شناسهٔ خبر: 171677 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نشست نظارتی خوزستانی‌های مجلس با موضوع کم آبی/ نمایندگان منتظر مصوبات هیات دولت و اعمال آن در برنامه هفتم

عبدالله ایزدپناه رئیس مجمع نمایندگان خوزستان از نشست نظارتی مجلس با موضوع کم آبی در هفته جاری خبر داد و گفت: روز گذشته نشستی در این باره برگزار شد اما نمایندگان مجلس منتظر مصوبات هیات دولت و اعمال آن در برنامه هفتم و بودجه 1401 هستند.

به گزارش «نماینده» عبدالله ایزدپناه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و رئیس مجمع نمایندگان  استان خوزستان با اشاره به کم آبی در این استان و  اعتراض برخی مردم نسبت به آن و دستور قالیباف به رئیس کمیسیون انرژی برای سفر به این استان و پیگیری موضوع اظهار داشت:‌ استان خوزستان وضعیت بسیار خاصی در موضوع کم آبی و خشکسالی پیدا کرده است این در حالی است که این مشکلات در حوزه‌های آب شرب، کشاورزی، دامداری و حقابه تالاب‌ها وضعیت بسیار استثنایی در چند سال اخیر دارد.

وی افزود: متأسفانه کاهش بارندگی و خشکسالی از سال گذشته تا کنون وضعیت آب در این استان را به مرحله بحرانی رسانده است اما با این حال می‌دانیم که بخشی از مشکلات خشکسالی قابل قبول است اما بخشی از این موضوع به عدم انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به این استان بازمی‌گردد که این مشکل مربوط به چند سال اخیر است.

 رئیس مجمع نمایندگان  استان خوزستان تصریح کرد: اقدامات ناپخته و غیرکارشناسی در موضوع انتقال آب از سرشاخه‌های کارون صورت گرفته است و همین موضوع باعث شده وضعیت کم آبی در این استان به مرحله بحرانی برسد این در حالی است که در طول چند روز اخیر مردم خوزستان نگرانی و دغدغه‌های خود را بارها به مسؤولان نشان داده‌اند اما نگرانی‌های مردم علاقه‌مند به نظام مقدس جمهوری اسلامی موجب سوء استفاده‌های رسانه‌های بیگانه به منظور تحریک مردم شده است.

ایزدپناه گفت: مردم خوزستان بسیار نجیب هستند و نظام و کشورشان را دوست دارند و با این حال نمی‌توانیم کم آبی و تشنگی را تحمل کنیم چرا که لطمات زیادی را از این موضوع متحمل شده‌ایم.

نماینده ایذه و باغملک در مجلس افزود: خشکسالی و کم آبی مشکلات زیادی را برای خوزستانی‌ها ایجاد کرده است ضمن اینکه همین موضوع باعث از بین رفتن مقادیر زیادی کشاورزی در این استان شده است و به همین دلیل کشت شلتوک در این استان منع شده و همین موضوع منجر به کاهش درآمد برنج‌کاران شده است.

 رئیس مجمع نمایندگان  استان خوزستان گفت: تالاب‌های هورالعظیم در استان خوزستان هم به سمت خشکسالی کامل پیش می‌رود و دام‌های سنگین مانند گاومیش هم در اثر فقدان آب تلف شده‌اند که موجب افزایش نگرانی و دغدغه‌های مردم شده است ولی نماینگان مجلس در این استان همنوای با مردم مشکلات آنها را پیگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه به عنوان رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان به همراه نمایندگان مجلس خبرگان رهبری نامه‌ای را به دبیر شورای عالی امنیت ملی ارسال کرده و درخواست کمک کردیم خاطرنشان کرد: در این نامه ضمن بیان مشکلات راهکارهای رفع آن را هم بیان کردیم و به دنبال پیگیری‌های استانی، محلی و ملی روز گذشته هیأتی از سوی رئیس قوه قضائیه به استان خوزستان سفر کرد و از طرف دولت هم معاون وزیر جهاد کشاورزی و معاون وزیر نیرو هم به خوزستان سفر کردند. همچنین رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به این استان عزیمت کرده و جلسه‌ای در محل استانداری برگزار کردند؛ رئیس کمیسیون انرژی هم به عنوان نماینده تام الاختیار رئیس مجلس در این جلسه حاضر بودند. 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت:‌در این جلسه گزارشات متعدد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از دلیل اصلی کم آبی برداشت‌های بی‌رویه از سرشاخه‌های کارون عنوان شد ضمن اینکه شایعاتی هم در مورد تونل بهشت‌آباد عنوان شده است که مجمع نمایندگان استان خوزستان مخالفت خود را با انتقال این آب اعلام کردند ولی با این حال مخالف انتقال آب شرب نیستیم بلکه معتقدیم حقابه کشاورزی، صنعت، دامپروری و شرب بایستی مشخص شود و انتقال آب به غیر از موضوع آب شرب از نظر ما موضوعی ناحق محسوب می‌شود.

وی گفت: با توجه به اینکه سازمان محیط زیست مخالفت خود را با احداث تونل بهشت‌آباد اعلام کرده است عملا موضوع منتفی است اما آبی که از سرشاخه‌های سد کارون برداشت شده و یا از سدهای دیگر برداشت می‌شود موجب کم آبی در استان خوزستان شده است و همین موضوع منجر به کاهش ورودی آب به سد کرخه شده است.

ایزدپناه گفت:‌ در جلسه روز گذشته مصوباتی در مورد رفع مشکلات کم آبی در استان خوزستان داشتیم و در همان نشست تماسی با مسؤولان دولتی از جمله آقای واعظی مسؤول دفتر رئیس‌جمهور گرفتیم و وی قول داد تا مصوبات جلسات روز گذشته در جلسه یکشنبه (فردا)‌ هیأت دولت به تصویب برسد که در این مصوبات هم جبران خسارت وارده به کشاورزان دیده شده و هم خسارت وارده به دامدار و دام‌ها ضمن اینکه اعتبار خوبی هم برای جلوگیری از خشک شدن تالاب‌ها و رهاسازی آب در نظر گرفته شده است. این در حالی است که مشکل اساسی مربوط به کمبود آب شرب است و ما منتظر تأیید مصوبات جلسه روز گذشته در هیأت دولت هستیم تا هر چه سریع‌تر آبرسانی سریع به مردم صورت گیرد و از ظرفیت تانکرهای آبرسانی در این بخش حداکثر استفاده صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد:‌امیدوارم نتایج جلسه فردای هیأت دولت مورد رضایت مردم استان خوزستان قرار گیرد و با این کار اضطرابی که مردم این استان در چند روز گذشته متحمل شده‌اند برطرف شود.

ایزدپناه در مورد برآورد خسارت کم‌آبی و خشکسالی در استان خوزستان از سوی مسؤولان دولتی گفت: ارقام در این باره در جلسه درباره خسارت کشاورزی و خسارت دامداری‌ها عنوان شده است اما منتظر مصوبه دولت برای جبران خشکسالی‌ها هستیم. این در حالی است که در مصوبات جلسه روز گذشته بررسی رفع مشکلات کم آبی استان خوزستان ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار بیشتری برای آب شرب این استان مصوب شد اما به نظر می‌رسد که بایستی رقم بیشتری برای این موضوع در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس منتظر جلسه فردای هیأت دولت است تا در این باره تصمیمات را اتخاذ کند، گفت:‌ اگر تصمیمات هیأت دولت مورد رضایت این مجمع باشد که پیگیری‌های خود را خواهیم داشت اما در غیر این صورت تلاش داریم تا موضوع را با حضور دولتمردان در مجلس پیگیری کنیم و در این رابطه نشست‌ها و جلساتی را بررسی خواهیم کرد. 

رئیس مجمع نمایندگان مجلس در پایان اظهار داشت: مقرر شد در هفته پیش رو جلسه‌ای با ریاست آقای قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و تعدادی از روسای کمیسیون‌ها و برخی از مسئولین دولتی تشکیل شود و کارگروهی جهت مصوبات برای بودجه ۱۴۰۱ و اعمال آن در برنامه توسعه هفتم برای رفع کم آبی استان خوزستان تشکیل شود. 

نظر شما