شناسهٔ خبر: 119502 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی

ترکیه: از اظهارات ایران شگفت‌زده شدیم

ترکیه 43 در پی متهم شدن ترکیه به همکاری نفتی با گروه تروریستی داعش، این کشور مدعی شد مسئله مهمی در اتهامات ایران وجود ندارد که بتوان آن را «جدی» گرفت.

به گزارش «نماینده»، ترکیه می‌گوید از اظهارات ایران مبنی بر حمایت آنکارا از داعش و تبادل نفتی با این گروه تروریستی «شگفت‌زده» شده است.

 

تانجو بیلگیچ، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه، روز یک‌شنبه گفت چیز مهمی در اتهامات ایران وجود ندارد که بتوان آن را «جدی» گرفت.

 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، به تازگی ادعا کرده که به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، هشدار داده است چنانچه صحبت درباره خرید نفت داعش در ترکیه ادامه یابد، ایران هزینۀ گزافی پرداخت خواهد کرد.

 

وی همچنین مدعی شد پس از این اظهارات، مقامات ایرانی حرف خود را پس گرفته‌اند و اخبار مربوط به خرید نفت از داعش را از وب‌سایت‌های خبری حذف کرده‌اند.

 

در واکنش به این ادعاها، وزارت امور خارجه ایران روز جمعه از ترکیه خواست «نزاکت و احترام متقابل در روابط» را رعایت کند.

 

پیشتر روسیه، اردوغان و اعضای خانوادۀ او را به دست داشتن در مبادلات نفتی با داعش متهم کرد.  

 

همچنین به تازگی دادگاهی در ایتالیا پرونده‌ای علیه بلال اردوغان، پسر رئیس جمهور ترکیه، به اتهام پولشویی به جریان انداخته است.

 

وکیل شاکی خصوصی این پرونده می‌گوید بلال مبلغ قابل توجهی پول از ترکیه به ایتالیا منتقل کرده است.

 

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه چهارشنبۀ گذشته تصاویری ماهواره‌ای منتشر کرد که نشان می‌دهد گروه تروریستی داعش بیش از ۲۰۰ هزار بشکه نفت را با دست‌کم ۱۷۲۲ تریلی نفت‌کش از سوریه و عراق به کشورهای دیگر به ویژه ترکیه منتقل می‌کند.

 

روابط مسکو و آنکارا پس از آن که جت‌های ترکیه یک جنگندۀ سوخوی ۲۴ روسیه را هنگام عملیات علیه تروریست‌ها در خاک سوریه سرنگون کردند، پرتنش شده است.

نظر شما