شناسهٔ خبر: 169831 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت

این تازه شروع ماجراست

پیرهادی در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری و توجه همه فعالان سیاسی کشور به آن، مهم‌ترین اتفاقات جهان اسلام در حال وقوع است. در یک جمله می‌توان گفت صحنه جنگ نابرابر هفتادساله فلسطین و غاصبان صهیونیست به‌سرعت در حال تغییر به سود جریان مقاومت اسلامی است. اما چرا؟

«نماینده»/ محسن پیرهادی: در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری و توجه همه فعالان سیاسی کشور به آن، مهم‌ترین اتفاقات جهان اسلام در حال وقوع است. در یک جمله می‌توان گفت صحنه جنگ نابرابر هفتادساله فلسطین و غاصبان صهیونیست به‌سرعت در حال تغییر به سود جریان مقاومت اسلامی است. اما چرا؟ بخوانید:
​​​​​​​یک. در شرایطی که بعضی حکام ضعیف منطقه، چند ماه پیش اعتبار دولت‌های خود را صرف کمپین شکست‌خورده ترامپ کرده و رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته و روابط رسمی با آن برقرار کردند، عموم سیاسیون و مردم فلسطین و سایر کشورهای منطقه، بیش‌ازپیش به مضر بودن هرگونه رابطه و حتی مذاکره با دولت جعلی اسرائیل پی برده‌اند. ایده به رسمیت شناخته شدن اسرائیل که قرار بود با تکثیر دفاتر نمایندگی سیاسی اسرائیل در منطقه تقویت شود، حال در مبدأ و منشأ خود یعنی درون سرزمین فلسطین به شکست رسیده است.
دو. با بی‌اعتبار شدن ایده مذاکره دو دولت مستقل فلسطین و اسرائیل – که آن‌هم در عمل تنها منجر به تشکیل دولت اسرائیل بود- جریان‌های منفعل حامی آن ایده ازجمله تشکیلات خودگردان نیز به حاشیه رفته و ابتکار عمل به دست گروه‌های اسلامی حامی مقاومت فعال افتاده است.
سه. گروه‌های فعال جریان مقاومت ازجمله حماس، امروز بیش از هر زمان دیگر و به‌رغم آنچه درگذشته با فتنه‌گری صهیونیست‌ها رخ می‌داد، به جد پای وحدت مسلمین ایستاده و از آرمان فلسطین برای همه فلسطینیان حمایت می‌کنند. در همین ماجرای اخیر، درگیری از منطقه شیخ جراح در بیت‌المقدس شرقی و در اعتراض به اخراج چند خانواده فلسطینی از خانه‌هایشان شروع شد و ادامه ماجرا و حملات موشکی و راکتی، واکنش حماس از نوار غزه و از سوی دیگر سرزمین چندپاره فلسطین به این ماجرا بود. صهیونیست‌ها هفتادسال است که فلسطین را چندتکه کرده و مجموعا چهار درصد خاک فلسطین را در اختیار فلسطینی‌ها گذارده‌اند و دائما بین آن‌ها هم آتش اختلاف و فتنه را شعله‌ورمی کنند، اما حالا بعدازاین همه‌سال، بخشی به حمایت از بخش دیگر، خود را درگیر یک جنگ سنگین کرده و در همین چند روز بیش از ۱۰۰ شهید داده است.
چهار. جریان مقاومت به‌درستی دریافته است که راهبرد نظامی مؤثر در برابر اشغالگران، باید از نزاع کلاسیک به جنگ نامتقارن تغییر ماهیت پیدا کند. چند گروه فلسطینی در محاصره صددرصدی زمینی و دریایی، با جمعیت کم و امکانات محدود، در وضعیت بغرنج و نرخ بیکاری ۵۲ درصدی، با پرتاب موشک و راکت و حملات نامنظم، چنان هزینه اشغالگری را برای صهیونیست‌ها بالابرده‌اند که سه کشور عربی با ارتش‌های قوی در سال‌های دور نتوانسته‌اند.
 گروه‌های فلسطینی به تأسی از حزب‌الله لبنان فهمیده‌اند که ارتش تا بن دندان مسلح اسرائیل که موردحمایت کامل قدرت‌های زورگوی عالم است، از کدام منظر آسیب‌پذیر است و بر همان نقطه ایستاده‌اند. هفته‌هاست که در تمام سرزمین‌های اشغالی، هیچ صهیونیستی خواب راحت ندارد و حملات رعدآسا و پراکنده فلسطینی‌ها برایشان تبدیل به کابوس شده است. با ادامه همین روند، موج مهاجرت معکوس یهودیان روزافزون شده و پایه‌های جمعیتی رژیم صهیونیستی بیش‌ازپیش سست‌بنیان می‌شود.
پنج. به علل یادشده و چند دلیل دیگر می‌توان گفت که ستیز فعلی در سرزمین‌های اشغالی، بالاتر از یک تنش موقت است، بلکه موقعیتی راهبردی برای گروه‌های مقاومت است و نشانه‌هایی از پیروزی نهایی فلسطین را به نمایش گذاشته است.

نظر شما