شناسهٔ خبر: 119534 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان سابقه نداشته و نخواهد داشت!

مصری/ اختلاف‌هاي میان اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان سطحی نیست البته در دامنة اصلاحات و اصول‌گرایی برخی افراد وجود دارند که در بعضي از موارد هم نظر می‌شوند اما نمی‌توان این هم نظری را به کلیت اصلاح‌طلبان یا اصول‌گرایان تعمیم داد.

«نماینده» ؛ عبدالرضا مصری/ پیرامون انتخابات مجلس دهم و وحدت اصول‌گرایان باید به چند اصل اشاره کرد، اصل اول اینکه: نیروهای اصول‌گرا از ابتدای انقلاب اصلی برای خود مشخص کردند که در کنار همة تفاوت‌ها و اختلاف‌نظرها، در مقاطع انتخابات تصمیم را به جامعتین(جامعة روحانیت مبارز و جامعة مدرسین حوزة علمیه قم) می‌سپارند چرا که آنها با این اقدام فقاهت را به عنوان یک اصل پذیرفته‌اند و تمامي آنان حول آن اتفاق نظر دارند؛ بنابراین به اعتقاد بنده اصول‌گرایان با همین شیوه وارد انتخابات خواهند شد و در زمان انتخابات بر محوریت جامعتین به یک همگرایی می‌رسند، البته باید به نکته‌ای اشاره کرد و آن «سهم‌خواهی و زیاده‌خواهی است»، باید توجه داشته باشیم از چالش‌های موجود در مسیر شکل‌گیری ائتلاف، سهم‌خواهی و وزن‌کشی است. به‌عبارتی ممکن است افراد بخواهند در صحنة همگرایی و ائتلاف، وزن خود را بر دیگران تحمیل کنند و به دنبال سهم خود باشند به همین جهت برخی سهم‌خواهی و یا خدای ناکرده زیاده‌خواهی‌ها منجر به این شود بعضی جدای از این جریان رفتار کنند ضمن اینکه زیاده‌خواهی از نقاط منفی است که در مقاطع حساس آسیب زیادی به ائتلاف و همگرایی زده است اما با این حال معتقدم در مقطع کنونی و با توجه به تجربة انتخابات ریاست جمهوری، بعید است همگرایی در میان اصول‌گرایان شکل نگیرد.

موضوع دیگر پیرامون ائتلاف و وحدت، گفت‌وگوی اصول‌گرایان با یکدیگر است. در جهت همگرایی و وحدت شاهد هستیم اصول‌گرایان در اقدامی مثبت، گفت‌وگوها را از سطح رسانه‌ای به گفت‌وگوهای رودررو تبدیل کرده‌اند که این اقدام قطعاً اقدامی امیدوارکننده در راستای همگرایی اصول‌گرایان خواهد بود. در همین راستا تلاش‌های خوبی مانند نشست‌های سه‌جانبة حزب مؤتلفه اسلامی، جمعیت ایثارگران و جبهه پایداری در حال انجام است که نشان می‌دهد، اصول‌گرایان به دنبال وحدت و ائتلاف حداکثری هستند. نشست‌های آنها نشان می‌دهد این سه تشکل و حزب به دنبال هم‌افزایی و تعامل میان تمامي اصول‌گرایان هستند بنابراین ما این جلسات را به فال نیک می‌گیریم چون براین باوریم این نشست‌ها می‌تواند به وحدت همة اصول‌گرایان کمک کند.

از سوی دیگر هم باید به این نکته پرداخت که نه تنها در رابطه با این سه تشکل بلکه در رابطه با دیگر تشکل‌های اصول‌گرایی نیز می‌توانیم به وحدت برسیم به شرط آن که در پایان بحث‌ها وزن‌کشی و سهم‌خواهی صورت نگیرد؛ ازاین‌رو در نشست‌های اصول‌گرایان هیچ خبری از سهم‌خواهی نیست و همه به فکر پیشبرد اهداف اصول‌گرایان هستند آن هم به این علت که انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲، برای اصول‌گرایان درس شد تا بار دیگر دور هم جمع شوند و با اتحاد بتوانند پیروز انتخابات باشند. آنچه مسلم است اینکه انتخابات از آن گروهی خواهد بود که وحدت و انسجام را اعمال کنند و از تشتت میان خود و طرفدارانشان پرهیز کنند که قطعاً در این صورت توفیق بیشتری را به‌دست خواهند آورد.

بحث دیگر در موضوع انتخابات، ائتلاف با اصلاح‌طلبان و موضوع «اعتدال» است، در این خصوص نیز باید به این اصل اشاره کرد که در طول تاریخ این دو جریان یعني اصول‌گرا و اصلاح‌طلب سابقه نداشته است به سمت ائتلاف حرکت کنند چون آنها به عنوان دو جریان دارای اختلاف مبانی هستند و نه سلیقه؛ همچنین باید تأکید کرد اختلاف‌هاي میان اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان سطحی نیست البته در دامنة اصلاحات و اصول‌گرایی برخی افراد وجود دارند که در بعضي از موارد هم نظر می‌شوند اما نمی‌توان این هم نظری را به کلیت اصلاح‌طلبان یا اصول‌گرایان تعمیم داد.

پیرامون «اعتدال» نیز باید بگوییم شاید تجلی این اعتدال در مجلس «فراکسیون رهروان باشد» که از جریان‌های مختلف اصول‌گرایی، اصلاحات و اقلیت‌های دینی برآمده است اما باید توجه داشت این تشکل صرفاً در منظومة مجلس قابل تعریف و بررسی است ضمن اینکه واژة اعتدال باید تعریف و تببین شود چرا که هر فردی برداشت مد نظر خودش را از اعتدال می‌کند. اما درخصوص پیوستن برخی از افراد و چهره‌های اصول‌گرا همانند: «ناطق نوری و لاریجانی» به ائتلاف اصول‌گرایی باید گفت: «ما به دنبال یک تشکل واحد و همگرایی در انتخابات مجلس هستیم، این افراد هم مصداق هستند بنابراین با توجه به شناختی که از این افراد وجود دارد قطعاً آنان هم به دنبال وحدت اصول‌گرایان هستند.»

چرا به وحدت امیدواریم؟ به نظر بنده در این مقطع از هر زمان دیگری امکان وحدت بیشتر فراهم است. مقام معظم رهبری امسال را به نام «همدلی و همزبانی» نام‌گذاری کرده‌اند. کسانی که معتقد به مصالح نظام هستند می‌توانند این همدلی و همزبانی را درک کنند البته ممکن است در جزئیات اصول‌گرایان اختلافی داشته باشند اما در کلیت این همدلی و هم‌زبانی هست. بعضی اختلاف‌ها روی مسائل جزئی سیاسی است و در محورهای اصلی انقلاب هیچ اختلافی بین اصول‌گرایان وجود ندارد، در نتیجه باید گفت: «با توجه به تجربه و درس از گذشته و نیازی که در کشور وجود دارد، وحدت بین اصول‌گرایان پرشکوه خواهد بود البته ممکن است عدة کمی در وحدت وارد نشوند اما بقیه اضلاع اصول‌گرایی به یک وحدت خوبی خواهند رسید» همچنین باید به نکتة دیگری اشاره کرد و آن این است که ایده‌آل ما این است «افراد در عرصة انتخابات اخلاقی عمل کنند و به حرف‌هايی که قبل از انتخابات می‌زدند در هنگام انتخابات پای‌بند باشند.»

 

نظر شما