شناسهٔ خبر: 171135 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

یوسفی با اشاره به وقوع دو حادثه تلخ در روزهای گذشته عنوان کرد:

ناوگانی فرسوده در راهی فرتوت

مجتبی یوسفی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: وقوع دو حادثه تلخ در روزهای گذشته یعنی واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران و همچنین تصادف اتوبوس حامل سربازان که در نهایت به جان باختن دو خبرنگار و پنج سرباز معلم منجر شد.

به گزارش «نماینده» مجتبی یوسفی در مورد حوادث تلخ روزها گذشته گفت: وقوع دو حادثه تلخ در روزهای گذشته یعنی واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران و همچنین تصادف اتوبوس حامل سربازان که در نهایت به جان باختن دو خبرنگار و پنج سرباز معلم منجر شد، زنگ هشداری برای ایمنی سفرهای جاده‌ای و حمل و نقل زمینی است.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: فراموش نکنیم؛ خبرنگاران همیشه در کنار مردم هستند و حتی دیده‌ایم که جانشان را برای مطالبه مردم می‌دهند؛ مجلس به دنبال حل مشکلات خبرنگاران از بیمه گرفته تا امنیت شغلی در قالب قوانین خواهد بود و به حرمت خون این دو خبرنگار باید حداقل‌های برای جامعه خبری به ویژه خبرنگاران در نظر گرفته شود.

حمل و نقل عمومی مورد توجه دولت‌ها نبوده است

وی ادامه داد: موضوع حمل و نقل عمومی موضوعی که دولت‌ها کمتر به آن می‌پردازند، براساس ماده ۱۲ نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی براساس برنامه‌های انجام می‌شد، در حال حاضر ۵۰ هزار دستگاه کامیون اسقاطی و حدود ۶ هزار دستگاه اتوبوس در تهران وجود دارد اما حال و روز اتوبوس‌های موجود مناسب نیست و ۶۲ درصد ناوگان به سن فرسودگی رسیده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: دولت مکلف بود تا پایان برنامه ششم توسعه حداقل نیمی از این حمل و نقل عمومی را نوسازی کند، امروز خودروهای اسقاطی بلای جان مردم شده است، در دو روز متمادی خبر واژگونی اتوبوس در جاده‌های ناایمن را در اوضاع ناخوشایند کرونایی کام مردم را تلخ تر هر زمان دیگر کرده است. 

اتوبوس اسقاطی آیا یک امر شخصی است یا دولتی؟

یوسفی یادآور شد: تعویض اتوبوس اسقاطی آیا یک امر شخصی است یا دولتی؟ در چند سال گذشته نوسازی یک اتوبوس حدودا با ۲۰۰ الی ۷۰۰ میلیون تومان هزینه به سرانجام می‌رسید، اما امروز حداقل قیمت اتوبوس به ۷ میلیارد تومان رسیده است، اگر انتظار داشته باشیم مردم اقدام به تعویض اتوبوس اسقاطی خود کنند این مهم شدنی نیست؛ نه هزینه خرید ۷ میلیارد اتوبوس را دارند نه می‌توانند به اندازه هزینه‌ای که کرده کسب درآمد کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: در حال حاضر به دلیل بی توجهی به حمل و نقل عمومی سلامت مردم در خطر است، دو موضوع باید در حیطه حمل و نقل عمومی در دستور کار قرار می‌گرفت یکی نوسازی حمل و نقل عمومی و دیگری توسعه جاده‌های کشور که به دلیل بی توجهی امروز شاهد خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری هستیم. 

وی یادآور شد: حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار ردیف بودجه‌ای مشخص برای محرومیت زدایی در تبصره ۱۴ و دیگر تبصره‌ها در نظر گرفته شد که به مذاق دولتمردان خوش نیامد. این محرومیت زدایی باید در حوزه‌های راهداری کشور در برخی از استان‌های کشور هم در نظر گرفته شود. به فرض مثال برخی از استان‌ها مثل شهرها جنوبی کشور أز حداقل ایمنی جاده‌ها از آزاد راه‌ها گرفته تا بزرگراه و اتوبان بی بهره هستند. امیدواریم دولت جدید تمام همت خود را در جهت رفع محرومیت زدایی در تمام حوزه‌ها از جاده و راهها گرفته تا آموزش و پرورش مورد توجه قرار دهد که متاسفانه در برنامه ششم توسعه و برنامه‌های بالادستی نه تنها اتفاق خوشایندی تاکنون در حمل و نقل عمومی رخ نداده است بلکه بدتر هم شده است، تورم حاکم بر جامعه شرایط را به گونه‌ای رقم زد که رانندگان توانایی خرید لاستیک برای اتوبوس ندارد با این اوصاف توانایی تعویض خودرو فرسوده را ندارند.

رانندگان متعهد مورد حمایت مادی و معنوی قرار بگیرند

یوسفی یادآور شد: در کنار خودروهای فرسوده و جاده‌های ناامن باید به فکر معیشت و سلامت رانندگان هم باشیم، باید برنامه‌های خاصی در جهت ارتقای شغلی رانندگان به ویژه رانندگان اتوبوس مسئول که جان تعداد بسیاری از افراد دیگر هستند در نظر بگیریم و از طرفی باید دفترچه کار حرفه‌ای برای رانندگان تهیه شود، به فرض مثال راننده‌ای که تمام سال فعالیت خود را موظف به اجرای تمام قوانین راهنمایی و رانندگی می‌دانند مورد حمایت مادی و معنوی مسئولان و متولیان قرار بگیرد.

یوسفی افزود: باید رانندگان مسئولیت پذیر تشویق شده و شناسنامه حرفه‌ای برای آنها در نظر بگیریم و با رانندگان متخلف که نسبت به جان خود و دیگران بی تفاوت هستند برخورد جدی داشتیم. در بحث حمل و نقل عمومی باید از مدیریت سنتی فاصله بگیریم.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: در روزهای پایانی دولت؛ هنوز مسئولان در حال سخنرانی و آرزوی حل مشکلات دارند در صورتی که مشکلات سر جای خود باقی مانده‌اند به ویژه مشکلات حوزه حمل و نقل که خسارات جبران ناپذیری که أز خود به جای می‌گذارند.

نظر شما