شناسهٔ خبر: 171846 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

باید حلقه مافیای سیمان و فولاد را شکست/عده‌ای بدنبال ایجاد بحران‌های مختلف برای کشور هستند

حسینی کیا نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: دستگاه امنیتی و اطلاعاتی باید به موضوع بازار سیمان و فولاد ورود کنند چرا که مافیای لیدرهای تولید کننده سیمان و فولاد و بورس شکل گرفته است و باید شکسته شود.

به گزارش «نماینده» سیدجواد حسینی‌کیا نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره افزایش افسارگسیخته قیمت سیمان و فولاد و همچنین مرغ گرم، اظهار داشت: تولیدکنندگان مطرح سیمان و فولاد و بورس دو عامل اصلی گرانی در سیمان و فولاد هستند که دست به دست هم دادند تا قیمت ها بالا نگه داشته شود.

وی افزود: بقیه تولید کنندگان خرد این قدرت را ندارند تا در مقابله با بالا نگه داشتن قیمت ها با تولیدکنندگان مطرح به رقابت بپردازند بنابراین مجبور می‌شوند خود را با قیمت اعلام شده تطبیق دهند.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در عین حال تاکید کرد: البته عوامل دیگری در فولاد همچون برخی مجوزها برای کم عرضه کردن و همچنین معافیت مالیاتی سبب شده قیمت ها بالا نگه داشته شود. ما در فولاد حدود ۳۰ میلیون تن تولید و تقریباً نزدیک به ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن مصرف واقعی داریم. هرچند دولتمردان می‌گویند مصرف کشور ۲۲ میلیون تومان است اما باز هم نسبت به تولید هفت الی هشت تن فولاد اضافه باقی می‌ماند بنابراین طبیعتاً نباید مشکلی در داخل کشور به وجود بیاید.

حسینی‌کیا خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان بزرگ سیمان و فولاد بالارفتن قیمت این دو محصول را به قطعی برق ربط می‌دهند در حالی که حتی اگر برق یک ماهم قطع باشد، آنان می‌توانند از محل دپو (ذخیره)، بازار را تنظیم و قیمت‌ها را ثابت نگه دارند.

وی تاکید کرد که دستگاه امنیتی و اطلاعاتی باید به موضوع بازار سیمان و فولاد ورود کنند چرا که مافیای لیدرهای تولید کننده سیمان و فولاد و بورس شکل گرفته است و باید شکسته شود.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزایش درباره نرخ کیلویی مرغ گرم نیز گفت: وزارت جهاد کشاورزی در موضوع مرغ به شدت کوتاهی می‌کند. معاونان وزیر کشاورزی به راه اندازی مرغداری های سنتی مجوز نمی دهند در حالی که تولید کنندگان آماده هستند که در این زمینه همکاری کنند.

حسینی‌کیا تاکید کرد: تکنوکرات‌ها در دولت به دنبال این هستند که مملکت را به چالش بکشانند بنابراین معتقدیم که سیستم های اطلاعات و امنیتی باید هر چه سریعتر به موضوعات مختلف همچون آب، برق، سیمان، فولاد، مرغ و غیره در کشور ورود کنند و اجازه ایجاد بحران برای کشور را ندهند.

نظر شما