شناسهٔ خبر: 172966 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

تاکید قالیباف بر کمیسیون‌محوری شدن مجلس/اتخاذ تدابیری برای نظارت بیشتر مردم بر عملکرد نمایندگان

یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس از تاکید رئیس مجلس و نمایندگان بر اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس به منظور کمیسیون محور شدن مجلس به جای صحن محوری خبر داد.

به گزارش «نماینده» مجتبی یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسه امروز هیئت رئیسه قوه مقننه با روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس، اظهار داشت:در این جلسه درباره اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس مباحثی مطرح شد تا مجلس را از نظر رسیدگی به طرح‌ها و لوایح کاربردی‌تر شود و از صحن محوری به سمت کمیسیون محوری حرکت کند.

وی افزود: یعنی برای اینکه طرح‌ها و لوایح سریعتر و با دقت بیشتر بررسی شود به جای ارزیابی در صحن در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شوند و بیشتر به سمت طرح‌های دو شوری تا طرح‌های یک شوری حرکت کنیم و نمایندگان هم نقطه نظرات خود را در کمیسیون‌ها مطرح کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: لذا در این نشست مشترک نکاتی درباره اصلاح آیین‌نامه مطرح شد تا هم کیفیت قانون گذاری بالاتر برود و هم طرح‌ها کاربردی تر شوند تا بتوانند مشکلات بیشتری از مردم را حل کنند و در نهایت هم روند رسیدگی به طرح‌ها و لوایح سریعتر باشد.

یوسفی در خصوص لزوم اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ طرح و لایحه در نوبت رسیدگی وجود دارد که از این تعداد ۳۰ طرح ۲ فوریتی و حدود ۴۵ طرح یک فوریتی است که رسیدگی به آنها زمانبر است لذا باید این موارد اولویت بندی شوند.

وی با اشاره به اظهارات قالیباف رئیس مجلس در این جلسه ، عنوان کرد:وی نیز در این جلسه بر موضوع اصلاح ساختار و آیین نامه داخلی مجلس و حرکت به سمت کمیسیون محوری به جای صحن محوری تاکید کرد تا فرصت بیشتری باشد تا بتوان در کمسیون‌ها از نظرات نمایندگان استفاده کر و طرح‌های پخته‌تر و کاربردی ‌تری به صحن مجلس ارائه کرد.

نماینده اهواز در مجلس با بیان اینکه در این جلسه نکاتی نیز درباره نظم برخی از نمایندگان برای حضور در کمیسیون‌ها مطرح شد، بیان کرد:بعضا شاهد هستیم که برخی از نمایندگان به هر دلیل در جلسات کمیسیون‌ها شرکت نمی‌کنند که این مسئله باعث می‌شود کیفیت کار پاییین بیاید لذا باید در این باره نیز تدبیری اندیشیده شود تا مردم از حضور و پیگیری وکلای خود در کمیسیون‌ها اطلاع داشته باشند.

نظر شما