شناسهٔ خبر: 172161 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مقتدایی در دیدار نائب رئیس مجلس گینه کوناکری مطرح کرد:

لزوم ارتقاء سطح تعاملات ایران و گینه کوناکری در مجامع بین المللی

مقتدایی// مقتدایی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و گینه کوناکری با نایب رئیس مجلس گینه کوناکری دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش «نماینده»  "سما فوده" نائب رئیس مجلس گینه کوناکری که به منظور شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری به تهران سفر  کرده است  با  عباس مقتدایی رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و گینه کوناکری  دیدار و گفتگو کرد.

مقتدایی در ابتدای این نشست، گینه کوناکری را کشوری پیشگام در مسیر استقلال کشورهای افریقایی دانست و گفت: «گینه کوناکری پرچمدار آزادی و استقلال در قاره کهن افریقا است». وی در همین بخش افزود:«جمهوری اسلامی ایران و کشورهای قاره آفریقا دارای روابطی مستحکم، دوستی و برادری هستند و شباهتهای زیادی بین گینه کوناکری و جمهوری اسلامی ایران در راستای قیام برای استقلال و آزادی وجود دارد».

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی تلاشهای پارلمانی  را مقدمه افزایش مراودات دو کشور دانست و تصریح کرد: «گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و گینه کوناکری آماده است تا در مسیر مناسبات پارلمانی قدم‌های جدی تری بردارد».

وی در ادامه متذکر شد: «مجلس شورای اسلامی  از هرگونه تلاش برای تقویت مناسبات فیما بین جمهوری اسلامی ایران و گینه کوناکری استقبال می کند».

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی شروع دولت جدید در ایران را فرصتی مناسب برای ارتقاء مراودات  دو کشور در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دانست و گفت: «جمهوری اسلامی ایران و گینه کوناکری دارای ظرفیتهای خوبی در بخش های اقتصادی و تجاری هستند که می توان در راستای منافع دو ملت از ان بهره برد».

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از همراهی دستگاه دیپلماسی گینه کوناکری در قطعنامه های بین المللی به نفع جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد و آن را از خصوصیات کشورهای مستقل در جهان دانست و عنوان داشت:« ما تا امروز روابط سیاسی خوبی در سطح بین المللی با گینه داشته ایم و امیدواریم سطح تعاملات در مجامع بین المللی افزایش باید.

سما فوده نائب رئیس مجلس گینه کوناکری در ادامه این نشست به تاریخ کهن  ایران اشاره کرد گفت: « ایران کشوری دارای تمدنی دیرینه و تاریخی در قاره آسیا است و جایگاه مهمی در تعاملات بینالمللی دارد».

وی همچنین ابراز داشت:«سفر به تهران، حضور در مجلس شورای اسلامی و گفتگو با مقامات دولتی و پارلمانی می تواند منافع دو کشور را در دو قاره مهم جهان تأمین نماید.».

نائب رئیس مجلس گینه کوناکری با تاکید بر این که گینه کوناکری آماده همکاری بیشتر با جمهوری اسلامی ایران در عرصه های تجاری و کشاورزی است گفت:« گینه و ایران می توانند در زمینه همکاری های دو جانبه در حوزه های تجاری و اقتصادی و کشاورزی  گامهای جدی با چشم انداز موفقی بردارند.».

نظر شما