شناسهٔ خبر: 171710 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

لاجوردی مطرح کرد؛

کاهش سؤال و استیضاح با الزام مسئولان اجرایی کشور به پاسخگویی به تذکرات نمایندگان

زهره سادات لاجوردی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است نتیجه‌بخش بودن تذکرات می‌تواند از تعداد سؤالات و استیضاح بکاهد لذا همین امر در راستای تعامل بیشتر قوه مجریه و مقننه است.

به گزارش «نماینده» زهره سادات لاجوردی با بیان اینکه ارائه تذکر، سوال و استیضاح یکی از ابزارهای نظارتی هستند که نمایندگان برای حل مشکلات مردم استفاده می کنند، گفت: سوال و استیضاح در قانون اساسی آمده و وزرا ملزم به پاسخگویی شده اند اما درباره تذکر موردی نیامده، از این رو مسئولان خود را ملزم به پاسخگویی نمی بینند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه ارائه تذکرات کتبی و شفاهی وقت زیادی را از مجلس می گیرد، عنوان کرد: تذکرات زیادی به وزرا و مسئولان اجرایی داده می شود که اگر نتیجه نداشته باشد وقت و هزینه مجلس هدر می رود لذا باید راهکاری یافت که تذکرات را نتیجه بخش کند.

وی افزود: گاهی مسأله ای به دلیل اهمیت بالا، بارها از سوی چند نماینده تذکر داده می شود اما وزرا و مسئولان ذیربط پاسخگو نیستند لذا طرح الزام مسئولان اجرایی کشور به پاسخگویی به تذکرات نمایندگان می تواند این تذکرات را اثربخش کند.

لاجوردی ادامه داد: نتیجه بخش بودن تذکرات می تواند از سؤالات و استیضاح نیز بکاهد لذا همین امر در راستای تعامل بیشتر قوه مجریه و مقننه است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان با ابراز تأسف از اینکه دولت مستقر طی ۸ سال گذشته، عزمی برای انجام امور نداشته، خاطرنشان کرد: نمایندگان بارها تذکراتی داده و سؤالاتی مطرح کردند که قول و وعده از سوی وزرا داده شد اما تأثیری در روند کاری آنها ندیدیم از این رو مجلس باید بازوهای نظارتی خود را تقویت کند.

نظر شما