شناسهٔ خبر: 167500 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

بودجه نهضت سواد آموزی را در سال آینده افزایش می‌دهیم

منادی.jpg رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: وعده خواهم داد که در بودجه سال ۱۴۰۰، برای نضت سواد آموزی پول خوبی در نظر خواهیم گرفت.

به گزارش «نماینده»،  علیرضا منادی‌سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی «به وقت ایران»، با بیان اینکه آموزش و دانش شاخص ترقی هر کشوری محسوب می شود، گفت: ایرانی ها سال‌های سال است که تحت تاثیر استعمار و استسمار از علم دور نگه داشته شدند، در حالی که اولین دانشگاه جندی شاپور و همچنین دانشگاه ربیع رشیدی متعلق به ما بود و ۶ هزار دانشجوی خارجی در تبریز تحصیل می کردند. بنابراین می توان گفت که گذشته علمی ما بسیار درخشان بود ولی در عصر مهم و طولانی، از سواد و علم دور نگه داشته شدیم و شاهد افول علمی بودیم.

وی با بیان اینکه آموزش باعث رشد و توسعه است، افزود: برای اینکه هر حاکمیتی بخواهد راحت حکومت کند و برنامه هایی تاثیر گذار داشته باشد، هر چه آن مردم باسوادتر باشند راحت تر این عمل صورت می پذیرد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: تاریخ مبارزه با بی‌سوادی در ایران به سال ۱۳۱۵برمی گردد، که آن زمان در کشور سازمان تعلیمات اکابر بود و در سال ۱۳۳۲ تا ۱۳۳۵ نام آن به سازمان آموزش سالمندان، بعد از آن در سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۵ به آموزش بزرگسالان و کمیته ملی پیکار با بی‌سوادی و در سال ۵۵ تا ۵۸ به سازمان جهاد ملی سواد آموزی تغییر نام می دهد. در سال ۱۳۵۵، جمعیت کشور ۲۷میلیون ایرانی بوده و بالای ۱۴میلیون و نیم یعنی ۵۲ درصد بی‌سواد بودند. پس از آغاز انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸به فرمان امام (ره)، سازمان نهضت سواد آموزی، در چنین روزی شکل می گیرد.

منادی سفیدان بیان کرد: با نگاهی به چشم انداز آموزش در کشور، می توان گفت که از بعد انقلاب اسلامی نه تنها نهضت سواد آموزی در مبارزه با بی‌سوادی فعال است، بلکه دانشگاه ها نیز توسعه پیدا می کند. در چهل سال اخیر، ده میلیون نفر دانش آموخته دانشگاه داریم. در ایران فرهنگ سواد آموزی و اعتقاد و ارزشی که به سواد قائل هستند، از بسیاری کشورها بالاتر است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخش عمده سبد خانوار ایران، هزینه ای مهمی را برای تحصیل در نظر می گیرند، افزود: طبق آمار در سال ۱۳۹۵، با ۸میلیون و ۸۰۰هزار نفر بی‌سواد مواجه بودیم، از این عدد ۲میلیون و هفتصد هزار نفر را اتباع خارجی تشکیل می داد و در حال حاضر ۱میلیون و ۷۰۰ بی‌سواد در کشور وجود دارد. دور از شان کشور ماست که ۱میلیون و ۷۰۰هزار بی‌سواد در کشور وجود داشته باشد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه بی‌سوادی در این عصر قابل قبول نیست، گفت: در بحث سواد آموزی، با چند مشکل رو به رو هستیم، اول آنکه، آموزش دهنده برای جستجوی افراد بی‌سواد با سختی مواجه است. دوم، رغبت افراد در آموزش سواد است و همچنین مشکلات اجرایی در این مسیر وجود دارد، از طرفی حقوقی که در اختیار آموزش دهنده قرار می گیرد برای او انگیزه ای ایجاد نمی کند و همچنین با وزارت آموزش و پرورش در استخدام آموزش دهنده ها در چالش هستیم.

منادی‌سفیدان با اشاره به اینکه در میان کشورهای اطراف، کمترین میزان بی‌سواد را داریم، گفت: میزان بی‌سوادی در کشور ما قطعا از کشورهایی مانند ترکیه بسیار کمتر است، و در حوزه علم دانشگاهی قابل قیاس با کشورما نیستند.

وی تصریح کرد: سواد آموزی دارای چهار عنصر سوادآموز، آموزش دهنده، محتوای کتاب ها و محیط حاکمیتی است که هر کدام از آنها نقش مهمی را ایفا می کنند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره دلایل عدم توانایی در ریشه کن کردن بی‌سوادی در کشور، گفت: ۲۴هزار نفر آموزش دهنده در چهار گروه داشتیم، که سه گروه آن نیازی به آزمون نداشت اما برای آموزش یارها آزمون الزامی شد و بعد از کلی تلاش از این رقم ۱۸هزار نفر قبول شدند و ۶هزار نفر مردود شدند و ۲هزار نفر هم به دلیل شیوع ویروس کرونا امتحان ندادند که قرار شد این آزمون مجدد از آنها گرفته شود، در حالی که در کل آزمون گرفتن از آموزش یارها را الزامی نمی دانم.

منادی سفیدان افزود: وعده خواهم داد که در بودجه سال ۱۴۰۰، برای نضت سواد آموزی پول خوبی در نظر خواهیم گرفت و برای استخدام آموزشیاران همت مضاعفی خواهیم گرفت.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در پایان دولت را از سوی کمیسیون مکلف کرد که ظرف سه ماه آینده آمار بی‌سوادان در کشور را گزارش دهد و به ازای تعداد بی‌سواد در کشور بودجه در نظر خواهیم گرفت.

نظر شما