شناسهٔ خبر: 170687 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

نوروزی مطرح کرد:

دولت تیمی از مشاوران برای دور زدن قانون تعیین کرده بود

حسن نوروزی نایب رئیس کمیسیون قضایی‌وحقوقی مجلس، ضمن اعلام خبر ارسال دو مورد از تخلف‌های رییس جمهور در حوزه تدوین آئین‌نامه برای اجرای قوانین توسط این کمیسیون به قوه قضاییه تاکید کرد که دولت مشاورانی را برای تفسیر به رای قوانین مجلس بکار گرفته بود.

به گزارش «نماینده» حسن نوروزی در مورد اظهارنظر سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر اینکه دولت باید در مورد ۴۸۵ روز تاخیر برای لایحه حفظ کرامت و تامین امنیت زنان در برابر خشونت پاسخگو باشد، گفت: موارد بسیار زیادی را در این زمینه داریم همچون استخدام کارمندان قوه قضاییه که با تاخیر بسیار زیادی همراه بود، همچنین دولت الکترونیک، انتقال زندان‌ها از داخل شهرها، تقویت دستگاه قضایی برای اعمال کاداستر و کمک به ما برای اعتباردهی به سند رسمی هم از دیگر موارد مشابه بوده که با تاخیر دولت همراه شد.

رییس جمهور باید دولت خود را بر محور اجرای قانون قرار دهد

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اصولا تساهل‌های دولت که بیشتر به معاون حقوقی و عدم فهم رییس جمهور برای عمل به قانون برمی گردد در چند پرونده دسته‌بندی می‌شود.  

وی تصریح کرد: آنچه مسلم است رییس جمهور باید دولت خود را بر محور اجرای قانون قرار دهد و اگر مصمم باشد که به مر قانون عمل کند و خود را در این زمینه مجری بداند، موفق خواهد شد.

تعیین مشاورانی در دولت برای تفسیر به رای قوانین مجلس

نوروزی خاطرنشان کرد: دولت کنونی سعی می‌کرد در مقابل قانون مجلس به لطایف الحیل قانونگذاری کند و با تفسیرهای نادرست صحنه را از مسیر خود تغییر دهد و مشاورانی در حوزه امور استخدامی ریاست جمهوری نیز داشت که با تفسیر به رای قوانین مجلس حتی در مورد برنامه توسعه را نیز از مسیر منحرف می‌کردند.

وی افزود: دولت در حوزه آئین‌نامه نویسی به ویژه برای قانون برنامه ششم توسعه  تاخیر داشت، کما اینکه زمان اجرای آن به اتمام رسید، اما هنوز بسیاری از آئین‌نامه‌ها را برای اجرا ننوشته است. کما اینکه بنده برای حدود ۳۰۰ مورد از آنها به رییس‌جمهور و وزارتخانه‌ها نامه نوشتم و به آنها تذکر دادم و از مسئولان مربوطه گزارش خواستم، اما آنها توجه نکردند که بیانگر این بود دولت از ابتدا نیز نخواسته است قانون برنامه ششم توسعه را اجرا کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: دولت باید خود را سربازی در خدمت فرماندهان حقوقی و فنی در مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و شورای عالی قضایی بداند، اما اگر خود را امیری در مقابل امرا بداند، تناقض، تضاد و درگیری ایجاد کرده و ضعفها را بر مملکت حاکم می‌کند.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: به تازگی ما در کمیسیون دو مورد تخلف رئیس جمهور در آئین‌نامه نویسی را به قوه قضائیه فرستادیم، و اگر یکبار یک قاضی جوانمردی پیدا شود و رییس جمهور را احضار، ممنوع الخروج و محاکمه کند، درس عبرتی برای سایر روسای جمهور خواهد شد تا بدانند که چگونه باید یک مدیر اجرایی خالص و مخلص باشند.

نظر شما