شناسهٔ خبر: 171087 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: آنا

خاندوزی:

بی‌ثباتی بازار کالا و ارز به اقتصاد ضربه می‌زند

خاندوزی نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بی‌ثباتی در بازار کالاهای اساسی و ارز می‌تواند در ابتدای دولت سیزدهم موجب آسیب‌پذیری جدی اقتصاد ایران شود.

به گزارش «نماینده» سید احسان خاندوزی پیرامون اولویت‌های اقتصادی دولت آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: «بر اساس قاعده‌ای که مربیان عاقل و هوشمند برای تیم خود تدبیر می‌کنند، همیشه داشتن یک دفاع آسیب‌ناپذیر مقدم بر زدن گل‌های بیشتر است. بی‌ثباتی در بازار کالاهای اساسی و ارز می‌تواند در ابتدای دولت سیزدهم موجب آسیب‌پذیری جدی اقتصاد ایران شود».

وی ادامه داد: «دولت سیزدهم باید اولویت‌های اقتصادی خود را به چشم‌انداز بروز بی‌ثباتی در بازار کالاهای اساسی و چشم‌انداز بی‌ثباتی در بازار ارز اختصاص بدهد. این به‌مثابه دروازه‌بانی اقتصادی دولت سیزدهم است. در مرحله بعد و با آسوده شدن خیال فعالان اقتصادی از این جهت که می‌توانند بر اساس متغیرهای نسبتاً با ثبات نرخ ارز، سود، دستمزد و ... کار کنند و همچنین آسوده شدن خیال خانوارها به جهت اینکه از پس تأمین مایحتاج اولیه برخواهند آمد، آن‌وقت نوبت به سیاست‌های ناظر به رشد و توسعه اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌ها برای جهش اقتصادی می‌رسد».

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: «برای تحقق این امر در زمینه کالاهای اساسی، کشور نیازمند به یک مدیریت رصد آنلاین کالاهای اساسی از محموله‌های نزدیک به پهلوگیری در کنار بنادر و انبارهای گمرک و شبکه توزیع استانی است که در مورد روغن، کنجاله، ذرت و هر کدام از این‌ موارد به شکل آنلاین نظارت از مبدأ تا مقصد اتفاق بیفتد».

خاندوزی با بیان اینکه دولت نباید با شرایطی مواجه شود که به یک‌باره احساس کند نصف ذخایر استراتژیک خود در زمان ضرورت خالی است، گفت: «دولت سیزدهم باید یک سامانه رصد آنلاین برای زنجیره کالاهای اساسی ایجاد کند. بر اساس فنّاوری BI، کسب‌وکار هوشمند (Business Intelligence)، به‌راحتی می‌توان این سامانه را راه‌اندازی کرد».

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «در بحث بی‌ثباتی بازار ارز، مسئله بیشتر در طرف ارائه منابع ارزی در کشور است چون سیاست‌های کنترل تقاضای ارز در طول سال‌های ۹۸ و ۹۹ تقریباً به شکل خوبی پیشرفت کرد و بیش از آن امکان فشار آوردن بر صادرکنندگان خوش‌نام و خوش‌کار در این زمینه نیست اما در زمینه ارائه ارز می‌توانیم از طریق افزایش روابط تجاری و صادراتی و تقویت شبکه رایزن‌های بازرگانی خودمان با ظرفیت کشورهای منطقه، همسایه و آسیا، ارزآوری به کشور را تقویت کنیم».

وی اضافه کرد: «شنیدن خبر تسهیل ورود منابع ارزی موجب می‌شود که انتظارات فعالان اقتصادی مبنی بر باثبات بودن نرخ‌های فعلی ارز در بازار تا ماه‌ها ادامه پیدا کند و بنابراین این خنثی‌کننده انتظارات تورمی است که در صورت صعود ارز شکل می‌گیرد».

نظر شما