شناسهٔ خبر: 171934 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

در دیدار مجمع نمایندگان خوزستان با قالیباف صورت گرفت؛

دستور ویژه رئیس مجلس برای تشکیل ستاد راهبردی مجمع نمایندگان استان خوزستان جهت حل مشکلات

عبدالله ایزدپناه رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان با اشاره به جلسه مشترک با رئیس مجلس برای بررسی مشکلات خوزستان، گفت: مجلس نگاه ویژه‌ای در زمان بررسی برنامه هفتم توسعه به خوزستان خواهد داشت.

به گزارش «نماینده» عبدالله ایزدپناه با بیان اینکه در پی حوادث اخیر استان خوزستان که مشکلاتی برای مردم ایجاد شد، مجمع نمایندگان استان متحد و کنار یکدیگر پیگیر حل مشکلات خوزستان شدند، گفت: در همین راستا جلسات متعددی در سطح ملی و استانی تشکیل شد و پس از پیگیری های متعدد، بیانیه ای صادر و به اطلاع دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی رسید.

نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در تشریح روند امضای بیانیه، توضیح داد: معمولا امضای هر بیانیه به تدریج جمع آوری می شود بنابراین تعدادی از نمایندگان استان بیانیه را امضا کردند و سایر نمایندگان طی روزهای بعد این کار را انجام دادند البته پیش از تکمیل امضا، بیانیه در فضای مجازی منتشر شد و این ذهنیت را برای برخی از شهرستان ها ایجاد کرد که نمایندگانی که بیانیه را امضا نکردند، تمایلی به این کار ندارند در حالی که این موضوع صحت نداشته و در حال حاضر تمامی نمایندگان استان این بیانیه را امضا کردند.

وی اضافه کرد: ما ۱۸ نفر نماینده خوزستان تا پای جان پای پیگیری مطالبات به حق مردم به ویزه مشکلات حوزه آب ایستاده ایم بنابراین تمام نمایندگان استان با یکدیگر متحد و هماهنگ هستند و برای دفاع از منافع استان، حتی یک گام هم عقب نشینی نمی کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ضمن تشکر از تمامی مسئولان که درصدد رفع مشکلات بودند، ادامه داد: پیرو پیگیری‌های چند روز گذشته و از آنجا که نمایندگان به صورت شبانه روز مطالبات و مشکلات مردم را پیگیری می‌کنند، امروز بعد از نماز صبح مجمع نمایندگان استان خوزستان با دکتر قالیباف جلسه ای در دفتر ریاست مجلس برگزار کرد.

وی افزود: نکته اول قضیه تنش آبی بود که در سال گذشته مشکل اصلی مردم بود و صدای آن به مسئولان رسانده شد. عده ای هم سوءاستفاده کردند که مردم فهیم و ولایتمدار خوزستان متوجه این حرکات غیرمنطقی شده و سریع صف خود را از ضد انقلاب و گروهک های تجزیه طلب و منافقان جدا کردند و خوشبختانه مسائل علیرغم اتفاقات تلخی که افتاد، جمع شد.

ایزدپناه ضمن عذرخواهی از مردم به خاطر کوتاهی های صورت گرفته، عنوان کرد: رسیدگی به امورات مردم به خوبی انجام نشد و مردم نباید به خاطر آب شرب، کشاورزی و دامداری خود در مضیقه باشند و ناراحت شوند لذا آنها حق دارند صدای خود را برسانند البته باید مراقب باشند دشمنان از این صداها و انگیزه ها سوءاستفاده نکنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با اشاره به بیان خواسته نمایندگان استان خوزستان به رئیس مجلس، اظهار کرد: خواسته ما توجه به سند مربوط به سازگاری و کم آبی است که با حضور کارشناسان وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، استانداری و سایر کارشناسان مطلع و خبره بررسی و تصویب شد.

وی در ادامه با بیان اینکه ۳۲ میلیارد متر مکعب حق آبه خوزستان در محیط زیست، آب کشاورزی و شرب و تالاب ها و صنعت است، یادآور شد: ما می خواهیم سند رسمی وزارت نیرو و جهاد کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.سندی نیز تحت عنوان سند چهارگانه تدوین شده تا مشکل آب شرب، فاضلاب، روان‌آب ها و سیلاب ها حل و فصل شود همچنین بنا شده از نفت خوزستان که برای خود این استان است، رقمی برای حل مشکلات اختصاص یابد که غیر از بودجه مناطق محروم بوده و مقامات عالی کشور نیز در حال بررسی آن هستند و نظر مساعدی دارند.

این نماینده مردم در ادامه با اشاره به سایر مشکلات این استان عنوان کرد: بیکاری نیز از اساسی ترین مشکلات خوزستان است که هزاران جوان با آن درگیر بوده و همین باعث عدم تشکیل خانواده و مشکلات اجتماعی بعدی شده است.

وی در ادامه با اشاره به پیشنهاد تشکیل شورای راهبردی و کارگروهی ویژه برای بررسی مشکلات استان خوزستان، عنوان کرد: در نظر داریم در برنامه توسعه هفتم و بودجه ۱۴۰۱ توجه ویژه به خوزستان شود لذا در این کارگروه سازمان برنامه و بودجه، وزارت نیرو و جهاد کشاورزی موثر خواهند بود.

ایزدپناه در ادامه با اشاره به طرح مقام معظم رهبری که معروف به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بود و از سال ۷۶ تا کنون زمین مانده است، یادآور شد: فاز اول آن ناقص اجرا شده و فاز دوم آغاز نشده که باید سریع در دستور کار قرار گیرد به خصوص که طبق فرمایش رهبری اگر موضوع انجام شده بود، خوزستان مشکل آب نداشت.

وی همچنین به اجرای ناقص طرح آب رسانی غدیر اشاره و بیان کرد: تکمیل این طرح باعث حل مشکل آب شهرهای جنوبی استان می شود همچنین اگر مشکلات شرکت ملی حفاری، نفت و پتروشیمی برطرف شده و افزایش اختیارات داشته باشند، می توانند از محل درآمدهای خود به خوزستان کمک کنند.

ایزدپناه با اشاره به موضوع  مالیات و درآمدهای مالیاتی خوزستان گفت: می توان از محل این درآمدها توجه ویژه به این استان کرد و شرایط فعلی که مردم را به خاطر نبود شغل، هوای گرم، نبود آب شرب و سایر مشکلات، مجبور به مهاجرت کرده است برطرف کرد چرا که این شرایط برازنده استان مرزی که قلب اقتصاد کشور است، نیست.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس ادامه داد: سوءمدیریت نیز یکی دیگر از مشکلات استان است که از دولت و وزرا انتظار داریم از نیروهای نخبه با روحیه مدیریت جهاد استفاده کنند.

وی در ادامه با اشاره به جمع بندی رئیس مجلس در این جلسه گفت: رئیس مجلس با بیان این جمله که «ما انگیزه کافی برای حل مشکل خوزستان داریم» قوت قلبی به ما داد که مصداق آن، اولین سفر رئیس مجلس به استان خوزستان بود که طی آن مساعدت هایی نیز در قالب مصوبه انجام شد که اکنون پیگیر اجرایی شدن این مصوبات هستیم.

ایزدپناه ادامه داد: رئیس مجلس اعلام کرد که مشکل خوزستان و سایر استان های محروم احصا شده و آن را حل خواهند کرد همچنین جایی که احساس شود کارشکنی شده می ایستند و اجازه نمی دهند با سهل انگاری و کارشکنی امور عقب بماند.

وی در ادامه با بیان اینکه باید از ظرفیت پیشکسوتان و نمایندگان بیشتر استفاده شود، عنوان کرد: رئیس مجلس اعلام داشت نگاه ویژه ای در زمان بررسی برنامه هفتم به خوزستان خواهند داشت و از مجمع نمایندگان استان خواست که ستاد راهبردی تشکیل دهیم تا مشکلات شناسایی و برطرف شوند چرا که اعتبارات خوبی اختصاص می یابد اما خروجی آن کم است.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم و خوش بین هستیم که مشکلات خوزستان برطرف شود چرا که اراده در دولت آینده و مجلس فعلی وجود دارد تا همه ارکان نظام برای حل مشکل وارد شوند.

نظر شما