شناسهٔ خبر: 172436 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

بازار سیمان در صورت تعطیلی یک ماهه واحدهای تولیدی نیز نباید ملتهب می‌شد/نقش مافیاها در نابسامانی مشهود است

حسینی کیا نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید تولید اسمی سیمان در کشور حدود ۸۸ میلیون تُن و تولید واقعی ۶۵ تا ۷۰ میلیون تُن بوده و مصرف واقعی نیز ۴۸ میلیون تن است، این اعداد نشان می‌دهد در صورت تعطیلی یک ماهه واحدهای تولیدی نباید بازار سیمان ملتهب شود.

به گزارش «نماینده» سیدجواد حسینی کیا درباره نابسامانی بازار سیمان و فولاد، گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس در جلسات متعدد دلایل افزایش افسارگسیخته قیمت این محصولات را بررسی کرد؛ براساس توضیحات ارائه شده یکی از دلایل نابسامانی این حوزه قطعی برق واحدهای تولیدی طی هفته‌های گذشته است.

کاهش ۸۰ درصدی تولید سیمان در تیرماه

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت نیرو در تیر ماه حدود ۴ هزار مگاوات برق صنعت را کاهش داد، افزود: به دلیل قطعی برق واحدهای صنعتی در تیرماه تولید سیمان ۸۰ درصد، فولاد ۹۰ درصد و مس ۷۰ درصد کاهش یافت که در نتیجه این اُفت تولید، گرانی این محصولات در بازار رقم خورد.

وی همچنین با اشاره به دپوی سیمان و فولاد، ادامه داد: از آنجا که هر واحد تولیدی، سالانه زمانی را برای تعمیرات(over hall) در نظر می‌گیرد، باید با برنامه ریزی دقیق و مناسب، شرایطی فراهم می‌شد که دوره ی تعمیرات این واحدها با قطعی برق آنها همزمان بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: هرچند نباید بازارهای بین المللی را از دست داد اما می‌توان صادرات را مدیریت کرد به این معنا که میان صادرات و توزیع سیمان و فولاد در داخل تناسب ایجاد کرد.

نمایندگی‌های سیمان بازار دلالی و بازار سیاه راه انداختند

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه نمایندگی‌های سیمان بازار دلالی و بازار سیاه راه انداختند، ادامه داد: این افراد با فرافکنی و طرح موضوعاتی در فضای رسانه ای مانند اینکه برق واحدهای تولیدی قطع شده و سیمان در بازار با کمبود رو به رو می‌شود، قیمت‌ها را سلیقه‌ای افزایش دادند.

حسینی کیا افزود: از سوی دیگر کارخانه‌های لیدر سیمان با همکاری بورس قیمت‌ها را بالا نگه داشتند، بنابراین سایر واحدهای تولیدی نیز ناچار به تبعیت شدند که این امرموجب گرانی این محصول در بازار شد.

وی تصریح کرد: تولید اسمی سیمان در کشور حدود ۸۸ میلیون تُن و تولید واقعی ۶۵ تا ۷۰ میلیون تُن بوده و مصرف واقعی نیز ۴۸ میلیون تن است در نتیجه مازاد تولید سیمان در کشور وجود دارد این اعداد نشان می‌دهد در صورت تعطیلی یک ماهه واحدهای تولیدی نباید بازار سیمان ملتهب شود اما به دلیل بی تدبیری‌ها و فعالیت‌ مافیاها قیمت‌ها افسارگسیخته افزایش یافت.

نظر شما