شناسهٔ خبر: 170367 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

گام بلند کمیسیون در تامین امنیت غذایی با مصوبه خرید تضمینی محصولات کشاورزی/ثبت ۲۵ نظارت میدانی در کارنامه یکساله

کمیسیون کشاورزی43 کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در سال ابتدایی فعالیت خود موضوعات مهمی مانند خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی، تقویت امنیت غذایی کشور و لغو تعلیق دو ساله قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی را در دستور کار خود قرار داد، تا دغدغه مردم نسبت به تامین کالاهای اساسی رفع شود.

به گزارش «نماینده» طبق آئین‌نامه مجلس شورای اسلامی وظایف کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در محدوده کشاورزی، منابع طبیعی، دام و طیور، شیلات، محیط زیست و هواشناسی است و این کمیسیون در اجلاسیه اول مجلس یازدهم تاکنون حدود ۱۲۸ جلسه برگزار کرده است. ذیل این کمیسیون ۱۵ کارگروه تخصصی تشکیل شده که این کارگروها ها طی یک سال گذشته حدود ۳۷ نشست داشتند.

در بازه زمانی اجلاسیه اول دوره یازدهم تا تدوین این گزارش ۶۶ فقره طرح و لایحه به کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس واصل شده‌ که سهم طرح ها ۴۹ فقره و لوایح واصل شده ۱۷ فقره بوده ‌است.

از تعداد مذکور، ۳۴ فقره از طرح ها و لوایح اصلی و فرعی در کمیسیون رسیدگی شده است که از این میان  ۳ فقره در صحن به تصویب رسیده و تبدیل به قانون شده، ۱ فقره در دستور صحن علنی است، ۲ فقره مسکوت مانده، کلیات ۳ فقره در کمیسیون رد شده، ۶ فقره گزارش کمیسیون به کمیسیون‌های اصلی رسیدگی کننده ارسال، ۱ فقره تشکیل کمیسیون مشترک و ۱ فقره گزارش دیگر اخیرا برای بررسی در صحن علنی به هیات رئیسه ارسال شده است. ۱۷ فقره دیگر در دستور کارگروه های تخصصی کمیسیون است.

طرح‌ها و لوایح مهم بررسی در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس طی یک سال گذشته

طرح دو فوریتی اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی؛ این طرح یکی از مهم‌ترین قوانینی است که پس از بررسی در کمیسیون کشاورزی در صحن علنی تصویب و به قانون تبدیل شد؛ مجلسی‌ها با تصویب این قانون نحوه قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی را اصلاح کردند به گونه‌ای که پیش از این بهای محصولات کشاورزی در شورای اقتصادی دولت تعیین می‌شد اما طبق این قانون قیمت محصولات باید در شورایی متشکل از نمایندگان بخش کشاورزی، دولتی‌ها و با نظارت مجلس قبل از فصل کشت تعیین شود.

طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی؛ وکلای مردم در خانه ملت با تصویب این طرح زمینه تمرکز وظایف در بخش کشاورزی و کاهش بروکراسی اداری را فراهم کردند. در واقع واگذاری تولیت حوزه کشاورزی کشور به وزارت جهاد کشاورزی نقطه قوت طرح تقویت امنیت غذایی است.

پیگیری لغو تعلیق دو ساله قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی؛  در سال ۹۸ براساس تصمیم سران قوا شرکت بازرگانی دولتی از وزارت جهادکشاورزی به وزارت صمت منتقل شد که به موجب آن، قانون تمرکز لغو شد، به زعم بهارستان نشینان این تصمیم موجب ضربه به امنیت غذایی و آشفتگی در بازار محصولات کشاورزی شد، بنابراین کمیسیون کشاورزی با برگزاری جلسات مختلف درصدد بازگشت این شرکت به وزارت جهاد کشاورزی برآمد.

طرح حفظ کاربری اراضی و باغات کشور و طرح تشکیل شورای عالی آب از جمله دیگر مهم ارجاع شده به کمیسیون کشاورزی است.

رسیدگی به سوالات

تعداد کل سوالات واصل شده به کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در بازه زمانی این گزارش ۳۱۱ فقره از وزرای جهادکشاورزی، نیرو و ... بوده که از این میان ۷۶ فقره در کمیسیون رسیدگی شده است.

تقاضای تحقیق و تفحص

در بازه زمانی این گزارش، تعداد ۱۵ فقره تقاضای تحقیق و تفحص به کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست واصل شده که درحال بررسی است.

تحقیق و تفحص از نحوه تامین و توزیع نهاده‌های دامی از ۹ میلیارد دلار ارز تخصیصی، تحقیق و تفحص از شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس، تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی در خصوص بررسی مشکلات زمین‌های کشاورزی کشاورزان، تصرف عدوانی آنها توسط دستگاه‌های اجرایی و همچنین موضوع انفال زمین‌های حاشیه تالاب‌ها و مراتع و جنگل‌ها، تحقیق و تفحص از سازمان امور اراضی کشور در حوزه واگذاری‌ها از ابتدای دولت تدبیر، بررسی عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست، عملکرد وزارت نیرو در خصوص انتقال آب بین حوضه ای، تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه، تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی و تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در اجرای قوانین زیست محیطی و مدیریت پسماند نمونه‌هایی از این تحقیق و تفحص‌ها است.

رسیدگی و اعمال تبصره (۱) ماده (۴۵) آیین نامه داخلی مجلس

طی بازه زمانی اجلاسیه اول تاکنون، برای ۴ موضوع در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست از ظرفیت تبصره (۱) ماده (۴۵) آیین نامه داخلی مجلس جهت حل معضلات و مشکلات موجود استفاده شده که تهیه گزارش برای ۱ فقره با عنوان گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در خصوص مسائل و مشکلات نهاده‌ها و نواقص سامانه بازارگاه انجام و گزارش آن در صحن علنی مجلس قرائت شده و نتیجه آن گزارش، منجر به تدوین طرحی تحت عنوان پشتیبانی و رفع موانع تولیدات کشاورزی شد که طرح مذکور هم اینک در دستور صحن علنی مجلس قرار دارد. توقف صید ترال فانوس ماهیان در خلیج فارس و سواحل مکران و تخلف بانک‌های عامل غیرتخصصی در عدم ارائه تسهیلات به بخش کشاورزی مطابق قانون نیز از جمله سایر موضوعاتی است که ذیل این ماده در حال بررسی است.

رسیدگی به تقاضاهای  اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس

در اجلاسیه اول دوره یازدهم تاکنون، ‌ ۵ فقره تقاضای اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی به کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست واصل شده است که ۱ فقره از این گزارش‌ها تحت عنوان نقض اجرای قانون تمرکز اختیارات و وظایف بخش کشاورزی از سوی دولت نهایی و در صحن علنی قرائت شده و براساس رای نمایندگان پرونده آن به قوه قضاییه ارجاع شد.

ترک فعل مسئولین دستگاه‌های اجرایی در قصور و کوتاهی در انجام وظایف قانونی در اجرای قانون هوی پاک، نقض قانون و استنکاف وزارت جهاد کشاورزی، از اجرای قانون انشعاب های غیر دائم برق و گاز کشاورزان، نقص قوانین ومقررات در موضوع سایت‌های پسماند وزباله شهری و احیای دریاچه ارومیه و اجرای ناقص ماده (۳۱) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از جمله دیگر تقاضاها برای اعمال ماده ۲۳۴ است.

نشست‌های نظارتی

علاوه بر اقدامات نظارتی فوق الذکر، کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس حدود  ۱۱۱ نشست نظارتی و ۳۳ جلسه با وزرا و مسئولان داشته است که می‌توان به بررسی علل افزایش بی رویه قیمت مرغ، تخم مرغ و نحوه تامین و توزیع نهاده ها، کنترل و تنظیم بازار کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، عملکرد وزارت جهاد کشاورزی، تامین سوخت ماشین آلات بخش کشاورزی، مشکلات و راه کارها به منظور حمایت از مرغ لاین آرین، گزارش عملکرد بانک‌ها و وزارت امور اقتصادی و دارائی، نوسانات قیمت کود فسفاته و پتاسه، بررسی مسائل هیدروپلتیکی، بررسی نحوه اجرای قانون هوای پاک، بررسی موضوع نرخ خرید تضمینی گندم، واگذاری صندوق بیمه محصولات کشاورزی به سازمان خصوصی سازی، بررسی مشکلات تولید و توزیع روغن خوراکی در کشور و برگزاری جلسه کمیته بررسی نوسانات قیمت نهاده های کشاورزی و دامی با دعوت از وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، بانک مرکزی، گمرک، سازمان بنادر را نام برد.

مکاتبات نظارتی کمیسیون‌های تخصصی با دستگاه‌های اجرایی

کمیسیون کشاورزی بیش از ۸۷ مکاتبه با دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه، سازمان اسناد کشور، سازمان امور اراضی، سازمان جنگل ها، وزارت صمت، بانک مرکزی، سازمان هواشناسی، ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان هواپیمائی کشوری، سازمان توسعه تجارت، وزارت امور خارجه به منظور درخواست ارسال پاسخ به نابسامانی در حوزه نخیلات، پیگیری لغو تعلیق دو ساله قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی، تولید محصولات استراتژیک و آخرین وضعیت تولید نهاده های دامی، درخواست گزارش میزان ارز ترجیحی برای واردات نهاده های دامی، درخواست وقت جلسه مشترک با موضوع افزایش بی رویه قیمت مرغ، بررسی مزایا و معایب استفاده از محصولات تراریخته و تاثیر آن بر امنیت غذایی کشور، بررسی مزایا و معایب استفاده از محصولات تراریخته و تاثیر آن بر امنیت غذایی کشور و... به منظور انجام وظایف نظارتی داشته است.

بازدیدها و نظارت میدانی

در بازه زمانی این گزارش به منظور پیگیری اجرای قوانین و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها، ۲۵ مورد بازدید و نظارت میدانی از جمله نظارت میدانی بر سایت پرورش مرغ لاین بابل کنار، نظارت میدانی از کردستان همراه رئیس مجلس شورای اسلامی به منظور احیای دامپروری، توجه به صنعت شیلات، مشکلات کشاورزی و آب، بازدید از ملایر با هدف آشنایی با مشکلات باغ‌های انگور، پیگیری انتقال آب از سد کلان به ملایر، نظارت میدانی بر اردستان، نظارت میدانی از جزیره مینو جهت احیای نخیلات، نظارت میدانی از ساوه و نظارت میدانی بر سیستان و بلوچستان به همراه رئیس مجلس به منظور رسیدگی به مشکلات کشاورزی و آب انجام گرفته است.

همچنین بازدیدهایی به منظور بازرسی مانند بازدید از بندر امام خمینی جهت بررسی وضعیت واردات نهاده های دامی، بازدید از چابهار به منظور بررسی مسائل آبرسانی ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان، بازید از همدان به منظور بررسی مشکلات کشاورزان همدان و بذر سیب زمینی نیز طی این مدت انجام گرفته است.

نظر شما