شناسهٔ خبر: 173147 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مقتدایی با اشاره به بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران:

شورای همکاری خلیج فارس بجای صدور بیانیه اختلاف داخلی اعضای خود را حل کند

عباس مقتدایی نماینده اصفهان نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر مالکیت قطعی ایران بر جزایر سه گانه گفت: شورای همکاری خلیج فارس بجای صدور بیانیه های غیر سازنده اختلاف داخلی اعضای خود را حل کند.

به گزارش «نماینده» عباس مقتدایی با اشاره به بیانیه پر اتهام شورای همکاری خلیج فارس علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: یکی از نکات مهم در دوره جدید، سیاستگذاری خارجی افزایش مراودات بین المللی ایران به ویژه با همسایگان بوده و این موضوع  از سوی رئیس جمهور در  ماه های گذشته مطرح شده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  رویکرد جدید سیاست خارجی جمهوری اسلامی مبتنی بر نگرش منطقی و اصولی  است ؛ما در عرصه امنیت خاورمیانه و خلیج فارس با تکیه بر توان داخلی خودمان و به دور از دخالت بیگانگان عمل می‌کنیم.

وی افزود: چنین رویکردی را جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته طی کرده است، شورای همکاری خلیج فارس اولاً باید به این نکته توجه کند که جمهوری اسلامی ایران خواهان ارتباط با تمامی کشورهایی است که  ثابت کرده‌اند با ایران دوستی دارند و به دنبال منافع مشترک هستند.

مقتدایی بیان کرد: کشور هایی که پای بیگانگان را به منطقه باز می کنند، توان اداره خود را ندارند و در مقاطع مختلف دوستی خودشان را ثابت نکردند اکنون در قالب بیانیه ها به جای رفتار های دوستانه مطالب تنش آمیز مطرح می کند.

وی ابراز کرد: با توجه به اینکه شورای همکاری خلیج فارس تاکنون نتوانسته اختلافات درونی بین خودش را حل کند؛ این موضوع باعث شده تا اعضا نتوانند با یکدیگر به نحو شایسته برای حل مشکلات درونی این شورا و کشور های دیگر عربی تعامل کنند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: اینکه اعضای شورای همکاری خلیج فارس مواضعی را درباره موضوعاتی که ربطی به آن‌ها ندارد یا در محدوده فعالیت آنان نیست مطرح میکنند امری ناپسند بوده چرا که جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته نشان داده که سیاستش  تعامل و دوستی با کشورهای منطقه است.

وی عنوان کرد: در دوره جدیدی که از سوی رئیس جمهور ایران موضوع تعامل و همکاری های روز افزون با کشورهای همسایه مطرح شده صدور چنین بیانیه‌هایی غیرسازنده محسوب می‌شود زیرا جمهوری اسلامی کشوریست مقتدر که به امنیت منطقه کمک کرده و توقع دارد که سایر کشورها به جای ایجاد تنش با تمام توان برای امنیت منطقه وارد گود شوند. 

مقتدایی یادآور شد: بنابراین سازنده تر آن است که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به فکر آینده منطقه باشند و باید بدانند که ایران در این منطقه به عنوان یک کشور قدرتمند و دارای تاثیر، ماندگار است؛ کشورهای بیگانه ای که به صورت عاریتی به منطقه آمدند همگی خواهند رفت یا اخراج می شوند یا فرار می کنند که نمونه آن را در خصوص آمریکا در افغانستان دیده ایم.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه هر یک کشورهای اروپایی به دنبال ایجاد رابطه دو جانبه ایران هستند،کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس باید به این فکر باشند که می‌توانند با اقدامات سازنده به امنیت هر چه بیشتر منطقه کمک کند نه اینکه حرف هایی که تاریخ مصرف آن گذشته شده است را بیان کنند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: جزایر سه گانه جزء جدایی ناپذیر ایران است که حقوق بین الملل و سوابق تاریخی بر این موضوع تاکید دارد اگر چه ادعاهایی مطرح می شود اما در همان ادعا باقی مانده و جنبه ای فراتر از ادعا ندارد.

وی افزود: از شورای  همکاری خلیج فارس انتظار داریم تا از  طرح  اظهارات  مخرب خودداری کنند و اعضای این شورا از سرنوشت  افراد چون حسنی مبارک و دیکتاتورهای منطقه که حرف های فراتر از حقوق خود مطرح می‌کردند درس عبرت بگیرند.

مقتدایی بیان کرد: به نظر می رسد که اعضای شورای همکاری خلیج فارس باید این  واقعیت را مورد لحاظ قرار دهند که ایران قدرتمندترین کشور منطقه و دروازه امنیت  خلیج فارس و غرب آسیا محسوب می شود، توانمندی اخراج آمریکا از سوریه را دارد اکنون به عنوان یک عضو پیمان شانگهای در حال همکاری های گسترده‌تر با آسیا ست.

وی خاطرنشان کرد: در چنین حالتی می طلبد شورای همکاری خلیج فارس از دهه های گذشته خارج شده و واقعیت های موجود را بپذیرد  و به فکر آینده‌ای باشند که در آن ایران اثرگذارترین کشور منطقه غرب آسیا خواهد بود.

نظر شما