شناسهٔ خبر: 173143 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

زاهدی جزئیات طرح ساماندهی مدارس غیردولتی را تشریح کرد؛

از رسیدگی به وضعیت معلمان مدارس غیرانتفاعی تا شفافیت در میزان پرداخت شهریه‌ها

زاهدی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به بررسی شور دوم طرح ساماندهی مدارس غیردولتی در کمیسیون آموزش، ضمن تشریح جزئیات آن، اظهار کرد: بر اساس این طرح تمامی هزینه‌کرد و درآمدهای مدارس غیر دولتی در یک سامانه ثبت و نظارت کاملی بر فرآیند ثبت نام تا پرداخت حقوق به معلم وجود خواهد داشت.

به گزارش «نماینده» محمدمهدی زاهدی در تشریح جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی که در دستور کار کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری قرار دارد، گفت: چند هدف مهم در این طرح دیده شده که با تصویب این قانون، می‌توان امیدوار به اصلاح این رویه موجود در مدارس غیردولتی بود.

جلوی هرگونه سوء استفاده از نام مدرسه گرفته می‌شود

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اولین نکته مهم در این طرح این است که جلوی سوء استفاده‌ها از نام مدرسه گرفته می‌‎شود، افزود: در این طرح آمده است که هیچ فرد حقیقی و حقوقی حق ندارد از واژه مدرسه برای مراکز آموزشی و تربیتی استفاده کند مگر اینکه از وزارت آموزش و پرورش مجوز بگیرد.

وی ادامه داد: البته در این بند این طرح  مدارس حوزه‌ علمیه و مواردی که شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز دهند، مستثنی است.

زاهدی تأکید کرد: بنابراین پس از تصویب این طرح، چیزی به نام مدرسه طبیعت، مدرسه سبز، مدرسه فوتبال و مدرسه هنر با استفاده از نام «مدرسه» نخواهیم داشت؛ بلکه این مراکز می‌توانند در قالب آموزشگاه یا موارد دیگر مجوز اخذ کنند.

سازوکار نحوه تغییر متولی مهدهای کودک در این طرح دیده شده است 

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مجلس دهم، هدف دیگر این طرح را ساماندهی مهدهای کودک برشمرد و گفت: با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و اینکه این طرح پیش از مصوبه شورا در مجلس مطرح بود، تمامی امورات مهدهای کودک باید از بهزیستی به آموزش و پرورش واگذار شود.

وی با یادآوری اینکه این مهم نیز مورد تأکید رهبر معظم انقلاب هم بوده است، گفت: در این طرح مکانیزم اجرایی و نحوه واگذاری اختیارات به آموزش و پرورش دیده شده است.

معلم در برخی مدارس غیرانتفاعی به استثمار گرفته می‌شد 

زاهدی، موضوع سوم مطرح شده در این طرح را رسیدگی به وضعیت معلمان و کادر آموزشی شاغل در مدارس غیر انتفاعی برشمرد و اضافه کرد: بر اساس گزارشات واصله به کمیسیون آموزش مجلس، حق و حقوق معلمان به درستی پرداخت نمی‌شد و بعضا استثمار معلم صورت می‌گرفت و زندگی مادی این عزیزان به خطر می‌‎افتاد.

وی با بیان اینکه بسیاری از این معلمان شاغل در مدارس غیرانتفاعی حتی در معرض تهدید اخراج نیز قرار می‌گرفتند، یادآور شد: این نحوه برخورد با یک معلم هم به لحاظ شرعی هم به لحاظ قانونی ایراد داشت.

این نماینده مردم در مجلس تأکید کرد: در این طرح دیده شده با توجه به اینکه این معلمان به لحاظ پوشش بیمه‌ای باید زیر نظر سازمان تأمین اجتماعی قرار بگیرند، افزایش حقوق‌ها برای آنان اعمال و این معلمان از تمامی حق و حقوق و مزایای مندرج در قانون بهره مند شوند.

ایجاد سامانه‌ای شفاف برای میزان درآمدها و هزینه‌های مدارس غیردولتی

وی یادآور شد: همچنین به منظور ایجاد شفافیت در مدارس غیردولتی، در این طرح مدارس و مراکز غیردولتی باید  کلیه اطلاعات درآمدی و هزینه‌ای خود را در این سامانه ثبت کنند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یادآور شد: این مسئله موجب خواهد شد تا تمامی مدیران آموزش و پرورش و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز بر نحوه دخل و خرج مدارس نظارت داشته باشند و شهریه نامتعارف نیز از خانواده دانش آموز اخذ نشود.

نظر شما