شناسهٔ خبر: 170494 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

آقاجری:

کمیسیون انرژی تخلف وزارت نیرو را به قوه قضاییه ارجاع می‌دهد

حبیب آقاجری/* عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه عدم اجرای برنامه ششم توسعه در حوزه انرژی سبب شد تا کمیسیون انرژی این وزارتخانه را مشمول ماده ۲۳۴ کند، گفت: وزارت نیرو پیشنهاد کمیسیون انرژی مبنی بر تعویض کولرهای گازی قدیمی با کولرهای استاندارد جدی نمی‌گیرد.

به گزارش «نماینده» حبیب آقاجری به راهکاری عبور از کمبود برق در سال جاری اشاره کرد و گفت:  اگرچه مردم با سوءمدیریت دستگاه‌های اجرایی در تمامی مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... مواجه شده‌اند اما اکنون وقت آن است که با کاهش مصرف به عبور از بحران پیش آمده کمک کنند، درواقع مصرف خود را در اوج مصرف کاهش دهند، از طرفی مسئولان تعهد دهند هرچه سریع‌تر، طرح‌های بلندمدت ۲ تا ۵ ساله را کلید زنند تا بحران برق در سال‌های آتی تکرار نشود.

افت تولید به دلیل عدم تامین برق تولیدکنندگان

نماینده مردم بندرماهشهر، امیدیه، هندیجان و بخش جولکی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین از آنجا که قطعی برق کارخانجات به صنایع صدمه بسیار می‌زند مسئولان وزارتخانه نیرو باید با تولیدکنندگان همراهی کنند نه آنکه بر سر راه آن‌ها مانع ایجاد کنند چراکه یکی از همین موانع بر سر تولیدکنندگان، عدم تامین برق آن‌ها است که افت تولید را به همراه دارد.

افت ۴۰ تا ۵۰ درصدی برداشت محصول کشاورزان به دلیل قطعی برق

آقاجری افزود: همچنین کشاورزان به شدت از قطعی برق ناراحت هستند چراکه قطعی‌ها ناگهانی صورت گرفته و از قبل به آن‌ها اطلاع داده نمی‌شود، در حالی که کشاورزان در آستانه برداشت محصولات خود هستند و به‌یقین با افت ۴۰ تا ۵۰ درصدی برداشت محصول -که آسیب بزرگی برای کشاورزان محسوب می‌شود- رو به رو خواهند شد.

پیشنهاد کاربردی تعویض کولرهای گازی قدیمی با کولرهای استاندارد جدی گرفته نمی‌شود

این نماینده مجلس با بیان اینکه کمیسیون انرژی طی چند ماه گذشته پیشنهاد کاربردی تعویض کولرهای گازی قدیمی با کولرهای کم مصرف و استاندارد، را به وزارت نیرو داد، گفت: درصورت سرمایه‌گذاری در این زمینه، به خصوص در جنوب کشور، شاهد کاهش مصرف و صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای خواهیم بود اما مسئولان امر این پیشنهاد را جدی  نمی‌گیرند.

عدم اجرای برنامه ششم توسعه، وزارت نیرو را مشمول ماده ۲۳۴ کرد

وی با بیان اینکه کمیسیون انرژی عدم اجرای برنامه ششم توسعه ازسوی وزارت نیرو را مشمول ماده ۲۳۴ کرده است، گفت: وزارت نیرو در راستای ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر، افزایش تولید برق و... که در برنامه ششم به آن‌ها تاکید شده اقدام قابل‎توجهی انجام نداده است، به طور مثال باید طبق برنامه ششم توسعه تا سال ۱۴۰۰ ، ۵ هزار مگاوات نیروگاه برق تجدیدپذیر تولید ‌شود اما تاکنون فقط ۵۰۰ مگاوات تولید شده است.

اقدامات کوتاه مدت برای مقابله با قطعی برق چیست؟/از کاهش مصارف تا وارد کردن نیروگاه‌های تعطیل شده به مدار

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: افزایش ظرفیت‌های نیروگاه‌ها، وارد کردن نیروگاه‌های تعطیل شده به مدار و پرداخت مطالبات نیروگاه‌های بخش خصوصی تا با انگیزه و حداکثر ظرفیت خود کار کنند ازجمله اقدامات کوتاه مدتی است که دولت می‌تواند در راستای مقابله با بحران برق انجام دهد، ازطرفی نیز باید آگاهی‌سازی و فرهنگسازی در راستای کاهش مصارف خانگی و ادارات صورت گیرد.

پایان پیام/

نظر شما