شناسهٔ خبر: 161380 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

لزوم تحرک وزارت خارجه در حوزه «دیپلماسی اقتصادی»

ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: علیرغم اینکه در بُعد اقتصادی، وزارت امور خارجه ملزم به ایجاد معاونت اقتصادی و تقویت دیپلماسی اقتصادی شد، اما تاکنون در این بخش تحرک جدی دیده نشده است.

به گزارش «نماینده»، محمدابراهیم رضایی، با تأکید بر ضرورت تقویت دیپلماسی اقتصادی، گفت: برای تقویت دیپلماسی اقتصادی ما باید از تجربه کشورهای موفق در این زمینه بهره بگیریم.

وی افزود: برای مثال ترکیه که در مجاورت ما است، موفقیت‌های عمده اقتصادی خود را از طریق دیپلماسی اقتصادی کسب کرده است به این معنا که دیپلماسی اقتصادی بستری را برای ترکیه ایجاد کرد که منجر به رشد اقتصادی این کشور طی سال‌های اخیر شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: علیرغم اینکه در بُعد اقتصادی، وزارت امور خارجه ملزم به ایجاد معاونت اقتصادی و تقویت دیپلماسی اقتصادی شد، اما تاکنون در این بخش تحرک جدی دیده نشده است.

رضایی تاکید کرد: علیرغم اینکه ساختار وزارت امور خارجه برای رسیدن کشور به اهداف اقتصادی تغییر کرد اما دستگاه دیپلماسی کشور نتوانست آن طور که باید و شاید به اهداف خود در این زمینه برسد.

وی بیان کرد: وزارت امور خارجه باید با اراده بیشتر منافع جمهوری اسلامی را در همه ابعاد به ویژه اقتصادی تأمین کند که البته بخشی از نواقص به دلیل ساختار وزارت خارجه است و لازم است که در این وزارتخانه تحول مدیریتی صورت گیرد.

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: با توجه به شرایط کشور، دستگاه دیپلماسی باید جدی تر باشد و در زمینه اقتصادی به کشورهای همسایه و همسو به شکل ویژه و همان گونه که در سند چشم انداز و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه خارجه آمده است، توجه کند.

رضایی تصریح کرد: ما تاکنون نتوانستیم از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی به خوبی استفاده کنیم و اقداماتی که از سوی وزارت خارجه در این زمینه انجام شده در حدی نبوده که منجر به جهش اقتصادی کشور شود.

وی گفت: ما در هر کشوری باید ده‌ها رایزن اقتصادی داشته باشیم، در حالی که الان این چنین نیست و ما باید ضمن افزایش رایزن‌های اقتصادی، از ظرفیت آنان به خوبی استفاده کنیم و این مسئله مستلزم آن است که دولت از وزارت امور خارجه حمایت بیشتری کند تا بتواند در این راستا حرکت کند.

این نماینده مجلس گفت: شخص رئیس جمهور و هیئت دولت باید به موضوع دیپلماسی اقتصادی به عنوان یکی از مباحث اساسی کشور توجه کنند و بستری فراهم شود تا دیپلماسی اقتصادی به طور واقعی در کشور ما شکل بگیرد.

نظر شما