شناسهٔ خبر: 172110 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

کاظمی:

دیپلماسی قوی عزت را به پاسپورت ایرانی بر می گرداند

حمیدرضا کاظمی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس تاکید کرد انفعال دولت روحانی باعث کاهش جایگاه گذرنامه ایرانی شد.

به گزارش «نماینده» سیدحمیدرضا کاظمی با اشاره به وعده رئیس جمهور برای عزت بخشی به پاستور ایرانی گفت: با انفعال دولت در مقابل فضایی که غرب برای ایران ایجاد کرد، کاهش جایگاه قدرت گذرنامه ایران در دنیا رقم خورد.

نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با این حال با دیپلماسی قوی و تعامل با دنیا می توان این کاهش قدرت را جبران کرد و جایگاه را ارتقا داد.عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هر چه با دنیا ارتباط بیشتری برقرار کنیم می توانیم در عرصه سیاسی و اقتصادی از امتیاز بیشتری برخوردار باشیم، در واقع در دولت یازدهم و دوازدهم نتوانستیم از فضاهای بین المللی بهره بگیریم از این رو در دولت آینده با بهره گیری از فضاهای دنیا و دیپلماسی قوی می توانیم عزت را به پاسپور ایرانی برگردانیم.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، اعتباربخشی به پاسپورت ایرانی به عنوان وعده دولت روحانی، نه تنها در طول سنوات گذشته عملی نشده، بلکه هرچه از آن می گذرد نشانه های کاهش اعتبار گذرنامه ایرانی محسوس تر نیز می شود.

بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی یکی از وعده های حسن روحانی به مردم بود. وی در یکی از برنامه‌های تلویزیونی خطاب به مردم ایران گفت: به همه هموطنان قول می‌دهم که افتخارات بزرگان ایرانی که برخی کشورهای همسایه آن را تصاحب کردند برگردانم و احترام پاسپورت ایرانی نیز برگردانده می‌شود.

با وجود وعده های رئیس جمهور، بر اساس شاخص سنجش قدرت گذرنامه، در میان ۱۱۶ کلاس گذرنامه، ایران در رتبه ۱۰۵ و همتراز با کشور سریلانکا قرار دارد. ایرانیان می‌توانند بدون ویزا فقط به ۴۲ کشور سفر کنند. بر این اساس از مجموع ۱۹۹ کشور مورد بررسی در این شاخص، قدرت گذرنامه ۱۸۳ کشور، بالاتر از ایران است.

نظر شما