شناسهٔ خبر: 134888 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

سالک: تصویب برنامه ششم، نقطه قوت وبی‌توجهی به فرهنگ، ضعف مجلس بود

سالک/2 نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ورود جدی و تصویب برنامه ششم توسعه را نقطه قوت مجلس دهم و بی‌توجهی به فرهنگ را نقطه ضعف این مجلس در ۱۰ ماه فعالیت آن توصیف کرد.

به گزارش «نماینده» حجت الاسلام احمد سالک کاشانی، درباره مهمترین نقاط ضعف و قوت مجلس دهم در سالی که گذشت، اظهار داشت: یکی از مهمترین نقاط قوت این مجلس، ورود جدی به موضوع تنظیم برنامه ششم توسعه کشور بوده است.

وی در توضیح این نکته گفت: بعد از این که دولت برای برنامه ششم، لایحه ای نداد و تنها به ۳۵ ماده اکتفاء کرد و لایحه احکام دائمی برنامه های توسعه را جداگانه داد، رئیس مجلس نامه ای به رهبر انقلاب نوشت و از ایشان کسب تکلیف کرد که یا دولت لایحه کاملی بدهد و یا به مجلس اجازه تنظیم برنامه داده شود که چون دولت حرکتی نکرد، نمایندگان مجلس اقدام به تدوین برنامه ششم کردند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تصریح کرد: در نتیجه این تلاش نمایندگان، ۳۵ ماده تقدیم شده از سوی دولت برای برنامه ششم، به حدود ۱۴۶ ماده افزایش یافت.

سالک، بررسی بودجه ۹۶ مبتنی بر احکام برنامه ششم را از دیگر نقاط قوت مجلس دهم در ده ماه اخیر خواند و گفت: از دیگر نقاط قوت مجلس، توجه ویژه به تقویت بنیه دفاعی و موشکی کشور بود که در لایحه بودجه ۹۶ خود را نشان داد.

وی افزود: همچنین توجه به مناطق محروم و مستضعف در یک سال اخیر مورد توجه مجلس بود که با توجه به وجود ۱۰ الی ۱۲ میلیون حاشیه نشین، این مسئله اهمیت بسیاری دارد و در بررسی برنامه ششم و بودجه ۹۶ به آن توجه شد.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه با اشاره به نقاط ضعف فعالیت نمایندگان مجلس دهم اظهار داشت: در مجلس تاکنون برای مباحث فرهنگی، قدم خاصی برداشته نشده  و در بودجه نیز به اعتبارات فرهنگی توجه کافی نشده است.

سالک گفت: همه این ها در حالی است که رهبر انقلاب همواره بر اهمیت بخش فرهنگ و زیرساختی بودن آن تأکید کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: فعالان خودجوش فرهنگی در کشور، بالغ بر ۲۵۰ گروه و دستگاه هستند که یک سد محکم را در مقابل دشمن تشکیل می دهند، اما دو سال است که بودجه حمایتی آنها در جدول شماره ۱۷ به بهانه مردمی بودن این فعالیت ها حذف می شود و در این شرایط، دشمن و به ویژه وهابیت از این فرصت سوء استفاده می کند.

سالک گفت: یکی دیگر از نقاط ضعف مجلس، کمترین توجه به فضای مجازی بوده است که با توجه به مشکلات و تهدیدهای آن، بسیار قابل تأمل است؛ این توجه هم از جهت قانونگذاری و نظارت و هم از جهت بسترسازی طولانی مدت در قوانین باید صورت می گرفت که کمتر انجام شده است.

نظر شما