شناسهٔ خبر: 171301 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

رییس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان:

کمبود آب، مبارزه با کرونا را در مراکز بهداشتی دخمه وار دشوار کرده است

ملک فاضلی رییس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس، با بیان اینکه ویروس کووید ۱۹ موجود در این استان از نوع هندی نیست از بی‌توجهی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نسبت به توانمندسازی مراکز درمانی حوزه انتخابیه‌اش انتقاد کرد.

به گزارش «نماینده» ملک فاضلی در مورد دلیل شیوع گسترده کرونا در استان سیستان و بلوچستان، گفت: مشکلات پیرامون شیوع کووید ۱۹ در این استان دارای ابعاد مختلفی بوده که یکی از آنها به محرومیت به ویژه در حوزه بهداشت و درمان این منطقه برمی‌گردد.

کمبود آب یکی از دلایل گسترش دامنه شیوع کرونا در سیستان و بلوچستان است  

نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در اغلب روستاها و حتی حومه شهرهای حوزه انتخابیه‌ام با ۴۸۰ هزار نفر جمعیت، آب جیره‌بندی است تاجایی که مردم گاه به مدت چندین روز نمی‌توانند ظرف‌های خود را بشویند و این در حالی است که اولین رکن رعایت بهداشت به ویژه برای پیشگیری از ابتلا به کرونا بهره‌مندی از آب مورد نیاز برای شست و شو است و این مشکل باعث آسیب‌پذیری بیشتر این منطقه شده است. چرا که مردم نمی‌توانند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و این پیش زمینه ایجاد بحران شد.

مراکز درمانی سیستان و بلوچستان با کمبود تجهیزات و پزشک مواجه هستند

وی تصریح کرد: نبود امکانات بیمارستانی و کمبود پزشک از دیگر دلایل آسیب ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹ در این منطقه بوده است، کما اینکه در حوزه انتخابیه‌ام با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت تنها یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی فعالیت دارد که هفته گذشته چند روزی نیز در این منطقه حضور نداشته است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: بیمارستان سراوان از حداقل‌های امکانات درمانی نیز بی‌بهره است و هر فردی که به کووید ۱۹ مبتلا می‌شود ناچار باید به زاهدان برود.

بخش درمان کووید ۱۹ بیمارستان‌های سراوان شبیه دخمه هستند

فاضلی اظهار کرد: درصد بالایی از بیماران کرونایی که به زاهدان مراجعه کرده‌اند از سراوان هستند به این دلیل که دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به وظیفه خود در جهت توانمندسازی مراکز درمانی حوزه انتخابیه‌ام عمل نکرده است. چرا که نمی‌داند ریشه این  مشکل به کجا برمی‌گردد.

وی افزود: بازدیدی که از بخش درمان کووید ۱۹ بیمارستان‌های سراوان داشتم بیشتر به دخمه شبیه هستند و بیماران در این بخش احساس آرامش ندارند و این در حالی است که باید بهترین بخش بیمارستان که دارای تجهیزات کامل و تهویه هوا باشد به آنها اختصاص داده شود تا بیماران ناچار نباشند برای دریافت خدمات درمانی به زاهدان بروند.

فاضلی تصریح کرد: یک پزشک اورژانس بیمارستان رازی در گزارشی که به بنده ارائه داد به این نکته اشاره کرد که از ۶۰ بیماری که در مدت ۴ ساعت ویزیت کرده بود، ۸۰ درصد مشکوک به ابتلا به کووید ۱۹ بوده‌اند، اما دانشگاه زاهدان احساس می‌کند که سراوان با مشکل شیوع کرونا مواجه نشده است.  

وی افزود: بنده با ۴۰ سال سابقه به عنوان یک اپیدمیولوژیست از تمام پزشکانی که در استان سیستان و بلوچستان فعالیت دارند در حوزه پیشگیری آگاهی بیشتری دارم و اطلاعاتی که از وضعیت حوزه انتخابیه‌ام ارائه می‌دهم کاملا علمی و قابل اثبات است.

فاضلی عنوان کرد: اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه ویروس کرونای موجود در استان سیستان و بلوچستان فقط از نوع هندی بوده کاملا اشتباه است، چرا که این ویروس کرونا در هر منطقه‌ای که باشد جهش پیدا می‌کند که ممکن است یک نوع از این جهش در هند مشاهده شده و تحت این عنوان شناخته شود، اما ساختار آنها یکی است، بنابراین نمی‌توان مدعی شد که ویروس موجود در این منطقه از هند یا پاکستان وارد شده است.

وی افزود: مردم این منطقه از نظر تغذیه با مشکل مواجه بوده و از سیستم ایمنی ضعیفی نیز برخوردار هستند و واکسن به معنای گذاشتن یک حافظه در بدن فرد در جهت شناخت یک ویروس یا میکروب بوده که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، بنابراین نقش مهمی در ممانعت از شیوع این بیماری دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

فاضلی گفت: ما در سراوان یک بیمارستان تازه تاسیس داریم که افتتاح نشده است، چرا که با شرکت سازنده‌ای که باید آن را می‌ساخت قرارداد بسته نشده و شرکتی ناتوان را جایگزین آن کرده‌اند و مدعی هستند که در این زمینه مناقصه برگزار شده است، بنابراین شرکت فعلی از توانایی لازم برای موفقیت برخوردار نیست.

وی افزود: با اینکه ۱۴۰ میلیارد تومان برای ساخت این بیمارستان تازه تاسیس هزینه شده است، اما فاقد دستگاه تهویه مناسب و تجهیزات پزشکی بوده و از آمادگی لازم برای پذیرش بیماران برخوردار نیست. بنابراین بنده اجازه ندادم به صورت صوری آن را افتتاح کنند که با موافقت وزیر بهداشت همراه شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد:  جلساتی نیز پیرامون تامین آب و امکانات بیمارستانی در این منطقه برگزار شد که به عنوان نماینده مردم در آنها حضور داشتم، هرچند از عملکرد مسئولان دولتی انتقاد دارم، چرا که تا زمانی که مشکل آب و راه این منطقه حل نشود نمی‌توان سایر مشکلات آن را رفع کرد، همچنین باید مشکل تامین تغذیه مناسب و امکانات درمانی مردم نیز حل شود.

رییس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: هم‌اکنون باید برای رفع بحران ایجاد شده به توانمندسازی امکانات حداقلی موجود در بیمارستان‌های این منطقه به ویژه سراوان که به دلیل بی‌توجهی مسئولان حتی استانی به محروم‌ترین نقطه این استان تبدیل شده است، پرداخت تا بتوانیم از تداوم از دست رفتن عزیزانمان پیشگیری کنیم. 

نظر شما