شناسهٔ خبر: 169808 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

فساد را باید از سرچشمه بست

رسولی بعد از انتشار بیانیه انتخاباتی آیت الله رییسی و تصریح ایشان بر اینکه آمده است تا با فساد و رانت مبارزه کند، برخی فعالان فضای مجازی و رسانه‌ها و بعضا سیاستمداران این شبهه را ایجاد کردند که قوه قضاییه هم رییس قوه؛ لذا این چه برنامه ایی است که اقای رییسی قصد دارد از قوه قضاییه راهی قوه مجریه شود تا با فساد مبارزه کند.

«نماینده» امیر ابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی؛ طی یادداشتی که متن آن در اختیار خبرگزاری دانشجو قرار گرفت نوشت: بعد از انتشار بیانیه انتخاباتی آیت الله رییسی و تصریح ایشان بر اینکه آمده است تا با فساد و رانت مبارزه کند، برخی فعالان فضای مجازی و رسانه‌ها و بعضا سیاستمداران این شبهه را ایجاد کردند که قوه قضاییه هم رییس قوه؛ لذا این چه برنامه ایی است که اقای رییسی قصد دارد از قوه قضاییه راهی قوه مجریه شود تا با فساد مبارزه کند.

فارغ از اینکه طرح چنین شبهه ایی با چه انگیزه‌هایی مطرح شده است، اما از آنجاییکه پاسخ به شبهات موجب شفاف شدن فضای انتخاباتی و صیقل خوردن برنامه‌های انتخاباتی کاندیداها از جمله برنامه انتخاباتی آیت الله رییسی می‌شود، لذا در حد مقدورات به این شبهه پاسخ می‌دهم.

آنچه مسلم است قوه قضاییه و دادستان‌ها در مقام مدعی العموم وظیفه مبارزه با هر نوع قانون شکنی از جمله تضییع بیت المال، فساد و رانت را دارند.

قوه قضاییه ستون نگه دارنده عدالت و دادرسی عادلانه در کشور است. مادام که قوه قضاییه درست عمل کند، امید به دادستانی عادلانه در کشور هم زنده خواهد ماند. ایت الله رییسی طی دو سال گذشته این امید را زنده نگه داشته است. او با نوشتن سند تحول قضایی مبارزه با فساد را از درون قوه قضاییه شروع کرد. بزرگترین پروژه برخورد با فساد در درون قوه قضاییه از سوی اقای رییسی انجام شد. پرونده اکبر طبری که به صدور حکم نهایی هم منجر شد، امیدهای بسیاری را به جلوگیری از تضییع دادرسی عادلانه و مبارزه با دانه درشت‌ها احیا کرد. البته در خارج از قوه هم خط مبارزه با فساد مخصوصا با نزدیکان مقامات ارشد دولتی و غیردولتی هم با قاطعیت اجرا شد. همچنین برخورد با مدیران دولتی و غیر دولتی که دچار فساد مالی یا رانت خواری شده بودند با قاطعیت انجام شده است؛ لذا در بادی امر چنین به نظر می‌رسد ماندن اقای رییسی در قوه قضاییه و تداوم خط مبارزه با فساد ارجح است. همان شبهه که اصولا چه معنایی می‌دهد از قوه قضاییه به قوه مجریه نقل مکان کرد و خط مبارزه با فساد را پیش گرفت؟

اما میان مبارزه با فساد در قوه قضاییه و مبارزه با فساد در قوه مجریه تفاوت ماهوی و جوهری وجود دارد.

دقیقا شبیه اینکه قبل از ابتلا به بیماری، با رعایت پروتکل ها، مانع بیمار شدنمان شویم. بعبارتی پیشگیری بهتر از درمان است.

وظیفه دولت و رییس جمهور پیشگیری از فساد است و وظیفه قوه قضاییه مقابله با فساد و درمان فساد.

ضمن اینکه هزینه پیشگیری قابل قیاس با هزینه درمان نیست. روح سالم در بدن سالم است. بدن بیمار توان، انگیزه و امید لازم را ندارد. هر چقدر هم که درمانش کنید آن آدم سابق نمی‌شود؛ لذا بهترین راه پیشگیری است. باید کاری کرد سرچشمه فساد تا حد امکان خشکانده شود. در اینصورت یک جامعه سالم و پویا شکل خواهد گرفت که امید به پیشرفت و توسعه در آن زنده می‌ماند.

حال به سوال ابتدایی بر می‌گردیم. ایت الله رییسی ثابت کرده است چهره ایی ضد فساد است. نحوه ورودش به انتخابات و اعلام مستقیم مبنی بر اینکه کسی بخاطر او از کاندیداتوری انصراف ندهد، چه پیامی دارد؟ آیا جز این است که از ناحیه هیچکس مدیونی را پذیرا نیست تا از همین حالا زمینه توقع تبدیل دولت به شرکت سهامی را ناکام گذارد

بدون شک یکی از آفات دولت‌ها در گذشته این بود که کسانی ثبت نام می‌کردند بعد با گرفتن وعده مقام و وزارت برای خود یا اطرافیانش کنار می‌کشید و همین امر هم زمینه بروز فساد و رانت را فراهم می‌کرد.

آقای رییسی گام اول را با خنثی سازی زمینه کاشت بذر رانت و فساد برداشت. شاید اگر شخصیتی دیگر در جایگاه ایشان بود خود مبتکر کناره گیری سایر کانیداها می‌شد چرا که به نفعش بود.

اما آیت الله رییسی این کار را نکرد. حتی سکوت هم نکرد. صراحتا اعلام موضع کرد. چنین اعلام موضعی می‌تواند هزینه زا هم باشد. اما قرار نیست بخاطر هزینه زا بودن از همین اول راه از مسیر مبارزه با رانت و فساد و تبدیل دولت به شرکت سهامی قدرت منحرف شد.

متفاوت بودن ایت الله رییسی در همین نکات ریز نهفته است. ایشان اگر اینراه را در قوه قضاییه نمی‌رفت،‌ای بسا بسیاری از رانت خواران و مفسدان درون و بیرون قوه قضاییه همچنان مشغول اعمال گذشته بودند؛ لذا اقای رییسی با ماموریت خشکاندن فساد از ریشه و بستن سرچشمه‌های رانت به میدان آمده است. شعار "پیشگیری از فساد بهتر از درمان و مقابله با فساد است" را به خاطر داشته باشید.

اگر سرچشمه فساد را در دولت بست، هزینه‌های تحمیل شده به کشور، اقتصاد و نظام بشدت پایین خواهد آمد.

نظر شما