شناسهٔ خبر: 171469 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

علیپور:

تقسیمات کشوری بر پایه استدلال منطقی و کارشناسی امکانپذیر است

علیپور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در سنوات گذشته پیشنهادهای مختلفی برای تقسیم برخی از استان‌ها از طرف نمایندگان مطرح شده است، گفت: تقسیمات کشوری باید بر پایه استدلال منطقی و کارشناسی امکانپذیر انجام شود زیرا از حساسیت بالایی برخوردار است و هر استان دارای بافت فرهنگی، قومیتی و جمعیتی خاصی است.

به گزارش «نماینده» محمد علیپور در خصوص تقسیمات کشوری و لزوم اجرای آن در سطح کشور، گفت: موضوع تقسیمات کشوری از طرفی جنبه سیاسی دارد و از سوی دیگر در توزیع عادلانه منابع تاثیرگذار است البته سازمان برنامه و بودجه بر اساس آمایش سرزمین و طبق شاخص‌های برخورداری، جمعیت و غیره اعتبارات را بین استان‌های مختلف توزیع می‌کند لذا تقسیمات کشوری به تنهایی موجب برابری و عدالت در توزیع منابع نمی‌شود زیرا شرایط استان‌ها، شهرستان‌ها، شهرها و روستاهای ما متفاوت است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون فعلی تقسیمات کشوری، افزود: در حال حاضر قانون وجود دارد اما بخش‌هایی از این قانون را باید اصلاح کرد. در سنوات گذشته پیشنهادهای مختلفی برای تقسیم برخی استان‌ها از طرف نمایندگان مجلس مطرح شده اما با توجه به اینکه برخی از این پیشنهادات از پشتوانه کارشناسی برخوردار نبود، عملیاتی نشدند البته مواردی هم مطرح و اجرا شده است.

وی با بیان اینکه استان‌های مختلف از بافت‌های فرهنگی، قومیتی و جمعیتی متفاوت برخوردار است، گفت: چالش‌هایی در بین برخی استان‌های همجوار در این خصوص وجود دارد، از این رو تقسیمات کشوری باید دقیق و پس از انجام کارهای کارشناسی دقیق و علمی و جامعه شناختی انجام شود، این اقدام از حساسیت بالایی برخوردار است.

علیپور با تاکید بر اینکه تقسیمات کشوری باید بر پایه استدلال منطقی و کارشناسی اجرا شود، تصریح کرد: در اجرای تقسیمات کشوری شرایط و ظرفیت‌های هر منطقه به صورت مجزا باید لحاظ شود و تمام شاخص‌ها علاوه بر وسعت و جمعتی برای توزیع اعتبارات مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم ماکو و چالدران و پلدشت و شوط در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بهتر است که وزارت کشور لایحه اصلاح قانون تقسیمات کشوری را به مجلس ارایه دهد، مجلس یازدهم قطعا با نگاه کارشناسی به این موضوع می‌پردازد.

نظر شما