شناسهٔ خبر: 172665 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی:

راه اندازی سامانه هوشمند محیط زیست ضرورت پایتخت است

سمیه رفیعی راه اندازی سامانه هوشمند محیط زیست که داده‌های تفکیک‌شده چالش‌های زیست محیطی مناطق تهران را یکپارچه و به‌عنوان سند راهبردی برای توسعه شهر در اختیار قرار دهد ضرورت پایتخت است.

به گزارش «نماینده» سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حال و روز این روزهای "محیط زیست" کشورمان اصلاً خوب نیست، متأسفانه طی سالیان اخیر، اقدامات و تصمیمات ضد محیط زیستی متعددی در دولتی که داعیه محیط زیستی بودن داشته، صورت گرفته که هر یک زخمی کاری بر پیکره محیط زیست کشورمان بوده، است.

وی با اشاره به وخامت حال محیط زیست به حد خطر و اعلام قرمز گفت: مقام معظم رهبری بارها به این مسئله تأکید کرده‌اند: «قضیّه محیط زیست خیلی قضیّه‌ی مهمّی است. خلاصه‌ی اهمّیّت این قضیّه عبارت است از مسئولیّت انسان در قبال طبیعت؛ باید احساس مسئولیّت کند. همچنان‌که در قبال انسان‌ها احساس مسئولیّت می‌کنیم، در قبال طبیعت هم باید احساس مسئولیّت کنیم. اسلام و ادیان الهی خواسته‌اند تعادل میان انسان و طبیعت را حفظ کنند؛ این، آن هدف اساسی و اصلی است.

به گفته رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در حوزه قوانین بالا دستی خوب هستیم؛ سیاست‌های کلان محیط زیست را داریم که به درستی توسط مقام معظم رهبری بیان شده است و همه ابعاد آن دیده شده که ابلاغ شد و همچنین حجم خیلی زیادی از مقررات و مصوبات که در این حوزه‌ها وجود دارد خوب هستند؛ اما قوانین هنوز نتوانسته‌اند به ما خطی مشی درستی در عرصه کلان محیط زیست بدهند؛ لذا دچار سردرگمی‌ها، رهاشدگی ها و تخریب‌ها می‌شویم.

رفیعی در ادامه به راه اندازی سامانه هوشمند محیط زیست از سوی شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: معتقدم راه اندازی سامانه هوشمند محیط زیست شهر تهران، آمایش سرزمین را به معنای واقعی در بر می‌گیرد. این سامانه و مرکز فصل نوینی در مدیریت شهر تهران است و با تهیه این داشبورد در مدیریت دچار خطا نمی‌شویم و با این شرایط استفاده حداکثری از داده‌ها می‌تواند یک راهبرد مهم باشد.

وی معتقد است نتیجه برنامه ریزی برای شهر در صورت ندانستن زیرساخت‌ها و بسترهای ظرفیت اکولوژیک این است که مشکلاتی مانند بستن مسیر باد و آلودگی هوا به وجود می‌آید. راه اندازی سامانه هوشمند محیط زیست شهر تهران، آمایش سرزمین را به معنای واقعی در بر می‌گیرد.

رفیعی اظهار داشت: تهیه این اطلاعات شروع برنامه ریزی اصلی برای شهر تهران است و در صورت داشتن نقشه‌ها می‌دانیم که برای تهران چه اتفاقی می‌افتد و باید به صورت عملیاتی روی آن کار کرد در عین حال شهرداری تهران با در اختیار قرار دادن این اطلاعات و طراحی داشبوردی برای مجمع نمایندگان تهران می‌تواند در تصمیم گیری نمایندگان منطبق بر واقعیت راهگشا باشد تا اگر قرار هست تصمیمی و بودجه مصوب شود بر اساس داده‌های زیست محیطی شهر عمل شود.

نظر شما