شناسهٔ خبر: 172825 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

رضازاده در دیدار با سفیر ترکیه در تهران:

فعالیت بازارچه های مرزی می‌تواند منجر به امنیت و بهبود معیشت مرزنشینان شود

رضا زاده نایب رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه با سفیر ترکیه در تهران دیدار و گفتگو کرد و بر تقویت فعالیت بازارچه های مرزی برای بهبود معیشت مرزنشینان تاکید کرد.

به گزارش «نماینده» یعقوب رضازاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و نایب رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه ظهر امروز چهارشنبه  ۱۷ شهریور ماه با آقای دریا ارس سفیر ترکیه در تهران دیدار و گفتگو کرد.

رضازاده در ابتدای این دیدار به اشاره به روند  رشد مناسب روابط پارلمانی ایران و ترکیه گفت: از روند فعلی مناسبات و گفتگوهای میان نمایندگان مجالس دو کشور خرسندیم و از تقویت و توسعه این روابط که تامین کننده منافع دو طرف است، استقبال می کنیم.

وی با اشاره به کاهش حجم مبادلات اقتصادی ایران و ترکیه گفت: حجم مبادلات اقتصادی دو کشور در اثر اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا و همچنین شرایط ناشی از پاندمی کرونا، کاهش چشمگیری داشته است. مقامات دو کشور باید در خصوص رفع موانع و تشویق روابط تجاری اهتمام ویژه داشته باشند.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی در ادامه ضرورت تقویت مبادلات مرزی را یادآور شد و افزود: فعالیت بازارچه های مرزی می تواند منجر به امنیت و بهبود معیشت مرزنشینان گردد، شایسته است تلاش کنیم تا این بازارچه ها رونق یابند و نسبت به گشایش بازارچه ها و گذرگاه های مرزی جدید نیز بررسی و توافق لازم صورت پذیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: با توجه به تأثیر مستقیم گشایش و رونق بازارچه های مرزی جدید بر معیشت مردم مرزنشین ایران و ترکیه و فراهم بودن زیرساخت ها در خاک ایران انتظار داریم مقامات کشور همسایه ترکیه بر این موضوع را در دستور کار با جمهوری اسلامی ایران قرار دهند.

ارس: ضرورت مراودات مرزی به لحاظ اقتصادی

دریا ارس سفیر ترکیه در تهران نیز در ابتدای این دیدار استقرار دولت سیزدهم را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مردم کشورمان تبریک گفت و افزود: امیدوارم اقدامات دولت جدید منجر به حل مشکلات ، افزایش سطح رفاه مردم و صلح و ثبات در منطقه گردد.

وی همچنین گفت: مراودات مرزی به لحاظ اقتصادی دارای اهمیت زیادی است. دو کشور سه مرز فعال با یکدیگر دارند و از رونق مرزها و افزایش تبادلات دو طرف از این طریق استقبال می کنیم.

دریا ارس سفیر ترکیه در تهران در پایان گفت: سفارت ترکیه در تهران انتظارات طرف ایرانی را به مقامات ترکیه ای منتقل خواهد کرد. امیدواریم تصمیمات در دو طرف با نظر مثبت و به نفع معیشت مردم اتخاذ گردد. این امر به تقویت دوستی های مردم مرزنشین دو کشور که بعضا خویشاوندی نسبی و سببی هم دارند، منجر می شود.

نظر شما