شناسهٔ خبر: 129604 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

از انتقادات مجلس به روند اجرای برجام استقبال می‌کنیم

قشقاوی معاون امور مجلس وزیر امور خارجه، با استقبال از انتقادات مجلس به روند اجرای برجام گفت: هیات نظارت باید تشخیص دهد که طرف مقابل چقدر به وظایف خود عمل کرده ودر این طرف چقدر به قانون عمل شده است.

به گزارش «نماینده»، حسن قشقاوی با اشاره به انتشار گزارش شش ماهه اجرای برجام از سوی مجلس و درباره انتقادات نمایندگان از عدم اجرای قانون «اقدام متقابل در اجرای برجام» توسط دولت، اظهار داشت: ما از همه انتقادات استقبال می‌کنیم؛ به ویژه اینکه مجلس شورای اسلامی نیز کانون بحث‌های انتقادی و مخالف و موافق است، اما باید توجه داشته باشیم که در این مسیر از مواضع رهبری انقلاب جلوتر نیفتیم.

وی افزود: عتاب و خطاب رهبر معظم انقلاب در فرمایشات‌شان در موضوع هسته ای همواره به سمت طرف‌های خارجی بوده است که بدعهدی کرده‌اند و به وظایف خود در اجرای برجام عمل نکرده‌اند.

معاون امور مجلس وزارت امور خارجه تصریح کرد: به نظر من این بدعهدی غربی‌ها در گزارش اخیر مجلس از روند اجرای برجام، به خوبی آمده است و من به سهم خودم از نمایندگان تقدیر می‌کنم.

قشقاوی در پاسخ به این نکته که رهبر معظم انقلاب در فرمان اجرای برجام به لزوم توجه به شروط تصریح شده در مصوبه مجلس نیز تاکید کرده‌اند، اظهار داشت: هیات نظارت بر اجرای برجام مدام جلسه می‌گذارد و روند اجرای برجام را رصد می‌کند؛ بارها آقای عراقچی و دیگران گفته‌اند که این مسائل در دست هیات نظارت است و این هیات باید ارزیابی خود را ارائه و تشخیص دهد که طرف مقابل چقدر به وظایف خود عمل کرده و در این طرف چقدر به قانون عمل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یکشنبه ۹ مهرماه گزارش خود از روند اجرای برجام در شش ماه نخست آن را در صحن علنی قرائت کرد؛ در این گزارش، ضمن تشریح روند اجرای تعهدات ایران در برنامه جامع اقدام مشترک و نیز وضعیت لغو تحریم‌ها، تاکید شده است که قانون «اقدام متقابل و متناسب دولت ایران در اجرای برجام» باید بطور کامل توسط دولت اجرا شود. این قانون، مصوب ۲۱ آبان ماه سال گذشته است و در آن، الزامات اجرای برجام از سوی مجلس تعیین شده است.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور رئیس کمیته هسته ای مجلس نیز یک روز پس از قرائت گزارش شش ماهه اجرای برجام، در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که در جلسات اخیر با تیم مذاکره کننده هسته ای چه پاسخی برای عدم اجرای قانون مصوب مجلس داشته‌اند، تصریح کرد: فضای کلی این بوده است که متاسفانه عجله ای وجود داشته که کارها در این طرف انجام شود و طرف مقابل نیز جلو بیاید.

نظر شما