تسلیت و تعزیت گفت و ادامه داد: مردم شریف ایران افتخار دارند میزبان ثامن‌الائمه بوده و با پیروی از مشی ایشان در طول تاریخ مشعل عدالت‌طلبی و حقیقت‌جویی را روشن نگاه داشته و از میراث فکری و معنوی اهل بیت نگهبانی کرده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در شیوه مجاهدت امام رضا (ع) به روشنی می‌بینیم که ایشان شجاعانه و عالمانه به روشنگری و دفاع از اسلام پرداختند و این دفاع همواره در اوج و قله رعایت اصول اخلاقی بود، جوانان ما باید از چنین الگوی راستینی پیروی کنند.

قالیباف در ادامه با تبریک فرا رسیدن هفته ناجا به تمام فرماندهان و کارکنان سختکوش و خدوم نیروی انتظامی اظهار کرد: امنیت اجتماعی شهرها و محله‌ها مرهون نقش‌آفرینی پلیس است، ضمن عرض خدا قوت به این عزیزان، امیدواریم نیروی انتظامی بتواند مشارکت‌های مردم را بیش از پیش جلب کند و به شعار خود یعنی "پلیس هوشمند، امنیت پایدار" جامه عمل بپوشاند.

وی تأکید کرد: موضوع دیگری که این روزها اهمیت بسزایی دارد، بحث واکسیناسیون عمومی است. سرعت گرفتن روند واکسینه شدن مردم در همه گروه‌های سنی و در تمام نقاط کشور نگرانی‌های مردم را کاهش داده و رضایت خاطر آحاد جامعه را فراهم کرده است. از مسئولان و بانیان این اقدام که حقیقتا تحول جهادی را رقم زده‌اند به خصوص از مجموعه وزارت بهداشت، بسیج مستضعفین و نیروهای جهادی تقدیر و تشکر می‌کنم.

رئیس قوه مقننه افزود: امیدوارم با ادامه یافتن این روند هر دو نوبت واکسیناسیون هر چه سریعتر انجام شود تا دغدغه مردم در این مورد طی هفته‌های پیش رو رفع شود. البته به توصیه متخصصان رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان ضروری است و وزارت بهداشت باید با نظارت دقیق بر ادامه یافتن رعایت دستورالعمل‌ها و نیز بهره‌گیری از تجربیات سایر کشورها در این زمینه از اوج‌گیری دوباره کرونا جلوگیری کند.

قالیباف همچنین با اشاره به اقدامات مجلس گفت: خداوند بزرگ را شاکریم که نتایج تحول رویکردهای مجلس یکی پس از دیگری در حال به ثمر رسیدن است، یکی از مهمترین و اثربخش‌ترین مصوبات مجلس در دهه‌های اخیر طی هفته‌های گذشته سرانجام به بار نشست. نمایندگان محترم کلیات طرح تصویب صدور مجوزهای کسب و کار را با رأی قاطع به تصویب رساندند، این طرح موانع پیش روی مردم برای راه‌اندازی کسب و کار و خلق ثروت را برمی‌دارد و در این زمینه تحول ایجاد می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه کسانی که فقط یک بار برای کسب و کارهای کوچک مراحل پر پیچ و خم اخذ مجوز را طی کرده باشند به خوبی می دانند که شروع هر کسب وکاری به ده ها مجوز نیاز دارد و اخذ این مجوزها با سختی های فراوان همراه بوده است.

اتمام دوران تاریک مجوزهای رانتی، انحصارهای شغلی و امضاهای طلایی با تصویب طرح مجلس

وی افزود: مجلس شورای اسلامی با تصویب طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب وکار تمامی این موانع زائد را حذف کرد و به دوران تاریک مجوزهای رانتی، حلقه های بسته صنفی، انحصارهای شغلی و امضاهای طلایی پایان داد.

دکترقالیباف با بیان اینکه با تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار، زنجیره های تولید اشتغال باز خواهند شد، یادآور شد: بدین ترتیب فضای رقابتی بازار به جوانان اجازه خواهد داد که بدون معطلی کسب وکار خود را راه بیندازند و این تصمیم شجاعانه و تاریخ ساز مجلس یازدهم بی گمان در سپهر قانونگذاری کشور ستاره درخشان و ماندگار خواهد شد و مسیر اتخاذ چنین تصمیماتی را در عرصه حکمرانی باز خواهد کرد.

 طرح شفافیت، فاصله مجلس را با سایر نهادها غیرقابل مقایسه می کند

رئیس قوه مقننه کشورمان یادآور شد: باید این نوید را بدهم که مجلس یازدهم تصمیم دارد به زودی اقدام مهم دیگری را نیز به سرانجام برساند؛ در هفته های آتی بررسی مجدد طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستورکار قرار خواهد گرفت، مراحل اصلاح این طرح با اعمال نظر نمایندگان در کمیسیون آئین نامه داخلی به پایان رسیده و به رأی نمایندگان گذاشته خواهد شد و اگر این طرح تصویب شود، مجلس در مقایسه با تمامی دستگاه های اداری کشور در عرصه شفافیت، روندها و فرآیندها فاصله غیرقابل مقایسه ای پیدا خواهد کرد.

وی با یادآور اینکه هدف این طرح این است که علاوه بر شفافیت آرای نمایندگان، حوزه های بسیار مهم و فرآیندهای تصمیم سازی مجلس را نیز شفاف کند، افزود: در صورت تصویب نهایی این طرح جلسات کمیسیون ها به صورت علنی برگزار و برای پخش جلسات از طریق صدا و سیما بستر قانونی فراهم خواهد شد؛ حاضران، غایبان و آرای نمایندگان در جلسات کمیسیون ها به صورت عمومی منتشر می شود و جلسات بررسی طرح ها و لوایحی که مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون های تخصصی و یا مشترک مورد بررسی و یا تصمیم گیری قرار می گیرند به صورت  علنی برگزار خواهد شد.

دکترقالیباف یادآور شد: همچنین گزارش ماموریت های کاری نمایندگان و مشروح مذاکرات طی یک ماه در اختیار عموم قرار خواهد گرفت و سایر موارد نیز به تفسیر در متن این طرح آمده است و از تمامی دلسوزان و پیگیران بحث شفافیت درخواست می شود که تمامی جوانب طرح را مدنظر قرار دهند و نتایج مهم این میزان شفافیت در فرآیندهای کاری مجلس را در سطح جامع تبیین نمایند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امیدوارم نمایندگان نیز به این طرح مهم و ضروری رأی دهند و اگر نظر اصلاحی دارند در بررسی جزئیات نظراتشان را پیگیری کنند و با رأی خود مجلس را در عرصه شفافیت پیشتاز نهادهای قانونی کشور سازند.

مجلس یازدهم شفاف سازی را از خود آغاز کرده است

وی افزود: مجلس یازدهم شفاف سازی را از خود آغاز کرده بنابراین جهت گیری اقدامات این مجلس در امور قانونگذاری و نظارت به گونه ای خواهد بود که همه دستگاه های اداری کشور به سمت شفافیت و مدیریت تعارض منافع پیش بروند.

نظر شما