شناسهٔ خبر: 119473 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

در گفتگو با هفته نامه«نماینده» مطرح شد؛

هشدار انتخاباتی دبیرکل حزب موتلفه؛ دولت را به عنوان یک ارگان حزبی تلقی نکنند

محمد نبی حبیبی/431 دبیرکل حزب موتلفه: اطلاع داریم برخی از دولتمردان مشغول تشکیل کمیته های انتخاباتی هستند؛ سمت دولتی نیز دارند بنابراین آقای رئیس جمهور مراقب باشند که یک وقت همکاران او در حوزه های معاونت و مشاورت، دولت را به عنوان یک ارگان حزبی تلقی نکنند.

گروه سیاست «نماینده» محمد نبی حبیبی قبل از انتخاب به عنوان "دبیرکل حزب موتلفه اسلامی" شهردار تهران، استاندار تهران و استاندار خراسان بود و با سازوکار انتخابات آشنایی کامل دارد، و از وقتی به عنوان دبیرکل حزب موتلفه انتخاب شد مواضع هفتگی تشکل متبوعش را در نشست دبیران استانی اعلام می کند، البته موضع گیری او در کنگره جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی بازتاب داشت.

او گفته بود: ما در حزب موتلفه اطلاعاتی داریم که حزب اعتدال و توسعه مدتی است مسافرت‌های استانی خود را شروع کرده و با گره زدن زلف مسئولان ستادهای رییس جمهور به خود در حال فعالیت انتخاباتی است.

نگرانی وی همچنان پابرجااست چرا که در گفتگو با هفته نامه «نماینده» باردیگر نگرانی خود از این نوع فعالیت های انتخاباتی اعلام کرد و خطاب به رئیس جمهور می گوید: آقای دکتر روحانی باید به عنوان رئیس جمهور یک دقت ویژه انجام دهد تا همکاران او با استفاده از رانت های دولتی کار حزبی انجام ندهند.

با توجه به حضور حبیبی در مسئولیت های اجرایی و مدیریتی و نقش آفرینی او در عرصه سیاسی پرسیدیم"چه اقداماتی از سوی دولتمردان صورت گرفته که باعث طرح چنین انتقاداتی شده است"؟ وی پاسخ داد: آقای دکتر عارف در اواخر سال گذشته در یک مصاحبه رسمی اعلام کرد ما (اصلاح طلبان) با اعتدالیون در حال مذاکره هستیم تا برای انتخابات مجلس فهرست و نامزدهای واحد داشته باشیم، اخیرا هم وی باز در مصاحبه ای گفت: ما اصلاح طلبان با طرفداران دولت در حال مذاکره هستیم که فهرست واحد در انتخابات مجلس ارائه کنیم.

** جلسات انتخاباتی برگزار شد؛ جهانگیری تذکر گرفت

«آقای دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور هم جلساتی برگزار کرده بود، برخی از آن جلسات در کاخ سعد آباد تشکیل شد که ظاهرا تذکری هم به او داده شد که بهتر است وقت خود را صرف کارهای اجرایی کنند.»

وی اضافه کرد: حتی اگر احساس ضرورت هم می کنند باید در نظر گرفت یک وقت فعالیت حزبی، تشکیلاتی، کار اصلی او که معاون اول رئیس جمهوری است را تحت الشاع قرار ندهد.

**تشکیل کمیته های انتخاباتی توسط برخی دولتمردان

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی اعلام کرد: اطلاع داریم برخی از دولتمردان هم مشغول تشکیل کمیته های انتخاباتی هستند؛ سمت دولتی نیز دارند بنابراین می شود از مجموعه این اخبار که خبر است و استباط نیست احساس کرد آقای رئیس جمهور مراقب باشند که یک وقت همکاران او در حوزه های معاونت و مشاورت، دولت را به عنوان یک ارگان حزبی تلقی نکنند. البته ممکن است دولتمردانی باشند که بخواهند فعالیت حزبی هم داشته باشند، اگر این دسته از دولتمردان آنقدر تقوا به خرج دهند و خارج از حیطه مسئولیت های اجرایی، فعالیت حزبی کنند و بدون زره ای از امکانان دولت کار تشکیلاتی کنند منع قانونی ندارد.

حبیبی در عین حال تاکید کرد: به هرحال وقتی یک دولتمرد شهرت یافته می خواهد کار حزبی انجام دهد باید خیلی مراقب باشد تا انجام این کار حزبی با استفاده از موقعیت های دولتی و یا امکانان دولتی صورت نگیرد. ما هم به عنوان حزب موتلفه اسلامی نگران این موضوع هستیم و فکر می کنیم آقای دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهور باید دقت ویژه ای انجام دهند که همکاران او با استفاده از رانت های دولتی کار حزبی انجام ندهند.

وی با بیان اینکه یک دولتمرد اگر تشکیلات حزبی هم داشته باشد می تواند یک قسمتی از وقت خود را صرف کار تشکیلاتی کند و این اقدام منع قانونی ندارد، در خصوص نگرانی هایی که پیرامون فعالیت حامیان دولت در عرصه سیاسی ابراز می شود، پاسخ داد: آنجایی جای نگرانی است که دولتمرد برای آن تشکیلات حزبی یک امتیاز دولتی قائل باشد و خود را مجاز بداند که با استفاده از رانت دولتی کار حزبی صورت دهد. ما همان طور که قبلا اعلام کردیم طبیعتا با فعالیت یک دولتمرد در کار تشکیلاتی، حزبی و انتخاباتی تفاوت قائلیم تا یک غیردولتمردی که کار حزبی، تشکیلاتی می کند.

"اگرچه یک مقام غیردولتی، تشکیلاتی و حزبی هم باید مراقب باشد از رانتی که بیت المال محسوب می شود از آن استفاده ای در فعالیت های حزبی، انتخاباتی بعمل نیاورد.

**پیوند انتخاباتی اصلاح طلبان با اعتدال گرایان مراحل پایانی را طی می کند

دبیرکل حزب موتلفه درپایان درخصوص پیوند انتخاباتی اصلاح طلبان و اعتدال گرایان، گفت: به منظر من این پیوند در حال انجام شدن است و به عبارتی پیوند بین اعتدالیون یا طرفداران دولت با اصلاح طلبان مراحل پابانی را طی می کند و به همین دلیل ما از این موضوع که دولتمردی به خودش اجازه دهد که از امکانان دولتی، نفوذ دولتی و موقعیت دولتی برای تشکیلات حزبی سوء استفاده کند صریحا اعلام نگرانی می کنیم.

نظر شما