شناسهٔ خبر: 172803 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

آزاد در دیدار با نماینده حزب مردم پاکستان:

ضرورت ایجاد مکانیزم تجارت تهاتری میان ایران و پاکستان/توسعه پایدار در گرو همکاری های اقتصادی مشترک است

الهام آزاد عضو اتحادیه بین المجالس جهانی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه توسعه پایدار کشورها در گرو همکاری های مشترک اقتصادی است، گفت: ایجاد مکانیزم تجارت تهاتری و رفع موانع آن میان ایران و پاکستان دارای اهمیت دو چندان است.

به گزارش «نماینده» الهام آزاد عصر (سه شنبه، ۱۶ شهریورماه) در حاشیه برگزاری پنجمین کنفرانس رؤسای پارلمان های جهان اتحادیه بین المجالس در دیدار با نفیسه شاه نماینده حزب مردم پاکستان، گفت: پاکستان در سیاست خارجی و اولویت ایران جهت توسعه روابط با همسایگان و کشورهای جهان اسلام دارای جایگاه مهمی است.

نماینده مردم نائین، خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی با ابراز خرسندی از روابط دوستانه دو کشور و لزوم تحکیم و گسترش بیش از پیش مراودات و مبادلات فیمابین دو کشور در کلیه زمینه ها، تصریح کرد: از دولت و ملت پاکستان به خاطر حمایت از مردم مظلوم فلسطین و اتخاذ مواضع محکم علیه اشغالگری رژیم صهونیستی قدردانی می کنیم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به منظور توسعه و ارتقاء همه جانبه روابط اقتصادی، تجاری و بازرگانی با کشور پاکستان اعلام آمادگی می کند. بدون شک ظرفیت های بسیار زیادی برای همکاری و تعامل دو کشور در عرصه های مختلف اقتصادی وجود دارد که می توان از آن ها برای بهبود معیشت و رفاه ساکنان مناطق مرزی و محروم دو کشور و همچنین مبارزه با فقر و توسعه نیافتگی در منطقه بهره جست.

عضو اتحادیه بین المجالس جهانی در مجلس شورای اسلامی افزود: هرچند خوشبختانه طی یک سال اخیر چند اتفاق مبارک بین دو کشور به وقوع پیوسته که گشایش پایانه پیشین- مند و پایانه مرزی ریندان- گبد و همچنین امضای یادداشت تفاهم همکاری بازارچه های مرزی از جمله آن ها می باشد لذا باید چرخ همکاری های اقتصادی میان دو کشور سریع تر بچرخد.

آزاد گفت: جمهوری اسلامی ایران هرصدایی را که در جهت اختلاف افکنی میان امت اسلامی و فرق مذهبی اسلامی بلند شود، خیانت به آموزه های رسول خدا می داند و گفتمان وحدت در امت اسلامی را که از شعارهای اصیل انقلاب اسلامی و رهبران جمهوری اسلامی بوده همچنان با جدیت دنبال می کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: همکاری های منطقه ای و تقویت اقتصاد کشورهای منطقه و فقرزدایی به عنوان سنگ بنا و ریشه حل اختلافات و تضمین امنیت در منطقه از جمله مسائلی است که در تعاملات میان دو کشور باید مورد توجه قرار بگیرد؛ همکاری بیشتر پاکستان برای ایجاد مکانیزم تجارت تهاتری و رفع موانع آن با توجه به توافق قبلی مقامات عالی دو کشور دارای ضرورت است.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به رفع موانع همکاری های بانکی به ویژه با توجه به برگزاری دومین نشست کمیته مشترک بانکی دو کشور در سال گذشته، اظهار کرد: تداوم و ارتقاء همکاری های دوجانبه در زمینه مبارزه با تروریسم و ارتقاء امنیت مرزهای مشترک دو کشور دارای ضرورت است همچنین امیدواریم همکاری های دو کشور در مجامع بین المللی و منطقه ای خصوصا در راستای نشست اخیر روسای مجالس شش کشور تداوم یابد.

آزاد افزود: تسریع و ادامه روند آزادسازی ملوانان و لنج های ایرانی توقیف شده توسط پاکستان با توجه به مذاکرات اخیر وزرای خارجه دو کشور در تاجیکستان و تهران و قول مساعد آقای قریشی در این زمینه دارای اهمیت است لذا خواستار تسریع این مهم هستیم.

عضو اتحادیه بین المجالس جهانی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همکاری جهت آزادی و بازگشت هرچه سریع تر شهروند ایرانی ربوده شده توسط تروریست ها در حادثه اسفند ۹۹ نیازمند همکاری مشترک است؛ این حادثه نشان داد صرف فنس کشی نمی تواند کاملا امنیت مرز مشترک را تامین کند و باید به همکاری های مشترک میان مرزبانان دو کشور تاکید شود.

نماینده مردم نائین، خور و بیابانک در مجلس یازدهم گفت: ارتقاء همکاری های دو کشور در زمینه های اقتصادی، تجاری و بازرگانی و اهتمام مسئولین دو کشور در راستای مانع زدایی و تسهیل جریان روان مراودات تجاری و بازرگانی بین دو کشور به ویژه در مناطق مرزی و همچنین تقویت و پشتیبانی از مرز خصوصی دو کشور در راستای افزایش سرمایه گذاری هایی که در نهایت متضمن توسعه پایدار، رونق اقتصادی و بهبود معیشت ساکنان بومی مناطق مرزی دو کشور خواهد بود دارای ضرورت است.

براساس این گزارش در ادامه نفیسه شاه، نماینده حزب مردم پاکستان، گفت: میان ایران و پاکستان رابطه صمیمانه ای وجود دارد و ملت دو کشور دوست و برادر هستند لذا این رابطه باید گسترش یابد.

وی اظهار کرد: ایران نخستین کشوری بود که پاکستان را به رسمیت شناخت و اکنون روابط صمیمانه ای میان مردم دو کشور موجب شده مردم پاکستان برای زیارت به ایران سفر کنند؛ همچنین اشتراکات فرهنگی و مذهبی سبب شده ملت دو کشور برای سفر به عتبات عالیات بروند.

نماینده حزب مردم پاکستان با اشاره به بحران افغانستان، افزود: باید صلح و امنیت به افغانستان بازگردد زیرا ناامنی در کشوری سبب بروز ناامنی در کشورهای آن منطقه می شود؛ افغانستان باید دوباره به شرایط عادی خودش بازگردد و براین اساس باید برای رفع موارد اختلافی میان کشورها مذاکرات مستمر برگزار شود.

نفیسه شاه در ادامه تصریح کرد: قرابت مذهبی میان مردم پاکستان و کشورهای مسلمان موجب می شود بحران های مسلمانان در کشورهای مختلف را درک کنیم لذا امیدواریم مشکلات آن ها هرچه سریع تر برطرف شود.

وی ضمن ابراز همدردی با مردم ایران برای اعمال تحریم های ظالمانه و یکجانبه و تاکید بر رفع محرومیت ها با توجه به در معرض خطر قرار گرفتن جان مردم در شرایط کرونایی، خاطرنشان کرد: رفع موانع مکانیزم تجارت تهاتری میان ایران و پاکستان دارای اهمیت دو چندان است.

نظر شما