شناسهٔ خبر: 118607 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

محمدرضا باهنر در گفتگو با هفته نامه «نماینده»:

فتنه و انحراف خط قرمز ماست/ اصلاح طلبان مرزشان را با فتنه مشخص کنند/ مقامات کشور حق ندارند به ساختارشکن و فتنه گر مجوز بدهند

باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری به جزئیات بیشتری از ایده جبهه متبوعش در سازوکار انتخابات مجلس پرداخت و با اشاره به اینکه اصولگرایان می خواهند به وحدت برسند، گفت: ما جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را دو تشکل مقبول، متدین و عادلانه می بینیم برهمین اساس پیشنهاد شورای هماهنگی اصولگرایان داده شد

حوالی روزهای منتهی به آغاز نمایشگاه مطبوعات بود که نوید کاغذی شدن «نماینده» میان رسانه ها دست به دست شد. در همین راستا «نماینده» در گام نخست با دو ویژه نامه به نمایشگاه آمد. ویژه نامه دوم «نماینده» همانطور که در خبرها آمده بود، میزبان نقطه نظرات و تحلیل های چهره های شاخص همه جریان ها شد. گپ و گفت هایی صریح، که نشریه ای خواندنی را رقم زد.

از جمله افرادی که در هفته نامه «نماینده» به سراغش رفتیم، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی است.

محمد رضا باهنر سابقه طولانی در نهاد قانون گذاری  دارد، غیر از مجالس اول و ششم در همه دوره های مجلس شورای اسلامی حضور داشته و در عرصه تحزب گرایی نیز خود را کارگردان معرفی می کند. مهندس اصولگرا پس از ارتحال حبیب امام و رهبری(حاج حبیب الله عسگراولادی) ریاست جبهه پیروان را برعهده گرفت و در مقطع کنونی همراه با اصولگرایان  بر سازوکار وحدت و همگرایی تاکید می کند به همین جهت برخلاف انتخابات مجلس هشتم به جبهه ‌پایداری انقلاب اسلامی نزدیک شده است و حتی از مرتضی آقا تهرانی دبیرکل جبهه پایداری در نشست شورای مرکزی تشکل صنفی سیاسی متبوعش دعوت کرد و در عین حال از پیشنهاد انتخاباتی معاون اول دولت اصلاحات مبنی بر ائتلاف بخشی از اصولگرایان با اصلاح طلبان انتقاد شدید کرد و به او پاسخ داد: آنچه برای ما مهم است ائتلاف اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم است.

در این مصاحبه با توجه به تکمیل پازل وحدت، ایده شورای هماهنگی اصولگرایان از سوی جبهه پیروان مطرح شد و باهنر جزپیات جدیدی از این سازوکار ارائه داد و گفت: در این دوره دیگر خبری از اضلاع سه گانه نیست بلکه مسئولبت بر عهده هپئت اجرایی است.

 

نماینده: با توجه به اینکه سال ۹۴، سال انتخابات است، سازوکار اصولگرایان جهت دست یابی به سامانه واحد انتخاباتی را چگونه ارزیابی می کنید؟

کلا مسئله وحدت جریانات سیاسی یکی از مشکلات دائمی کشور شده دلیل اصلی آن هم این است"ما دو، سه حزب شناسنامه دار، ضابطه مند و چهارچوب دار نداریم و می خواهیم بدون حزب، ضوابط حزب را اعمال کنیم، این کار خیلی سخت است. اگر بخواهم ساده تر بگویم بالاخرخ در کشورهای دنیا دو حزب قدرتمند دارند و می خواهند مثلا برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا معرفی کنند هر حزبی ممکن است ۱۰ کاندیدای ریاست جمهوری داشته باشد، می نشینند مناظره می کنند اما ساختار و لوازم حزب اینگونه است که بعد از یکسال، این ۱۰ کاندیدا طبق ساختار یک نفر می شود یعنی تعاملاتی انجام و براساس الزامات حزب تبدیل به یک نفر می کنند. اگر ضابطه باشد عمل می شود اما اگر ضابطه نباشد این ۱۰ داوطلب در نهایت به ۳ الی ۴ نفر می رسند.

یکی احساس تکلیف شرعی می کند می گوید کنار نمی روم، دیگری می گوید رای من بهتر است و کنار نمی رم به همین جهت این کشلات وجود دارد.

نماینده: با توجه به این مقدمه، روند وحدت نیروهای اصولگرا برچه مبنا و اساسی طراحی شده است، پیش از این جبهه پیروان از تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان خبر داده بود.

همواره مسئله وحدت را همه جناح های کشور دارند یعنی هر زمانی که نزدیک انتخابات می شویم می گردیم دنبال سازوکار وحدت، همه هم می خواهند وحدت کنند نه اینکه عمدی داشته باشند اما چون ضابطه ندارند ممکن است بعدا هرکس راه خود را برود براین اساس ما به عنوان جبهه پیروان خط امام و رهبری و جامعه مهندسین اعلام کردیم زیر چتر جامعتین آمادگی کامل برای وحدت با همه اصولگرایان داریم. البته ممکن است جامعتین مکانیزمی داشته باشند، مثلا جامعه مدرسین می گوید ما در انتخابات مجلس ورود به مصادیق نمی کنیم نباید اصرار کنیم.

آنچه مهم است ما می خواهیم به وحدت برسیم، وحدت زیر چتر تشکیلات مقبول اصولگرایی. ما جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را دو تشکل مقبول، متدین و عادلانه می بینیم برهمین اساس پیشنهاد شورای هماهنگی اصولگرایان داده شد.

نماینده: درباره این شورای هماهنگی اصولگرایان جزئیات بیشتری مطرح می کنید؟ آیا در انتخابات مجلس دهم دیگر سازوکارهای گذشته تکرار نخواهد شد؟

تلاش و پیشنهاد ما این است جامعه ای از فعالان سیاسی اصولگرا تشکیل و به عبارتی شورای هماهنگی ایجاد شود و ۳۰ الی ۵۰ شخصیت حقیقی و حقوقی در آن حضور داشته باشند. مثلا دبیرکل حزب، رئیس جبهه، هیئت امنای نهاد مدنی، فرهنگی. آنها از جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین دعوت کنند و از درون خود شورای مرکزی و یا هیئت اجرایی انتخاب کنند.

گروه هایی بودند همچون ۵+۶ یا ۸+۷ اشکال نداشت، تجربیات خوبی بود اما این دفعه پیشنهاد ما این است جامعه اصولگرایی از فعالان سیاسی و حتی فعالان فرهنگی و اجتماعی دعوت کنند درست است سیاسی نیستند، حزب نیستند اما در انتخابات موثر اند، مثلا فرض می کنیم هئیت رزمندگان اسلام یا NGO زیست محیطی(نهادهای زیست محیطی سیاسی نیستند ولی به هرحال شعار محیط زیست در انتخابات موثر است) تلاش و پیشنهاد ما این است جامعه ای از فعالان سیاسی اصولگرا تشکیل و به عبارتی شورای هماهنگی ایجاد شود و ۳۰ الی ۵۰ شخصیت حقیقی و حقوقی در آن حضور داشته باشند. مثلا دبیرکل حزب، رئیس جبهه، هیئت امنای نهاد مدنی، فرهنگی. آنها از جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین دعوت کنند و از درون خود شورای مرکزی و یا هیئت اجرایی انتخاب کنند. شورای هماهنگی تشکل های اصولگرا یک هئیت اجرایی انتخاب کنند و این هیئت اجرایی کار انتخابات را مدیریت کند و جلو ببرد، کار دارد جلو می رود و امیدواریم شاکله تشکیلات هماهنگی اصولگرایان تشکیل شود. البته ما داستان گذشته سه ضلع و چند به اضافه چند را نداریم.

نماینده: آیا قبول دارید شورای هماهنگی اصولگرایان از درون نشست سه جانبه اصولگرایان شکل گرفت؟

این نشست ها در کشور زیاد است. نشست های سه جانبه حتما موثر است اما تنها عامل موثر نیست. نشست های سه گانه، دو گانه، پنچ گانه و تعامل و رفت و آمدهایی بود. ما با روحانیت یک جلسه، دو جلسه نداشتیم  جلسات زیادی داشتیم، جلسات زیادی با دبیرکل جامعه روحانیت و واحد سیاسی جامعه روحانیت برگزار کردیم همه این ها تعاملاتی که مرتب انجام می شود.

حلسات سه جانبه هم سه حزب از دوستان هستند، نشستند صحبت کردند کار را یک مقدار جلو بردند، مجموعه این تلاش ها انشاالله باید شورای هماهنگی اصولگرایان شود.

نماینده: جبهه پایداری انقلاب اسلامی در این دوره از انتخابات همراه با وحدت اصولگرایان حرکت می کند به اعتقاد شما مواضع این جبهه تعدیل کرده است؟

بله حتما، یک زمانی ما می گفتیم پایداری اصولگرا اما تندرو است اما آنها به ما می گفتند اصلا شما اصولگرا نیستید. الان دیگر آنها این حرف را نمی گویند بلکه حسابی از ما تعریف می کنند. این خودش تعدیل مواضع است.

نماینده: اگر موافق هستید به نحوه نقش آفرینی رقیب در انتخابات مجلس بپردازیم، دیدگاه شما درباره فعالیت اصلاح طلبان در این دوره از انتخابات است. اخیرا اعلام کردید اصلاح طلبان معتدل هم نباید پیروز انتخابات شوند

من همواره این دیدگاه را داشته ام"جریان اصلاح طلبی، جریانی نیست که ما بخواهیم از صدر تا ذیل آن را محکوم کنیم. رقیب ما است البته در طول سالهای گذشته بخصوص سه، چهار سال گذشته اشکالاتی پیش آمد و متاسفانه به هردلیل جریان فتنه در کشور راه افتاد، خاستگاه او جریان اصلاح طلبی بود، جریان ۷۸ اتفاق افتاد، خاستگاه او اصلاح طلبی بود، مجلس ششم اتفاق افتاد، خاستگاه او اصلاح طلبی بود. به این نکته هم اشاره کنیم ما نباید همه اصلاح طلبان را به نام فتنه گر و هنجار شکن با یک چوب بزنیم، اصلا این قرار را نداریم. بنده بارها و بارها اعلام کردم علاقه مندیم جریان اصلاح طلبی در چارچوب قانون اساسی بیاید و فعالیت کند، رقیب قدرتمندی نیز برای ما اصولگرایان است ما هم استقبال می کنیم اما برای اینکه در صحنه حضور داشته باشند نظام یکسری شرایط گذاشته(چه آنها بخواهند بیایند و چه ما بخواهیم برویم) باید آن را بپذیریم. یعنی کسی که می خواهد فعال سیاسی در انتخابات باشد باید قانون اساسی را قبول و به آن التزام داشته باشد، باید فرایند قانونی انتخابات را قبول داشته باشد.

من مثالی می آورم می گویم دو تیم می خواهند در زمین فوتبال بازی کنند اگر همان اول کاپیتان یک تیم بگوید داور را قبول ندارم چه می شود!؟ داور کارت قرمز می دهد و از زمین بازی بیرون می کند، تیم بازی کننده نمی تواند داور تعیین کند البته داور هم باید بی طرف باشد.

نماینده: آیا اصلاح طلبان تمکین خواهند کرد؟ اخیرا هم حزب اتحاد ملت مجوز گرفت حزبی که می توان آن را حزب مشارکت ۲ نامید، پرونده این حزب در فتنه ۸۸ کاملا آشکار بود

من می گویم دوستان اصلاح طلب بیایند و فعال باشند اما مرز خود را با فتنه روشن کنند کما اینکه ما هم باید مرز خود را با انحراف روشن کنیم. خط قرمز ما فتنه و انحراف است این دو خط قرمز را باید کنترل کنیم. ممکن است بعضی ها بخواهند اسم عوض کند اگر در گذشته هنجار شکن، ساختار شکن و فتنه گر بودند مقامات کشور حق ندارند به آنها مجوز بدهند مگر اینکه ترکیب سالم داشته باشند.

نماینده: پس خود را برای رقابت با اصلاح طلبان آماده کرده اید

من اعلام می کنم در اصلاح طلبان آدم های متعدد می شناسم که متدین، جبهه ای، حزب اللهی هستند و رهبری و قانون اساسی را قبول دارند اما سلایق ما اصولگرایی را قبول ندارند، قبول نداشته باشند اشکال ندارد با هم رقابت می کنیم. ما سلایق آنها را قبول نداریم آنها هم سلایق ما را قبول ندارند اما اگر یک نفر فتنه گر بوده و می خواهد اسم عوض کند نظام دقت کند، حواسش جمع باشد و به قول معروف"دوباره از یک سوراخ دو دفعه گزیده نشویم.

نظرات مخاطبان 2 1

  • ۱۳۹۴-۰۹-۰۳ ۰۹:۵۱حسن 0 3

    آقای باهنر از موضع خیلی خیلی بالا سخن میرانید کشور را به دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب تقسیم کردید پس لطفا اموال و دارائیهای آنهم با یکدیگر مصالحه کنید ملت شریف و شهید داده هم در این میان چوب خشکی بیش نیستند؟ تا کی میخواهید از دیوار فرضی و خودساخته انحراف بالا بروید؟ اگر منظورتان از انحراف ، انحراف برخی افراد از مواضع شما و سازندگی و مدبرین و دوم خردادیها و امریکا و اسرائیل و انگلیس است بله آنها به شدت منحرفند . ولی اگر انحراف آنها از راه پیامبر و اهل بیت و امام راحل و رهبری عزیز است وای به حال شما و وای به عاقبت شما . چون اتهامی بالاتر از این نمیتوان تصور کرد.
                                

نظر شما