شناسهٔ خبر: 121944 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری بسیج

لزوم تغییر سیاست‌های اقتصادی دولت در پساتحریم/ لایحه بودجه ۹۵ وابسته به نفت تدوین شده است

لایحه بودجه43 عضو انجمن اقتصاددانان ایران گفت: تا امروز ورود هیأت های اقتصادی کشورهای خارجی بیشتر با هدف عرضه و فروش محصولاتشان در ایران بوده است که این برای ما یک تهدید است.

به گزارش «نماینده»، علیرضا دلداده جاوید عضو انجمن اقتصاددانان ایران با اشاره به انتظارات مردم در پسا تحریم، اظهار داشت: مردم انتظار دارند که در دوران پساتحریم مشکلات اقتصادی و معیشتیشان کاهش یابد و این وعده ای بود که دولت تدبیر و امید با آن روی کار آمد.

وی با بیان اینکه با اجرای برجام راه برای رفع مشکلات اقتصادی هموار شده است تصریح کرد: در حال حاضر سرمایه گذاران خارجی علاقه به فعالیت و سرمایه گذاری در بازارهای ایران دارند اما از طرفی بانک های بزرگ خارجی تمایلی به حضور در ایران ندارند و همین امر کار را برای مشارکت های اقتصادی با کشورهای خارجی سخت کرده است.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران اذعان کرد: مشکلات اقتصادی کشور قابل حل خواهد بود در صورتی که دولت برنامه ریزی دقیق و حساب شده برای دوران پساتحریم و استفاده از ظرفیت های موجود در آن داشته باشد.

وی با اشاره به لایحه بودجه ۹۵ گفت: سیاست دولت برای تدیون این لایحه بودجه، استفاده از منابع حاصل از فروش نفت است، چراکه با افزایش فرارهای مالیات، دولت به ناچار باید از منابع مالی نفت استفاده کند و همین امر موجب شده تا بودجه ۹۵ را بودجه ای وابسته به نفت بخوانند.

دلداده جاوید با تأکید بر تغییر سیاست های اقتصادی دولت، افزود: با سیاست های گذشته اقتصادی کشور نمی توان انتظار رشد و رونق اقتصاد را داشت، اقتصادی که متکی به نفت باشد هیچ گاه رشد نخواهد کرد و این برای همگان روشن است.

وی در خصوص ورود هیأت های اقتصادی به کشور گفت: تا امروز ورود هیأت های اقتصادی کشورهای خارجی بیشتر با هدف عرضه و فروش محصولاتشان در ایران بوده است که این برای ما یک تهدید است، اگر قرار باشد شرکت خارجی وارد کشور شود، ورود آن شرکت باید همراه با ورود تکنولوژی باشد.

نظر شما