شناسهٔ خبر: 171267 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

شیخی مطرح کرد؛

لزوم توجه ویژه‌ دولت آینده به اقدامات پیشگیرانه در حوزه کرونا/ در ستادملی تصمیمات یکپارچه گرفته نمی‌شود

زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس گفت: باید توجه ویژه‌ای به حوزه پیشگیری و اصلاح سبک زندگی عملیاتی شود و این توقع و انتظار از دولت انقلابی است.

به گزارش «نماینده» زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد دولت روحانی در حوزه کنترل ویروس کرونا، اظهار کرد: زحمات مدافعان سلامت و کادر درمان جای تقدیر و تشکر دارد و بحث آنها از عملکرد وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا جداست.

وی با اشاره به اینکه در بحث مبارزه با کرونا کمیسیون بهداشت مجلس بارها درخواست اجرایی شدن یک دستورالعمل مشخص و مدیریت یکپارچه را داده بود، گفت: در ستاد ملی مبارزه با کرونا بعضا شاهد تصمیماتی خلق الساعه، بدون پشتوانه علمی و کارشناسی بوده ایم، به عنوان مثال بازگشایی مدارس در شهریور سال گذشته، برگزاری کنکور سراسر در سال ۹۹ از جمله این تصمیمات بود.

شیخی با بیان اینکه جان مردم و سلامتشان از هر چیز دیگر مهمتر است، تصریح کرد: در مدیریت کرونا به غیر بحث درمان، که باید بر کاهش هزینه درمان و اصلاح زیرساخت بیمه‌ها و جلوگیری از آسیب به مردم اقدامات موثر صورت گیرد، باید توجه ویژه‌ای به حوزه پیشگیری و اصلاح سبک زندگی عملیاتی شود و این توقع و انتظار از دولت انقلابی است که حداقل این موضوع را در اولویت حوزه بهداشت و درمان قرار دهد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حوزه پیشگیری از این پاندمی باید اقدامات سریع تری در زمینه تهیه واکسن مطمئن هم از بازوی واکسن مطمئن خارجی و هم تولید داخل فراهم می‌شد، همچنین در حوزه اصلاح سبک زندگی اقدامات عاجل صورت می‌گرفت.

وی تصریح کرد: رویکرد وزارت بهداشت متاسفانه بیشتر در حوزه واردات واکسن از سبد کوواکس بود، هشدارهایی هم از همان ابتدا به آن‌ها دادیم که به طرف مقابل در معامله اعتماد نکنند، چراکه ممکن است به تعهد خودشان در سر موعد عمل نکنند. اگر وزارت بهداشت آن تمرکزی که برای واردات واکسن کرونا داشت را برای تولید واکسن داخلی صرف می‌کرد بهتر بود. هرچند که واردات واکسن خارجی مطمئن و تولید واکسن داخلی باید هر دو تقویت شوند، اما در تولید واکسن داخلی، وزارت بهداشت اقدام چشمگیری تاکنون انجام نداده و پیش پرداختی انجام نشد،  هرآنچه در زمینه تولید واکسن داخلی کرونا انجام شد بیشتر زحمات دانشمندان و ستاد اجرایی فرمان امام بوده است.

شیخی افزود: آنچه از دولت آینده انتظار می‌رود این است که فرصتی را مشخص و اعلام کنند که در آن فرصت پاندمی کرونا را کنترل و این بیماری را مدیریت کنند همچنین اجرای بند بند سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت را در دستور کار خودشان قرار دهند چراکه اجرای اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های ابلاغی نظام سلامت قطعا کارآمدی دولت را افزایش خواهد داد.

نظر شما